Bmw diff?

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
kickassford
För mycket laddtryck
Inlägg: 329
Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Ort: Hörnsjö

Bmw diff?

Inlägg av kickassford »

har fått en bmw diff, troligtvis från en E36 325.
snurrade o räknade utväxlingen, ungefär 3,15:1 verkar den ha.

någon som kan identifiera klumpen och kan styrka min gissning?
hur är hållbarheten på en sån här?

Bild
BildBild
- Full gas spar tid
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: Bmw diff?

Inlägg av Niklas Sandström »

Med den främre medbringaren är det en M3 3,0 diff och den har också 3,15:1 i utväxling. Är riktigt hållbar och ska du göra dig av med den så är jag spekulant.
Pizza
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: fre apr 08, 2005 11:55 pm
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Pizza »

PMa alla sifdror påden så slår jag den i ETK imorrn på jobbet, men de ser onekligen ut som en M3 3.0 diff som har just 3.15:1.
BMW nummret ska se ut tex 12 34 5 678 910

Pizza
Alpina B3 3.2 -99
M3 3.0 Touring -95
Manta B -75 2.2T Såld
90Quattro 2*turbo -85 Såld
528 Turbo GT32 -86 Rasad
S4 TQ -92 Kraschad
S2 Avant -94 Stulen
www.arosauto.se
www.pure-pf.com
Användarvisningsbild
kickassford
För mycket laddtryck
Inlägg: 329
Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Ort: Hörnsjö

Inlägg av kickassford »

hm.. dom ända numren jag har hittat finns på bild ovan.. vart brukar numret sitta?

id-brickan som brukar sitta på diffkåpan saknas.

om det inte är en M3 diff, vad kan det vara då?
vad finns det för olika utväxlingar som passar i denna?
- Full gas spar tid
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Inlägg av Niklas Sandström »

Det är bara M3 som har en medbringare för CV knut, 325 har en rund eller fyrkantig till vanligt knutkors. Så om inte medbringaren är bytt så är det en M3 klump.

Det finns ingen utväxling som passar rakt på då M3:an har M14 bultar till kronhjulet och alla andra har M12. Så antingen måste man tillverka passbultar eller ha en passhylsa.

Dom 188 utväxlingar som passar är.
3,45
3,64
3,73
3,91
4,10
4,27
4,45

Sedan finns det följande BMW Motorsport utväxlingar.
4,36
4,56
4,67
4,75
4,88
5,00
5,13
5,28
5,44


Jag har en extra 3,64 liggande.
Användarvisningsbild
kickassford
För mycket laddtryck
Inlägg: 329
Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Ort: Hörnsjö

Inlägg av kickassford »

har öppnat upp diffkåpan på den och möttes av detta:

Bild Bild
- Full gas spar tid
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Inlägg av Niklas Sandström »

Det var ju lite lurit med en AGA diffad klump.

Jag är dock intresserad av ingående medbringaren beroende på vad det är för cc på bulthålen.
Användarvisningsbild
kickassford
För mycket laddtryck
Inlägg: 329
Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Ort: Hörnsjö

Inlägg av kickassford »

jag kan mäta om du vill.

saken är den att jag behöver en smidig o kraftig diff som ska klara 500-600 v8 turbohästar och har då fått tipset om E36 diffen ska klara det, vad tror ni?

isf får denna duga som tills jag får tag på en fräsh klump och känner att jag vill kosta på en riktig diffbroms. är det bara lamelldiff som gäller till dom här?
- Full gas spar tid
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Inlägg av B_Christoffersson »

annars kan jag fixa en diff från en bmw 740 med v8 om du är intresserad
de är ju ganska så stadig
Användarvisningsbild
kickassford
För mycket laddtryck
Inlägg: 329
Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Ort: Hörnsjö

Inlägg av kickassford »

tack för erbjudandet men tanken var att hålla sig till en "vanlig" klump så det inte blir så bökigt när/om man behöver delar.

dock skulle ja behöva en medbringare för vanligt knutkors som sitter på en "non-M3" eller kanske rentav en komplett klump.
måste jaga rätt på drivaxlar o en bit av kardanaxeln så jag kan skarva..

men vad jag inte förstår är hur fasen denna stöds i framkant? är det bara det fjuttiga M6 (eller var det M8?) hålet man använder sig av?
- Full gas spar tid
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Inlägg av Niklas Sandström »

Vi skulle kunna byta medbringare då jag har ett gäng till vanligt knutkors och är ute efter en till cv knut om den har ett cc på 86mm.

Till E36 så sitter den i framkant med en M12 nere till höger.
Skriv svar