Har skrivit upp lite annonser, ska se om jag inte kan komma hem med 530 och A-kam imorgon då med lite tur!
531 (nu 530) förbränningsrum i miljösugmotor
-
Erland Cox
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
jag har en 530 topp med fördelaren i bakkant, en 160 ? topp med A-kam samt en T kam som ligger o skräpar. inget skit fullt funktions dugligt.
säg 700 kr för topp + valfri kam.
nått av intresse så skicka ett PM.
säg 700 kr för topp + valfri kam.
nått av intresse så skicka ett PM.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21752
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag tror det blir pump förluster med en T kam som går ut över bränsle förbrukningen?Erland Cox skrev:Det finns dom som sätter turbo kammen i 230 motorer för mer bottendrag. Jag har aldrig provat det själv men det måste vara för dom som absolut inte vill varva över 4500 rpm.
Erland.
jag kan kolla i min kamaxel databas efter en effektiv bränsle förbruknings kam om det är intresant?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Jag har en komplett 530 topp om du är intresserad. Sitter dock m-kam i den. PM i sånt fall.
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Gärna!Jens Gustavsson skrev:jag tror det blir pump förluster med en T kam som går ut över bränsle förbrukningen?Erland Cox skrev:Det finns dom som sätter turbo kammen i 230 motorer för mer bottendrag. Jag har aldrig provat det själv men det måste vara för dom som absolut inte vill varva över 4500 rpm.
Erland.
jag kan kolla i min kamaxel databas efter en effektiv bränsle förbruknings kam om det är intresant?
Jag har hittat en 530:a med A-kam för ett väldigt förmånligt pris, dock i västerås, men ska ändå upp dit den den 27 till 28:e. Värt att vänta till och med. Hoppas den är kvar.
Om det finns än ännu bättre kam funderar jag gärna på det.
Citat:
7aan: "ska ju besikta den 20maj sen ska den efter de rivas och byggas för miljö-bil e85 så ska de laddas helvette"
7aan: "ska ju besikta den 20maj sen ska den efter de rivas och byggas för miljö-bil e85 så ska de laddas helvette"
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Vi får se vad Jens kommer fram till.
Ställbart kamdrev har jag funderat på, kanske köper ett.
Sen kom jag på en sak precis, det är väl lite annan bränsle och/eller tändmapp på B230FB. Sen har jag skiftat hallsensorns givarsladdar så det sägs bli 3 grader mer förtändning.
Kan något vara för eller nackdel med det?
Ställbart kamdrev har jag funderat på, kanske köper ett.
Sen kom jag på en sak precis, det är väl lite annan bränsle och/eller tändmapp på B230FB. Sen har jag skiftat hallsensorns givarsladdar så det sägs bli 3 grader mer förtändning.
Kan något vara för eller nackdel med det?
Citat:
7aan: "ska ju besikta den 20maj sen ska den efter de rivas och byggas för miljö-bil e85 så ska de laddas helvette"
7aan: "ska ju besikta den 20maj sen ska den efter de rivas och byggas för miljö-bil e85 så ska de laddas helvette"
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Jag kommer nog kasta i ett MS II V3.0 till sommaren antar jag. Nytt avstämt plenumsinsug med 850 spjäll i så fall, eller om det finns något annat med rätt sensor. Men det borde vara tillräckligt stort.
Citat:
7aan: "ska ju besikta den 20maj sen ska den efter de rivas och byggas för miljö-bil e85 så ska de laddas helvette"
7aan: "ska ju besikta den 20maj sen ska den efter de rivas och byggas för miljö-bil e85 så ska de laddas helvette"
Kolla förresten in min vinterbilstråd.
Bränsleförbrukning landsvägskörning och stadskörning, 0.9 L/mil
Sidledeskörning med mycket fullgas, ca 2 L/mil.
Jag har VOC-boxar. Går bra från 2000 rpm, och över 4000 rpm sparkar det på ordentligt, gör bla ringar på torr asfalt utan problem, orginal bakaxel.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... c&start=15
Bränsleförbrukning landsvägskörning och stadskörning, 0.9 L/mil
Sidledeskörning med mycket fullgas, ca 2 L/mil.
Jag har VOC-boxar. Går bra från 2000 rpm, och över 4000 rpm sparkar det på ordentligt, gör bla ringar på torr asfalt utan problem, orginal bakaxel.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... c&start=15
/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Lite andra prioriteringar där, men fint bygge! Fixa filmen efter boxarna också!NikkO skrev:Kolla förresten in min vinterbilstråd.
Bränsleförbrukning landsvägskörning och stadskörning, 0.9 L/mil
Sidledeskörning med mycket fullgas, ca 2 L/mil.
Jag har VOC-boxar. Går bra från 2000 rpm, och över 4000 rpm sparkar det på ordentligt, gör bla ringar på torr asfalt utan problem, orginal bakaxel.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... c&start=15
Citat:
7aan: "ska ju besikta den 20maj sen ska den efter de rivas och byggas för miljö-bil e85 så ska de laddas helvette"
7aan: "ska ju besikta den 20maj sen ska den efter de rivas och byggas för miljö-bil e85 så ska de laddas helvette"
-
U.N.C.L.E.
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 11
- Blev medlem: tor mar 31, 2005 8:17 am
Nu har inte jag nåt koll på det här egentligen, men min praktiska ärfarenhet är at T-kammen är den absolout törstigaste kammen när man kör riktigt lungt med en innsprutningsmotor. Både volvos k-kam och enem V15 har dradd mindre på landsvägskörning enn t-kammen i mina bilar. (B230K konverterad till innsprut och b230FK). På en förgasarmotor blir det kanske annorlunda sidan högt vakum ger bättre mix av luft bänsin?Jens Gustavsson skrev:jag tror det blir pump förluster med en T kam som går ut över bränsle förbrukningen?Erland Cox skrev:Det finns dom som sätter turbo kammen i 230 motorer för mer bottendrag. Jag har aldrig provat det själv men det måste vara för dom som absolut inte vill varva över 4500 rpm.
Erland.
jag kan kolla i min kamaxel databas efter en effektiv bränsle förbruknings kam om det är intresant?
Toppen med A-kam hade fått sin kamaxel urplockad. Så jag har i alla fall en 530-topp snart.
Bilskroten här delade inte motorer, finns dock en till som jag inte fått tag i ännu.
Kamaxel är då fortfarande fritt för tips!
Ska bli intressant att höra vad Jens kommer fram till.
Bilskroten här delade inte motorer, finns dock en till som jag inte fått tag i ännu.
Kamaxel är då fortfarande fritt för tips!
Ska bli intressant att höra vad Jens kommer fram till.
Citat:
7aan: "ska ju besikta den 20maj sen ska den efter de rivas och byggas för miljö-bil e85 så ska de laddas helvette"
7aan: "ska ju besikta den 20maj sen ska den efter de rivas och byggas för miljö-bil e85 så ska de laddas helvette"