octavia som skakar

Tjata om vad som helst .
Patrik H
Forumsberoende

octavia som skakar

Inlägg av Patrik H »

köpte mig en octavia 97a i helgen som gått 15000 mil som ja ska ha som "åka till jobbet bil"

nu till det tråkiga när man kör mellan 70-80 så skakar det i bilen känns liksom i golvet , inget i ratten.
provade att gasa upp till hundra och frikopplade och lät farten sjunka med kopplingen nere och tomgång och när ja kom ner mot 80 så började det skaka igen men inte i ratten och höll på ner till 65. pratade med en som har en likadan med samma problem han har balanserat sina däck 2ggr utan resultat. det är tydligen en sjuka på de här bilarna

nån som har ideer eller har hört om problemet ?
funderar på om ja ska kolla upp bromsskivorna och drivaxlarna fast det skakar ju inte i bromsen eller ratten utan mest i golvet i fram på bilen :?
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Skeva fälgar?
Chevelle SS -65
Jesper 78
För mycket laddtryck

Inlägg av Jesper 78 »

De skakar bara i ratten om de är obalans i framhjulen. Om obalansen är bak kommer skakningarna i golvet/stolen.

/Jesper
12.20s 172km/h/402m med sugis.
Roland Andersson
För lite laddtryck

Inlägg av Roland Andersson »

En jobbarkompis har en Felica som hade samma problem, han bytte INRE drivknut på en av drivaxlarna så försvann skakningarna.
Patrik H
Forumsberoende

Inlägg av Patrik H »

Roland Andersson skrev:En jobbarkompis har en Felica som hade samma problem, han bytte INRE drivknut på en av drivaxlarna så försvann skakningarna.
Det lät intressant . För det verkar inte som det har ngt med obalans i däcken att göra . ja har pratat med 2 andra octavia ägare som hadde samma problem . en av dom hade balanserat alla 4 däcken 2ggr utan resultat. men har sen bara accepterat det hela och kört på bara.

Man kanske skulle ta och hissa upp bilen ifram låta någon köra i den kritiska farten , krypa under och titta på drivknutar o dylikt om man kan se nått :?
Användarvisningsbild
Jim
Lite mer laddtryck

Inlägg av Jim »

kolla höger driv axel om balansvikten (eller vad det nu är) som är delbar med 2st insexskruvar vikt en kan ha flyttat sig det gjorde på min skoda pickis du har säker lika dan vikt på din driv axel.
det skakade som fan i bilen när den har flyttat sig
GMC Typhoon 93
Patrik H
Forumsberoende

Inlägg av Patrik H »

Tack ska kolla det
Användarvisningsbild
Tobbe
För mycket laddtryck

Är ett long shot!

Inlägg av Tobbe »

en kompis till mig hade samma problem fast på på en BMW, och han balanserade alla däck, framvagns inställning, även försökt felsöka om något glappade i framvagn men utan resultat.

Han har/hade obalans vid 65-85km/h samt 120 -> jäkligt otrevligt
Ingenting sades på besiktning om detta första gången, fick dock andra fel.

När han återkom på ombesiktningen så upptäcktes de att ett stag i framvagn var lite lite krökt (ingen underkänd post för de var inte glapp i den)
Tapper
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Tapper »

Höger drivaxel e ett klassiskt fel när det skakar och man inte hittar nånting annat som är fel

//Tapper
Patrik H
Forumsberoende

Inlägg av Patrik H »

tack ska undersöka saken . risken är ju bara den att när bilen går ändå så är det lätt att man drar lite på det :oops:
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende

Inlägg av Elias_ »

jag har haft ett liknande problem med min audi 100 2.8 -94 fast fram, det jag hittade var att krängaren fram satt lite löst.
sen vibrerade det mycket bak mellan 90-100 ett tag senare då var hjullagrena lite lösa så spännde till dom lite o det löste sej ett tag men nu har det kommit tillbaka så ska byta ut lagrena.

sist men inte minst nu är det nått som skakar på vänster sida när man kör i t.ex. en håla + att skivorna fram är skeva så hela bilen vibrerar när man bromsar :thumbdown:

aja bara bita i det sura äpplet o byta sakerna, det med att det skakar har jag nog hittat med och det är förmodligen has plåten under motorn som lossnat i fäst skruven ( plast skit ) vid vänster framhjul.

aja blir att boka besiktning o se vad som står på arbets schemat :wink:
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar