Noech`s Lancia A112

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
noech
Forumsberoende
Inlägg: 613
Blev medlem: sön jun 01, 2008 7:45 pm
Ort: Ramsele

Noech`s Lancia A112

Inlägg av noech »

Har köpt en kaross ja tänkte pillra lite på.

Namn: Benny
Bor: Ramsele
Bil: Lancia a112
Vikt: som den står nu tom utamn motor å de så ligger vikten på ca 280kg :twisted:
Effekt: 40-50 kanske :P
Trim: Införskaffat en Abarth motor på hiskerliga 70hk
Väghållning: orginal just nu
Styling: icke
Fälgar/däck: 13" abarth orginal fälgar som är målade matt svart
Stereo: icke
Framtidsplaner: Ny lack, bur, bättre väghållning, 4 el 6 p bälte å racingstol, TURBO

Kaross
Bild
Bild
Bild
Bild

Motor/låda
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Har sktuvat av toppen för å kolla så de inte va nå skit i kanalerna men dom e rengjorda nu samt tvättade, ja hade även en abarth topp liggandes sen nån av dom förra bilarna.

tog isär bottendelen å kolla om de satt en orginal kam eller en a-kam som satt i cupbilarna men den va orginal :(

ska även måla upp blocket

karossen är ivägskickad på lack och färgen blev denna

Bild

Såhär se fälgarna ut men som sagt så e dom svarta nu
Bild

Hittade ett program där man kan exprementera me alla orginaldelar som a112an hade å såhär komma den seut :P

Bild

ganska kul program http://www.autobianchi-a112.com/modifai/kisekae.html
"En snöboll i skrevet"
noech
Forumsberoende
Inlägg: 613
Blev medlem: sön jun 01, 2008 7:45 pm
Ort: Ramsele

Inlägg av noech »

Nu är frågan...

hur ska ja kunna överladda denhär motorn?
ja vill köra me förgasare då ja vill ha lite retro stuk samt att de är så konstigt insug på den

Bild

Bild

går de bygga på en adapter till nån annan förgasare eller skulle de funka me en sån jag har? det gär att slipa upp hålet på ventilkåpan så den passar en 36/36a...
effekt målet är på rätt sida 100 strecket gärna på hjulen
"En snöboll i skrevet"
noech
Forumsberoende
Inlägg: 613
Blev medlem: sön jun 01, 2008 7:45 pm
Ort: Ramsele

Inlägg av noech »

Lite motor info

ENGINE

Type A 112 A 2.000
Bore 67,2 mm
Stroke 74 mm
Displacement 1050 cm3
Compression ratio 10,4
Maximum power (DIN) 51,5 kW (70 hp)
Maximum power rate 690 rad/sec (6600 rpm)
Maximum rate 732,7 rad/sec (7000 rpm)
Maximum torque (DIN) 85,3 Nm (8,7 kg/m)
Maximum torque rate 439,6 rad/sec (4200 rpm)
Camshaft In the crankcase with timing chain
Timing specs: With checking lash clearance of 0,75 mm
Induction Opening 16° before tdc
Closing 56° after bdc
Exhaust Opening 56° before bdc
Closing 16° after tdc
Carburettor Weber 32 DMTR 38
Ignition : electronic ignition group AEI 200 Ignition coil MARELLI BAE 207A Magnetic impulse distributor: Marelli SM 803 Bx - 808 R2 - 808 P2
Lubrication System Pressure system with gear pump and pressure limiting valve. Engine oil cooling with special radiator
* Data from the book "Uso e manutenzione" distributed by LANCIA
"En snöboll i skrevet"
noech
Forumsberoende
Inlägg: 613
Blev medlem: sön jun 01, 2008 7:45 pm
Ort: Ramsele

Inlägg av noech »

är ett sånthär sugturbosystem ett allternativ kanske?

Bild
"En snöboll i skrevet"
Användarvisningsbild
Erik N
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: fre okt 21, 2005 1:12 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Erik N »

finns trycktätade stående weber att köpa, tror jag sett såna på misabs sida, men tror nästan det är enklare för dig att göra ett sugturbo system.
Svetsar och skruvar i det mesta

Erik Norrman Piteå
noech
Forumsberoende
Inlägg: 613
Blev medlem: sön jun 01, 2008 7:45 pm
Ort: Ramsele

Inlägg av noech »

ok ha du nå förslag på vilken förgasare å turbo ja ska använda? ja kan ingenting om förgasarturbos å sugturbosystem :doh:
"En snöboll i skrevet"
carfreak
Forumsberoende
Inlägg: 616
Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av carfreak »

Om du skall trycka genom förgasare och turbo så måste turbon vara tätad också!

Bästa är att skaffa en stående weber som är tätat och sätta dit på org. plats. Sedan bygga en tryckbox över förgasaren och dra rör till turbon!
//Christian
Användarvisningsbild
Julle
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån jun 28, 2010 11:10 pm
Ort: Umeå, Stöcksjö

Inlägg av Julle »

Denna kommer att följas som gammal Abarth ägare :thumbright:
Hade en bur t.o.m från Ladycup tiden....vad gör jag...säljer hela klabbet!! :doh:
Jörgen Lundqvist

Fegar med att köra orginal.
Bruksar med Volvo V40 2.0T (Steg 1)
Leker med Miniquad Lifan 120cc.
Jobb: Reservdelar VanService
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Inlägg av lahi »

70 dollar för två stycken VTR 1000 48 mm cv-förgasare, se länk nedan. Då får du en över. Tryck genom en sådan så slipper du en gammal trögspoolad carbontätad turbo (finns kanske moderna också?) och kan köra med vilken turbo du vill. Då hamnar du ju lätt under 5000:- för pump, regulator, turbo och förgasare. Sen är det bara att trycksätta flottörhus från pitotrör i tryckröret och trycksätta under membranet med slang från plenumet om det inte redan finns inlopp för det. Bränsletrycksregulatorn trycksätts också från plenumet. Limma eller najja soppa och luftslangar (svårt att få plats med slangklämmor). Bestycka efter bredbandslambda. Klart.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Honda-VT ... ccessories
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
noech
Forumsberoende
Inlägg: 613
Blev medlem: sön jun 01, 2008 7:45 pm
Ort: Ramsele

Inlägg av noech »

lahi: dedär lät ju nästan overkligt bra :P ska kolla upp dedär

va skulle ja måsta lägga compe på om ja ska ladda tex 1bar? eller bli de för hiskerligt på den lilla rovan?
"En snöboll i skrevet"
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Inlägg av lahi »

noech skrev:lahi: dedär lät ju nästan overkligt bra :P ska kolla upp dedär

va skulle ja måsta lägga compe på om ja ska ladda tex 1bar? eller bli de för hiskerligt på den lilla rovan?
Ja, undersök saken :thumbright: VTR:ens förgasare ligger ju nästan ner, men vill du ha 90 grader insugsrör efter förgasaren för att spara plats på höjden (plenumet bygger ju lite och någon typ av adapter behövs nog för att få ett runt hål ut ur förgasaren att bli ett avlångt hål som är i toppen) så finns det ju andra stora CV-förgasare också som suger luften horisontellt. Finns ju stora Screamin' Eagle fuggar till HD och säkert finns det 44-48 mm cv fuggar till andra japanska hojar också.
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Användarvisningsbild
Erik N
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: fre okt 21, 2005 1:12 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Erik N »

här har du lite gasare men dessa är ju nya, men du får ju lite hum om modellbeteckningar


http://misab.se/turboforg.htm
Svetsar och skruvar i det mesta

Erik Norrman Piteå
noech
Forumsberoende
Inlägg: 613
Blev medlem: sön jun 01, 2008 7:45 pm
Ort: Ramsele

Inlägg av noech »

hmm verka som ja ha glömt mitt lösen till ebay :evil:
"En snöboll i skrevet"
Användarvisningsbild
mh
Forumsberoende
Inlägg: 668
Blev medlem: ons apr 19, 2006 5:13 pm
Ort: västerås

Inlägg av mh »

Ska du inte satsa på ett justerbart sprut direkt då??
Magnus Helin 0707816992
noech
Forumsberoende
Inlägg: 613
Blev medlem: sön jun 01, 2008 7:45 pm
Ort: Ramsele

Inlägg av noech »

ne ja vill ha den som en retro racer :P
"En snöboll i skrevet"
Skriv svar