Har idag fått min egt mätare(autometer), men vart tycker ni att jag ska montera givaren?
jag har en b230 turbo med pulssplitt grenrör. ska man bara montera den i kollektorn på 2 av cylindrarna eller .
downpipen är väl utesluten då tempen sjunkit en del ditut.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Frågan är hur mycket tempen hinner sjunka de c.a 30cm man har till kollektorn?, jag har min EGT monterad i kollektorn för cylinder 4,5 och 6 och tror inte att tempen blir såpass mycket lägre att det är synbart på en EGT-mätares ganska grova skala.
JohanK skrev:Frågan är hur mycket tempen hinner sjunka de c.a 30cm man har till kollektorn?, jag har min EGT monterad i kollektorn för cylinder 4,5 och 6 och tror inte att tempen blir såpass mycket lägre att det är synbart på en EGT-mätares ganska grova skala.
För en motor med liten turbo (litet avgashus) så brukar det väll oftast bli högre temperatur i just kollektorn? blev det iaf i min gamla motor,
Kollade man samtidigt avgas tempen då 3cm från avgasporten så låg den ganska mycket lägre.