Bentley EXP Speed 8 replica. Reportage i Bilsport

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Arnesson Rallycross
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Arnesson Rallycross »

Det här är bara så fränt :thumbright:

Vilket jobb du lägger ned, det jag pysslar med själv tar inte lite tid men det här är i en klass för sig.

//Tomas
Användarvisningsbild
AFFE
Forumsberoende
Inlägg: 1142
Blev medlem: tis feb 15, 2005 11:08 pm
Ort: Järfälla / 08 stan

Inlägg av AFFE »

Klart fränt bygge :thumbright: Men en lite off topic fråga vad är det för nått kul som står under taket å vad e det för nån pickup i bakgrunden :)
mvh AFFE
Bild
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Det som står under taket är en 2 dörrars Morris minor och ett skåp till en Morris och pickupen är en Austin. Det är farsans nästa projekt att renovera pickup hytten och sätta dit skåpet på den. Ramen till den har vi redan gjort klart.

Här har du länken till hanns renoveringar
http://ajden.se/morrisminor/startmorris.htm
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Måste varit en rätt skön känsla att kunna hänga på formen på chassit efter allt jobb kan jag tänka mig :wink:
Senast redigerad av j björk den sön okt 03, 2010 3:08 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mh
Forumsberoende
Inlägg: 668
Blev medlem: ons apr 19, 2006 5:13 pm
Ort: västerås

Inlägg av mh »

Hårt arbete lönar sig !!! :thumbright: :thumbright:
Magnus Helin 0707816992
Användarvisningsbild
tompan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: mån mar 09, 2009 5:12 pm
Ort: arjeplöög! / ume

Inlägg av tompan »

hur går det med bilen? :)
Användarvisningsbild
pimpmyfarad
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: ons aug 11, 2010 9:18 pm
Ort: Motala

Inlägg av pimpmyfarad »

tompan skrev:hur går det med bilen? :)
Det är fler som vill veta :D
Nicklas T
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Jag har gjort en massa grejer som jag borde ha gjort i somras men inte hunnit med, men snart är alla grejer gjorda så då kan jag börja med Bentleyn igen.

Listan jag hade som behövde göras var den här:

Fixa klart plasmabordet som bara har varit halvfärdigt.
Gå igenom skotern.
Göra klart utrustningen för att slitsa bromsskivor.
Göra klart några bocksegment till rörbocken.
Svetsa ett lager av grenrör så jag har sånna klara för snabbare leverans och slipper hålla på att panik göra dom sen när jag ska göra karossen.
Städa och sanera runt tältet.


Nu är jag är nästan klar med listan.
Det tog lite längre tid att sanera tältet än vad jag hade räknat med, det var bra med gallerdurk medans jag byggde, men sen var det inte lika roligt när jag blev tvungen att riva bort den och skotta ut allt som var under.
Sen råkade jag sälja halva lagret av grenrör innan jag ens han göra klart lagret så det är bara att börja på ett nytt, de jag är klar med är till volvo s40 och 850, 8v t3 singel entry, 1 av två t3 twinentry, resten håller jag på med fortfarande.
Även passat på att gjort lite ny design på volvo 8v och 16v rören. Så det har tagit lite extra tid det med, men när jag väl helsvetsat dom och byggt wg utgångar på dom då kan jag börja med formarna.
Plasma bordet är nästan klart, har byggt ny Z-axel och satt dit dubbla motorer och bättre glidlagringar på X-axeln. Ska köpa en ny plasma strömenhet till den för jag får inte den att vilja skära riktigt rakt med den jag har trotts att jag provat med olika brännare.



Det som är helt klart på listan jag hade är bromskivslitsingen och skotern.

Nu när det blev ett sånt långt inlägg får det blir lite bilder.


Från utprovningen av nya 8v grenröret, en hx50 i en 240, placeringen blev egentligen samma som de gammla rören, bara att 3ans rör är dragen annorlunda och wg utgången går ut från motorn och inte in mot den som tidigare.
Bild


så här blev den nya designen, lite gämnare längder på rören och en bättre wg utgång. Nackdelen är att det kan bli tight i 240, om motorn ska röra sig mycket, men för dom går det alltid att köra med gammla designen på wg utgågnen.
Bild


Har även blivit en hel hög med kollektorer.
Bild


Plasma bordet under ombyggnation, även bytt underläggsplpåterna till plåtar med klippta tänder, hade problem förut att plåtarna skars sönder eller svetsades fast i den plåten man skar i.
Bild


Ett styrt rundmatningsbord för bromskivs slitsning.
Bild

Så här blir det, även intresant med rosten när jag lät lite kylvätska vara kvar på en begagnat skiva. Kan inte tro att slitsarna var gjorda ca 2 år efter skivan var bytt när man ser hur fort rosten kom tillbaka.
Bild


Och terapi jobbet på luncherna, för det är ju farligt att ta det lugnt på rasterna. En vacuumburk, var egentligen meningen att det bara skulle bli en catch tank för plasten vid gjutningen, men jag hittade en varmvattenberedare i skrotlådan, då tog jag och gjorde en riktig tank för att även kunna ha om jag ska gjuta med material som behöver ha bubblorna ursugna ur.
Bild
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Nu har jag kommit ikapp med allt jag egentligen borde ha gjort i somras och därför kan jag börja lite med bentleyn igen.

Börjat förberett en form till dörren. Gjort flänsar att gjuta imot i aluminium. Är ett riktigt pyssel att få till, men förhoppningsvis är det dörrarna som är jobbigast och det blir enklare sen.

Bild


Sen har jag även börjat med att slitza bromskivor.

Bild
torpis
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: mån okt 06, 2008 4:05 pm

Inlägg av torpis »

Är det klart vad slitsningen kommer kosta? finns det möjlighet till lite bra att ha saker när man micklar olika bromsskivor och bromsok fram och tillbaka mellan bilmodellerna.

tex

*olika mönster/djup/antal?
*hålborrning
*ändring av skivans tjocklek?
*ändring av bultmönster?
*upptagning av navcenter?
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
Användarvisningsbild
sabaton91
Forumsberoende
Inlägg: 1174
Blev medlem: ons feb 25, 2009 1:51 pm
Ort: Nälden/Östersund

Inlägg av sabaton91 »

Suttit o läst igenom hela tråden, o e grymt imponerad av bilen :) hoppas få se den live då den e klar ;)
//Danne Berndtsson

Kör:
VW Jetta CL -91

Bygger: Lite smått på ovan nämnda bil!
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

torpis skrev:Är det klart vad slitsningen kommer kosta? finns det möjlighet till lite bra att ha saker när man micklar olika bromsskivor och bromsok fram och tillbaka mellan bilmodellerna.

tex

*olika mönster/djup/antal?
*hålborrning
*ändring av skivans tjocklek?
*ändring av bultmönster?
*upptagning av navcenter?
Priset 300kr/par oavsätt storlek max 380mm

olika mönster kan fixas.

hålborrning bör man inte göra för det brukar bli sprickor efter ett tag då.

ingen ändring av tjocklek för då måste jag sanera hela verkstan efter varje gång, för det finns inte mycket som skitar ned lika som att svarva bromsskivor

får jag bara skaffa en bättre indikerings utrustning till fräsen så kan jag fixa bullt mönstret.

Navhålen är det inte så mycket svarvning på så det kan jag göra.
Användarvisningsbild
tompan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: mån mar 09, 2009 5:12 pm
Ort: arjeplöög! / ume

Inlägg av tompan »

fränt :D

300 spänn var inte farligt heller :D
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

Suttit och läst igenom hela tråden nu och kan inte annat än säga att jag är grymt imponerad!!! Grymt!!!
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
Elvis
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: mån nov 08, 2010 11:39 am
Ort: Hallstavik

Inlägg av Elvis »

har också läst hela tråden nu. Herregud vilka konstruktioner på både maskiner och bil, TOPP betyg från mig :thumbright:
Elvis Schyberg (Häggblom)
Projekt tråd:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=51408
Skriv svar