Idag har Göran och jag testat med större förgasare, både i flödesbänk och i bromsbänk. Det har ju diskuterats om det var förgasarna som agerade strypning, eller att det kanske var kammen som begränsade högre effektuttag.
Jag vill först poängtera att dessa tester som vi gjorde idag, har ingenting med själva tävlingen att göra. Idag gällde andra förutsättningar, med annan setup på motorn.
För att verkligen testa med friare andning på insugssidan, så valde vi två Weber 50 med 46 mm halsring. Min topp satt kvar på motorn, så blev det Görans topp som sattes upp i flödesbänken. Vi körde först ett flödesprov med de 45:or som användes tidigare. Flödesminskningen blev 13,8% vid 12 mm lyft, jämfört med flödesprovet med bara tratt monterad.
Sen monterades 50:orna på toppen. Flödesminskningen blev nu bara 7,6% vid 12 mm. Detta borde ju visa sig i bromsbänken också.
Intressant var också att flödet nu inte backade efter 13 mm, det blev en mycket jämnare flödeskurva med förgasare på.
Vi började bromsningen med ett referensprov med 45:orna monterade. Ungefär samma resultat som sist, exakt lika är svårt att få med en veckas mellanrum.
50:orna monterades på toppen, och vi drog igång. Det märktes direkt att sången blev annorlunda. Vi passerade 200 hk direkt, men den gick magert. Nu blev den också lite segare med så stora förgasare att få igång från 4000 rpm, så vi mätte nu från 4500. Efter lite justerande var vi över 210 hk. Och vilken sång i maskinen!! Ett helt underbart ryt i den nu när den kunde andas riktigt. Vi mätte nu till 7400 rpm då toppeffekten låg lite högre upp nu. Vi testade ett par grader tändning till, och det gav ett par tre hästar till. Bästa toppeffekt blev 214 hk. Genomsnittseffekten blev såklart mycket högre idag när mätningen var mellan 4500 och 7400 rpm.
Vi bestämde oss för att testa Görans topp ihop med Weber 50 också. Och den svarade också bra på förgasarbytet. Inte riktigt lika hög effekt, 211 hk, men det berodde nog på att han har lite mindre kanal än jag. Och jag är övertygad om att Erlands topp också hade legat i den här regionen. Han hade ju också väldigt högt flöde, som hade kommit till sin rätt idag.
Men kom ihåg, det här ska inte jämföras med tävlingsresultaten, helt andra förutsättningar gällde idag.
En sak är säker, det var inte kamaxeln som var begränsningen. Den är ju sjukt bra, jag trodde inte att den skulle räcka så långt.
Sen ska man ju tänka på att motorn med dessa Weber 50 kanske inte är så värst körbar på lägre varv, 48:or och lite mindre halsringar är nog lämpligare. Men vi har lärt oss mycket även idag. Här kommer lite bilder från dagen:

Flödesmätning med Weber 50 monterad.

Så här ska det se ut om det inte ska hindra flödet för mycket.

Flödesresultat med tratt, med Weber 45 (38 halsring) och med Weber 50 (46 halsring).

De tre flödesdiagramen samlade.

Referensprov.

Med min topp monterad, och Weber 50.

Med Görans topp monterad, och Weber 50.