var montera egt givaren?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
mbfidde
Forumsberoende
Inlägg: 593
Blev medlem: mån maj 25, 2009 9:37 am
Ort: Markaryd

var montera egt givaren?

Inlägg av mbfidde »

Har idag fått min egt mätare(autometer), men vart tycker ni att jag ska montera givaren?
jag har en b230 turbo med pulssplitt grenrör. ska man bara montera den i kollektorn på 2 av cylindrarna eller :doh: .
downpipen är väl utesluten då tempen sjunkit en del ditut.

Vad tycker ni? :)

Mvh
Fredrik Salomonsson
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

jag sätter dom så nära toppen som möjligt och på den cylinder som är längst från bränsletrycksregulatorn
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
mbfidde
Forumsberoende
Inlägg: 593
Blev medlem: mån maj 25, 2009 9:37 am
Ort: Markaryd

Inlägg av mbfidde »

låter ju vettigt :thumbright:
Fredrik Salomonsson
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
mbfidde
Forumsberoende
Inlägg: 593
Blev medlem: mån maj 25, 2009 9:37 am
Ort: Markaryd

Inlägg av mbfidde »

jag är nog trög :doh: , har läst den tråden många ggr och förstår fortfarande inte var man bör sätta den i ett pulssplittat grenrör?
Fredrik Salomonsson
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

Den monteras på grenröret 30 mm från toppen med ett instick i grenröret på 2.8-3.2mm
blir nog rätt lika på alla varianter av grenrör! :)

/Fredde
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Frågan är hur mycket tempen hinner sjunka de c.a 30cm man har till kollektorn?, jag har min EGT monterad i kollektorn för cylinder 4,5 och 6 och tror inte att tempen blir såpass mycket lägre att det är synbart på en EGT-mätares ganska grova skala.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
Landa_in_Racing
Forumsberoende
Inlägg: 811
Blev medlem: tis dec 04, 2007 8:24 pm
Ort: Södra Dalsland

Inlägg av Landa_in_Racing »

JohanK skrev:Frågan är hur mycket tempen hinner sjunka de c.a 30cm man har till kollektorn?, jag har min EGT monterad i kollektorn för cylinder 4,5 och 6 och tror inte att tempen blir såpass mycket lägre att det är synbart på en EGT-mätares ganska grova skala.
För en motor med liten turbo (litet avgashus) så brukar det väll oftast bli högre temperatur i just kollektorn? blev det iaf i min gamla motor,
Kollade man samtidigt avgas tempen då 3cm från avgasporten så låg den ganska mycket lägre.

MVH Andreas
Volvo C70 -00
Volvo 144 -68 B23T
Volvo 244 -75
Skriv svar