slipa kamaxlar volvo 6304
slipa kamaxlar volvo 6304
nån som har fått omslipat kamaxlar till volvos b6304 motor (960)
jag antar att det är samma som på 5cyl vitmotorer att det är för liten bascirkel ???
jag antar att det är samma som på 5cyl vitmotorer att det är för liten bascirkel ???
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
201m 6.54 @180km
- Henrik Braun
- Forumsberoende
http://www.axelssonengineering.se/755ac ... d5-29.html
fixar det åt dig, han har slipat sånna förut!
fixar det åt dig, han har slipat sånna förut!
1018hp 1215nm S38 i E28
0708438759
0708438759
-
- För mycket laddtryck
Se till att du inte får mindre lyft än standard först bara!!
Lämnade in ett par 6294 kammar till honom där jag bad om en vassare, men ändå hyggligt snäll profil. Kontrollerade dem inte i detalj när jag hämtade dem, men kontrollmätning hemma visar på strax över 7mm i lyft
Vad fan håller han på med?
Skall ta mig dit och prata med honom när orken återkommit...
Mats

Lämnade in ett par 6294 kammar till honom där jag bad om en vassare, men ändå hyggligt snäll profil. Kontrollerade dem inte i detalj när jag hämtade dem, men kontrollmätning hemma visar på strax över 7mm i lyft

Mats
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
Axelsson eller Enem?Mats Ivarson skrev:Se till att du inte får mindre lyft än standard först bara!! :evil: :evil:
Lämnade in ett par 6294 kammar till honom där jag bad om en vassare, men ändå hyggligt snäll profil. Kontrollerade dem inte i detalj när jag hämtade dem, men kontrollmätning hemma visar på strax över 7mm i lyft :doh:
Mats
/F
har du pratat med han ???Mats Ivarson skrev:Se till att du inte får mindre lyft än standard först bara!!![]()
![]()
Lämnade in ett par 6294 kammar till honom där jag bad om en vassare, men ändå hyggligt snäll profil. Kontrollerade dem inte i detalj när jag hämtade dem, men kontrollmätning hemma visar på strax över 7mm i lyft![]()
Mats
-
- För mycket laddtryck
Nej, jag skall som sagt ta mig förbi när jag samlat ork. Och skaffat två nya kammar som han eventuellt får göra ett nytt försök på. Märkligt att man med mindre bascirkel mister nästan en millimeter i lyft från standard!boster skrev:har du pratat med han ???Mats Ivarson skrev:Se till att du inte får mindre lyft än standard först bara!!![]()
![]()
Lämnade in ett par 6294 kammar till honom där jag bad om en vassare, men ändå hyggligt snäll profil. Kontrollerade dem inte i detalj när jag hämtade dem, men kontrollmätning hemma visar på strax över 7mm i lyft![]()
Mats
-
- För mycket laddtryck
Re: slipa kamaxlar volvo 6304
Nu har jag pratat med Axelsson och han är lustig, eller vad man kan kalla det.
Han säger att de har 7.8mm lyft, men ChristerJ har mätt dem till under 7mm men så kan man inte mäta hävdar Axelsson? Jaha, hur mäter man då på en direktverkande kamaxel, utan vipparmar?
Nej karln är ute och cyklar men skall få slipa dem en gång till för att få upp lyftet, men på bekostnaden av mindre bascirkel än nödvändigt. Dessa kammar kommer därefter att vara till salu då jag försöker få tag på ett par andra som ENEM skall få slipa istället.
Mats
Han säger att de har 7.8mm lyft, men ChristerJ har mätt dem till under 7mm men så kan man inte mäta hävdar Axelsson? Jaha, hur mäter man då på en direktverkande kamaxel, utan vipparmar?
Nej karln är ute och cyklar men skall få slipa dem en gång till för att få upp lyftet, men på bekostnaden av mindre bascirkel än nödvändigt. Dessa kammar kommer därefter att vara till salu då jag försöker få tag på ett par andra som ENEM skall få slipa istället.
Mats
Jag hävdar inte att ni har fel, men även om nocken är lägre kan det vara mer lyft än standard på en omslipad kamaxel.
Om man slipat mer av bascirkel än av nocken alltså. Bäst att mäta i en topp.
Om man slipat mer av bascirkel än av nocken alltså. Bäst att mäta i en topp.
-
- För mycket laddtryck
Om du mäter totala höjden över nocken och sen tar det minus diametern så kan ventilen aldrig öppna mer än så med detta ventilsystem. Detta måttet är under 7mm på de kammar han slipade.
Pratat med ENEM igår, de skall få slipa kammar till mig istället. De får ut 9.6mm lyft genom att gå ner till samma bascirkel som Axelsson, på dessa grundämnen.
Idag föreslagit för Axelsson att han betalar tillbaks slipningskostnaden plus 1000 kr per kamaxel och så får han ta de som han slipat och jag får jaga ett par nya kamaxlar att skicka till ENEM. Inte helt lätt att hitta två stycken VVT kamaxlar till den här motorn
Bättre om han hade gjort rätt från början!
Mats
Pratat med ENEM igår, de skall få slipa kammar till mig istället. De får ut 9.6mm lyft genom att gå ner till samma bascirkel som Axelsson, på dessa grundämnen.
Idag föreslagit för Axelsson att han betalar tillbaks slipningskostnaden plus 1000 kr per kamaxel och så får han ta de som han slipat och jag får jaga ett par nya kamaxlar att skicka till ENEM. Inte helt lätt att hitta två stycken VVT kamaxlar till den här motorn

Mats