MHR`s garage dragrace 144 med n/a sbc
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
mh: den kommer flyttas bak något åtminstone till center av org hjulhus
vet inte om det var äldre eller nyare 140 som har längre hjulbas.
jörgen: kul med en tv kändis i tråden
jo jag följer motorsoffan dock hade jag önskat det ritades förklarades mer i sista soffan tex varför saker händer och bot eller förbättring på det. och tex varför på en bladfjäder bil eller 4link typ volvo vill få upp dem på bakhjulen pga separationen
kommer kasa sig fram då axeln vill under bilen istället för att sjuta på.
ang böcker så har jag alston boken, hittar en av de du rek här
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1557884625
har du den och vad tar den upp? pedagogisk?
jörgen: kul med en tv kändis i tråden

MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
140/240 från 71 och nyare har axeln längre bak(1,5cm-2cm?), tycker dom äldre med axeln längre fram ser vettigare ut
Har sett bilder på nån som hade en 240 som hade kapat av skärmkanten i mitten och förlängt med några cm, alltså flyttat bak bakre delen av skärmkanten...började genast se mycket vettigare ut
Har sett bilder på nån som hade en 240 som hade kapat av skärmkanten i mitten och förlängt med några cm, alltså flyttat bak bakre delen av skärmkanten...började genast se mycket vettigare ut
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
Martin H skrev:mh: den kommer flyttas bak något åtminstone till center av org hjulhus
jörgen: kul med en tv kändis i trådenjo jag följer motorsoffan dock hade jag önskat det ritades förklarades mer i sista soffan tex varför saker händer och bot eller förbättring på det. och tex varför på en bladfjäder bil eller 4link typ volvo vill få upp dem på bakhjulen pga separationen
Jo jag har den boken. Den är lättläst och tar upp både bromsar, styrning, fjädring, stötdämpare, bakaxel och chassi bygge. Men den är inte djupgående i själva chassi fysiken och byggteknik. Jag använder den mer som referens och "kom-i-håg" bok. Den är värd pengarna. Vill du fördjupa dig i själva chassi fysiken så är Dave Morgans "Doorslammers the chassis book" mycket bra.
Det där med "bakhjuls åka" och fysiken om varför ( rörelse energi genom tyngdpunkten och vektor krafters rörelse å allt vad det nu heter ), det förklarade Dave M. på sitt seminarium, precis innan hade jag läst det i hans bok och lyckades förstå det mesta. Jag kände att jag inte kunde förmedla den kunskapen vidare på ett begripligt sätt och det tror jag gällde dom andra också.
Som jag tjatade om i "soffan" en noggrant bygd och väl uppsatt bil med en bra grundjustering är en bra början att utgå i från. Sedan får man metodiskt tuna sig fram till bra resultat och då använder man alla komponenter i chassit.
Liten film på BMW'n med grundställt chassi, funkar skapligt och med lite intrimmning av både bil och förare, så har han snart "brejkat" ut sitt 8.50 chassi.
http://www.youtube.com/watch?v=KzHF9OHYh5g
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer

Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
det blir bra martin, magnus boström har gjort exakt så med inner skärmarna på sin 4 dörrars amazon också fungerar perfekt + att det är lätt mekat då man öppnar dörren
jörgen jag ska kolla in nya avsnitten av motorsoffan har missat de sista

jörgen jag ska kolla in nya avsnitten av motorsoffan har missat de sista

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
steve: ok ja då har man ju 1 tum radie bara där.
jörgen: förstår vad du menar, tack för tips o länkar. har beställt den boken nu.
jens: jag ska försöka lösa det på nå vis, jo jag kom på att magnus har fyrdörrars men hittade inga bilder från när han byggde. hittade bara en bild i s&s där bakdörrn var öppen.
jörgen: förstår vad du menar, tack för tips o länkar. har beställt den boken nu.
jens: jag ska försöka lösa det på nå vis, jo jag kom på att magnus har fyrdörrars men hittade inga bilder från när han byggde. hittade bara en bild i s&s där bakdörrn var öppen.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
har valt att svetsa dit sidorna på hjulhusen innan jag sätter kapen i golvet
då detta och taket är det ända som kommer att binda samman bak o fram av karossen.

påbörjat lite kapning så nu finns ingen återvändo
ska staga upp lite innan jag kapar mer.

då detta och taket är det ända som kommer att binda samman bak o fram av karossen.

påbörjat lite kapning så nu finns ingen återvändo

ska staga upp lite innan jag kapar mer.

MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
- Jonny Karlberg