MHR`s garage dragrace 144 med n/a sbc

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mh
Forumsberoende
Inlägg: 668
Blev medlem: ons apr 19, 2006 5:13 pm
Ort: västerås

Inlägg av mh »

flytta hjulen bakåt, gör nya skärmkanter... orginal men med större öppning. Väl utfört så är de inget man tänker på.
Magnus Helin 0707816992
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

mh: den kommer flyttas bak något åtminstone till center av org hjulhus
vet inte om det var äldre eller nyare 140 som har längre hjulbas.

jörgen: kul med en tv kändis i tråden :) jo jag följer motorsoffan dock hade jag önskat det ritades förklarades mer i sista soffan tex varför saker händer och bot eller förbättring på det. och tex varför på en bladfjäder bil eller 4link typ volvo vill få upp dem på bakhjulen pga separationen
kommer kasa sig fram då axeln vill under bilen istället för att sjuta på.
ang böcker så har jag alston boken, hittar en av de du rek här
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1557884625
har du den och vad tar den upp? pedagogisk?
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6087
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

140/240 från 71 och nyare har axeln längre bak(1,5cm-2cm?), tycker dom äldre med axeln längre fram ser vettigare ut

Har sett bilder på nån som hade en 240 som hade kapat av skärmkanten i mitten och förlängt med några cm, alltså flyttat bak bakre delen av skärmkanten...började genast se mycket vettigare ut
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Martin H skrev:mh: den kommer flyttas bak något åtminstone till center av org hjulhus
vet inte om det var äldre eller nyare 140 som har längre hjulbas.

jörgen: kul med en tv kändis i tråden :) jo jag följer motorsoffan dock hade jag önskat det ritades förklarades mer i sista soffan tex varför saker händer och bot eller förbättring på det. och tex varför på en bladfjäder bil eller 4link typ volvo vill få upp dem på bakhjulen pga separationen
kommer kasa sig fram då axeln vill under bilen istället för att sjuta på.
ang böcker så har jag alston boken, hittar en av de du rek här
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1557884625
har du den och vad tar den upp? pedagogisk?


Jo jag har den boken. Den är lättläst och tar upp både bromsar, styrning, fjädring, stötdämpare, bakaxel och chassi bygge. Men den är inte djupgående i själva chassi fysiken och byggteknik. Jag använder den mer som referens och "kom-i-håg" bok. Den är värd pengarna. Vill du fördjupa dig i själva chassi fysiken så är Dave Morgans "Doorslammers the chassis book" mycket bra.

Det där med "bakhjuls åka" och fysiken om varför ( rörelse energi genom tyngdpunkten och vektor krafters rörelse å allt vad det nu heter ), det förklarade Dave M. på sitt seminarium, precis innan hade jag läst det i hans bok och lyckades förstå det mesta. Jag kände att jag inte kunde förmedla den kunskapen vidare på ett begripligt sätt och det tror jag gällde dom andra också.

Som jag tjatade om i "soffan" en noggrant bygd och väl uppsatt bil med en bra grundjustering är en bra början att utgå i från. Sedan får man metodiskt tuna sig fram till bra resultat och då använder man alla komponenter i chassit.

Liten film på BMW'n med grundställt chassi, funkar skapligt och med lite intrimmning av både bil och förare, så har han snart "brejkat" ut sitt 8.50 chassi.

http://www.youtube.com/watch?v=KzHF9OHYh5g
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det blir bra martin, magnus boström har gjort exakt så med inner skärmarna på sin 4 dörrars amazon också fungerar perfekt + att det är lätt mekat då man öppnar dörren :thumbright:

jörgen jag ska kolla in nya avsnitten av motorsoffan har missat de sista :thumbright:
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

steve: ok ja då har man ju 1 tum radie bara där.

jörgen: förstår vad du menar, tack för tips o länkar. har beställt den boken nu.

jens: jag ska försöka lösa det på nå vis, jo jag kom på att magnus har fyrdörrars men hittade inga bilder från när han byggde. hittade bara en bild i s&s där bakdörrn var öppen.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

har valt att svetsa dit sidorna på hjulhusen innan jag sätter kapen i golvet
då detta och taket är det ända som kommer att binda samman bak o fram av karossen.
Bild
påbörjat lite kapning så nu finns ingen återvändo :( :)
ska staga upp lite innan jag kapar mer.
Bild
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Kommer bli sjukt fränt :thumbright: Men måste kännas jobbigt samtidigt att sätta kapen i en sån fin originalkaross :)
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
Rilleo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 90
Blev medlem: lör nov 24, 2007 8:44 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av Rilleo »

Ska bli kul och se!
Vet precis hur det är att sätta kapen i sin gamla ljupgröna 140, fast jag inte har gjort några större operationer än. Lycka till!
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

hehe jo det kan väl erkännas att det var lite gruvsamt men hittade lite rost som gjorde övertalningen lättare.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3728
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Mja, nu såg vi ju hur det slutade för fredde när han skulle "bara kapa bort lite rost" sist ;)
Snart är du där du med...
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Ett tips sedan när du ska göra hjulhusen, svetsa inte fast hjulhuskanten mot bakskärmarna.
Limma fast det istllet med någe karroserilim.
Då slipper få fula bakskärmar. :)
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

Ja just, hade tänkt svetsa en list och
nita innerskärmen i. Men det är alltså
limning som gäller? Är det så man brukar
göra?
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Enda är att bakskärmsplåten vill slå sej lätt även om man punktar försiktigt.
Visst det går oxå med man får lite mer spacklings arbete.
Limmar man innerskärmen mot med limfogmassa eller någe liknade så klarar sej ytterplåten :)
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

Oj.. Här har det hänt saker sen sisst man kollade :)
Ska bli roligt att följa den där make overn :D
Skriv svar