Drag Pulsar GTi-R

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Mini
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: sön feb 14, 2010 4:57 pm
Ort: Norrtälje

Inlägg av Mini »

vart jäkligt dåligt med uppdateringar från mig. haft lite av vad man skulle kunna kalla motivations torka.

men slänger iaf upp bilderna från vad som hänt sen sist....

Bild
då monterar vi kolvar och allt igen då för 3:e gången, denna gång med rätt kolvar, 8,5:1, även en färdig moddad topplocks packning.
Bild
monterat, igen :P
Bild
jag står och börjar fetta in allt..
Bild
insmort och klart, dags att montera kammarna nu då...
Bild
toppen på plats, kammar kamdrev och kjedja på plats.
Bild
även monterat rockerarm stoppers. även om dom känns överflödiga me tanke på att vipparmarna sitter med egna låsningar på GTi-R

sjukt nice att ha motorn ihopskruvad...

Bild
kompliterat buren med 2 extra rör.
Bild

Bild

Bild
även svetsat igen på passargerar sidan, förar sidan är kvar.

hoppas motivationen återvänder så man kan börja producera lite igen....

mvh Robban
MVH Robban Johansson
Mini
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: sön feb 14, 2010 4:57 pm
Ort: Norrtälje

Inlägg av Mini »

iaf börjat beställa lite mer delar. idag bestäldes:
Aluminium vatten kylare
Koppling god för 951nm, borde räcka
Nya broms slangar runt om
Fuelab bränsle filter
Fuelab Bränsle pump
Tomei Bränsle trycks regulator
Surge tank (catch tank) för soppan
nya bussningar till motor och växellåda

har sedan tidigare köpt
en svetsad centerdiff.
nya bärarmar i fram
Bosh 1680cc spridare

väntar väl på lön så kan jag nog beställa drag dämparna och en fuel rail med.

mvh Robban
MVH Robban Johansson
Mini
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: sön feb 14, 2010 4:57 pm
Ort: Norrtälje

Inlägg av Mini »

fuel rail beställd.

men motivationen försvann ju yttligare när delar kom för 5:e!!!!!!!!!!!!!!! gången till växel lådan, och inte ens denna gång fick dom till det.

saknas speciella splittade nål lager, som jag försökt fått tag på via svenska leverantörer av div lager men ingen kunde få tag på dessa, blir så sjukt jävla less, så svårt kan de inte va att dubbel kolla paket helvete innan man skickar iväg skiten....

sånt här konstant strul i 6månader får en att tappa orken ibland....
MVH Robban Johansson
Mini
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: sön feb 14, 2010 4:57 pm
Ort: Norrtälje

Inlägg av Mini »

vart i garaget lite gran igår kväll och idag, idag fick jag väl inte så mycket gjort, men banan vad städat de är nu :P hehe

när jag hade kört sopor och plockat lite så fortsatte jag med vatten kylings systemet, vet inte om jag visat bilder på de men tänkte fokusera lite på de i denna uppdate, byggde ju om kylningen efter prat med Johan " madtech muppen" samt hot wok björn, björn har väl hjälpt mycket med tips och råd då han själv har en sr20det som går utav bara fan :)

lite bilder då ni iaf inte läser texten ;)

Bild
tillopet är de undre röret och returen de övre. folk har nämt punkt kokning av vatten som ett problem när man trycker in vattnet som jag gör och mina tankar av de är att de måste vara lyft fickor i rörets högpunkter som gör att man inte får någon cirkulation å då de kokar, min lösning är luftningar på alla högpunkter för att få en så bra cirkulation som möjligt.

Bild
håller på att dra lite rör, måste vänta på mina bestälda silicon delar för att kunna göra klart samt köpa lite mer löd delar.

Bild

Bild
grenröret är endast dit hängt för att se ungefär vad jag har för plats att jobba på.

Bild
här ser ni igen då, iom att luft kommer sammlas vid böjen ner till 3an cylinder så kommer jag aldrig att få ordentlig cirkulation där, lösningen blir att dra ut röret och sätta en lyftning (till höger om 4ans cylinder) utan luft i röret får jag bra cirkulaation, funkar precis som värme eller kylanläggning i vilket hus som hällst :P

Bild
nog om mina teorier, nu till nått verkligt, vist blev de fint när jag städa :D


Bild

fick hem en catch tank (surge tank) till soppan i fredags med, an-8 i toppen, sen 2st an-6 nästan vid toppen och matning an-10 i botten. :)

kommentera gärna :)

mvh Robban
MVH Robban Johansson
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Inlägg av Mattias J »

tja man kan ju inget annat än att säga att det ser riktigt bra ut :thumbright: , följer med spänning utveckling av bilen och motorn :)




Mvh Matte
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Kul med bilder av kylsystemet! :thumbright:
Det finns säkert en å annan motor som skulle behöva liknande lösningar när man börjar plocka lite effekt. En annan tanke är att höja systemtrycket för att se till att kokpunkten blir högre, men jag vet inte vilka metoder som är gångbara så jag håller nog tyst nu. ;)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Mini
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: sön feb 14, 2010 4:57 pm
Ort: Norrtälje

Inlägg av Mini »

fan va skoj att de är lite folk som skriver här, mer än jag :P vart lite tomt på kommentarer :P

tackar så mycket föra fina ord iaf.

det som kommer hända närmast är väl att jag fortsätter på kylsystemet och hoppas få de sista till lådan någon gång så jag kan klappa ihop den, sugen på att börja kapa i taket med för luft tunnen till kylaren som blir i skuffen :P

kommer nog beställa drag coilovers snart med, på åter seende :)
MVH Robban Johansson
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Inlägg av Mattias J »

Hur blir det med val av turbo?, jag hade nog satsat på en 6765 Billet.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Mattias J skrev:Hur blir det med val av turbo?, jag hade nog satsat på en 6765 Billet.
Om det ska köras E85 håller jag med.
på bensin blir den trång i avgas.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Inlägg av Mattias J »

Kadett4wd skrev:
Mattias J skrev:Hur blir det med val av turbo?, jag hade nog satsat på en 6765 Billet.
Om det ska köras E85 håller jag med.
på bensin blir den trång i avgas.

1680cc spridarna skvallrar om e85 ;)
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Mini
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: sön feb 14, 2010 4:57 pm
Ort: Norrtälje

Inlägg av Mini »

jo de tänkte väl köras på e85, men någon turbo har jag inte funderat på, har iof tänkt lite på turbobanditen typ tb70 eller nått, men får se, saker å ting kostar flis,

men vi får se vad de blir för någon snurra :)

mvh Robban
MVH Robban Johansson
Ola T
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 67
Blev medlem: ons nov 24, 2004 2:43 pm

Inlägg av Ola T »

vart får man tag i den röda pastan?
Mini
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: sön feb 14, 2010 4:57 pm
Ort: Norrtälje

Inlägg av Mini »

Ola T skrev:vart får man tag i den röda pastan?

Åkes Bil & Motor AB
Löttingelundsvägen 94
187 69 TÄBY

Bild

Men finns nog lite var stans där dem har Hansen racing sortiment :)
MVH Robban Johansson
Mini
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: sön feb 14, 2010 4:57 pm
Ort: Norrtälje

Inlägg av Mini »

Dags igen då för en liten uppdate :)
som ni har väntat eller hur :P

har väl inte hänt så där suuper mycket, men har fått hem en skyline kylare jag tänkt använda, lite broms slangar å skit.

men roligast av allt va att jag fått hem de sista till min växellåda, eller roligast, fram tills de va dags att montera iaf :( återkommer längre ned.


aja slänger upp bilder och lite text för den som är intresserad...

Bild
den nya axeln som jag väntat på och fick för ett tag sen, men dom missade att skicka lagrena, bra mycket stöddigare gods i den nya axeln samt rakt skuren mot slut växeln.

Bild
ett utav lagrena jag väntat på, ett splittat nål lager, hade aldrig sett sådana förut, alltid lär man sig något :P

Bild
det andra lagret jag vänta på, 56st 2mm tjocka, 19,8mm långa stavar, små pill att montera :P

Bild
se där ja, ihop, doggringen / klackarna syns tydlig på bild här mellan backen och 2:an

Bild
nya slutväxeln, 4.08 i rato samt rakt skuren, nu är allt porr i lådan, inget har lämnats åt slumpen, fan om jag rasar nu, tråååkigt :P

Bild
synd bara att samtliga hål var för små!!! blir man förbannad då eller? fär försvann den lyckan, 1,8mm hål och bultarna är 11,8, wtf lixom, ok bara borra upp tänker ni, mmm vist, skiten är ju härdat som fan, tog mig 3 timmar att borra 10st hål och 6st hss borrar á 100kr, va de enda jag fick tag på en söndag, surt sa räven men men...

Bild
hålen blev borrade så klart då jag ledsnat på att skicka saker runt jorden som ska lira från första början, här är slutväxeln monterad på min svetsade center diff.

Bild
börjat plocka ner i själva huset nu. se så fint de blir :P

Bild
nu börjar pillet att få tillbaka alla små jävla delar, tur att man har tålamod, som inte tagit slut än :P

Bild
magnet pennan är guld värd ibland :P

Bild
var ju bara tvungen att ställa in kylaren i skuffen för att få se hur de kan se ut :P

Bild
catch tank till soppan hemma med, an10 matning, an8 retur, bör räcka :P

kommer att börja montera sjävla reglagen för att kunna få i växlarna snart, de är lite små puligt, men de får ta den tid de tar, tydligen kommit hem mer paket med, ska hämta i morgon :)

skål.

//Robban
MVH Robban Johansson
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

readytorace skrev:samma motor som i nissan 200 s14
inte riktigt.
skiljer en del.
den största skillnaden är topplocket.
sen skiljer det lite i kåpan fram har ja för mig.
Skriv svar