slipa kamaxlar volvo 6304

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
primer
Forumsberoende

slipa kamaxlar volvo 6304

Inlägg av primer »

nån som har fått omslipat kamaxlar till volvos b6304 motor (960)
jag antar att det är samma som på 5cyl vitmotorer att det är för liten bascirkel ???
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
inliner
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av inliner »

Tjena hej
Jo det stämmer,bascirkeln är ett problem. Jag slipade om mina kammar hos Enem till deras P14 profil,dom lyckades öka lyftet ca 0.5 mm men på bekostnad av en ngt smalare bredd på lagerytorna på kammarna.
Mvh
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende

Inlägg av Henrik Braun »

http://www.axelssonengineering.se/755ac ... d5-29.html

fixar det åt dig, han har slipat sånna förut!
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
Mats Ivarson
För mycket laddtryck

Inlägg av Mats Ivarson »

Se till att du inte får mindre lyft än standard först bara!! :evil: :evil:

Lämnade in ett par 6294 kammar till honom där jag bad om en vassare, men ändå hyggligt snäll profil. Kontrollerade dem inte i detalj när jag hämtade dem, men kontrollmätning hemma visar på strax över 7mm i lyft :doh:
Vad fan håller han på med?
Skall ta mig dit och prata med honom när orken återkommit...

Mats
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing

Inlägg av fredde_vit_pv »

Mats Ivarson skrev:Se till att du inte får mindre lyft än standard först bara!! :evil: :evil:

Lämnade in ett par 6294 kammar till honom där jag bad om en vassare, men ändå hyggligt snäll profil. Kontrollerade dem inte i detalj när jag hämtade dem, men kontrollmätning hemma visar på strax över 7mm i lyft :doh:

Mats
Axelsson eller Enem?

/F
Mats Ivarson
För mycket laddtryck

Inlägg av Mats Ivarson »

Axelsson
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Gunnar Lundström (professorn) i Umeå har även Råämneskammar till vit sexorna.. då får du typ vilken profil du vill!
Gustav Sundberg
primer
Forumsberoende

Inlägg av primer »

Gustav skrev:Gunnar Lundström (professorn) i Umeå har även Råämneskammar till vit sexorna.. då får du typ vilken profil du vill!
ja råämneskammar hade ju varit fint men detta var tänkt som typ folkrace budget
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
boster
Lite mer laddtryck

Inlägg av boster »

Mats Ivarson skrev:Se till att du inte får mindre lyft än standard först bara!! :evil: :evil:

Mats
har du pratat med han ???
Mats Ivarson
För mycket laddtryck

Inlägg av Mats Ivarson »

boster skrev:

Mats
har du pratat med han ???
Nej, jag skall som sagt ta mig förbi när jag samlat ork. Och skaffat två nya kammar som han eventuellt får göra ett nytt försök på. Märkligt att man med mindre bascirkel mister nästan en millimeter i lyft från standard!
Mats Ivarson
För mycket laddtryck

Re: slipa kamaxlar volvo 6304

Inlägg av Mats Ivarson »

Nu har jag pratat med Axelsson och han är lustig, eller vad man kan kalla det.

Han säger att de har 7.8mm lyft, men ChristerJ har mätt dem till under 7mm men så kan man inte mäta hävdar Axelsson? Jaha, hur mäter man då på en direktverkande kamaxel, utan vipparmar?
Nej karln är ute och cyklar men skall få slipa dem en gång till för att få upp lyftet, men på bekostnaden av mindre bascirkel än nödvändigt. Dessa kammar kommer därefter att vara till salu då jag försöker få tag på ett par andra som ENEM skall få slipa istället.

Mats
dsimila
Forumsberoende

Inlägg av dsimila »

Jag hävdar inte att ni har fel, men även om nocken är lägre kan det vara mer lyft än standard på en omslipad kamaxel.
Om man slipat mer av bascirkel än av nocken alltså. Bäst att mäta i en topp.
Mats Ivarson
För mycket laddtryck

Inlägg av Mats Ivarson »

Om du mäter totala höjden över nocken och sen tar det minus diametern så kan ventilen aldrig öppna mer än så med detta ventilsystem. Detta måttet är under 7mm på de kammar han slipade.

Pratat med ENEM igår, de skall få slipa kammar till mig istället. De får ut 9.6mm lyft genom att gå ner till samma bascirkel som Axelsson, på dessa grundämnen.

Idag föreslagit för Axelsson att han betalar tillbaks slipningskostnaden plus 1000 kr per kamaxel och så får han ta de som han slipat och jag får jaga ett par nya kamaxlar att skicka till ENEM. Inte helt lätt att hitta två stycken VVT kamaxlar till den här motorn :evil: Bättre om han hade gjort rätt från början! :thumbdown:

Mats
Skriv svar