Teflon-Mats PRO STOCK MONKEY (8.82/201m)

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
teflonmats
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 209
Blev medlem: ons sep 13, 2006 1:14 pm
Ort: umeå

Inlägg av teflonmats »

Johnny skrev:
teflonmats skrev: ja måste ju leka me sprut lite först.. :thumbright:

mats
Kan du inte lägga ut lite bilder och specs på din sprutinstallation? :)
det som saknas igentligen är nog spjällhuset..men problemet är
att pumpar å allt som kommer med tar lite för mycket ström.
å jag vill kunna köra å leka med den å inte hålla på med att ladda mellan reporna.
jag hade en plan om att få till bromsbänken i vinter å då passar det att utverdera vad som händer.

mats
Användarvisningsbild
Julle
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån jun 28, 2010 11:10 pm
Ort: Umeå, Stöcksjö

Inlägg av Julle »

teflonmats skrev:
Julle skrev:Har du uppfunnit den 100% toppen och apan nu Mats???
Tråden har ju dött så tänker mej att så är fallet!! :lol:
nää det kan man ju inte.
jag har varit väldigt lat ett bra tag bara.
åsså har jag kört fast lite,jag vill varva mer men ventilmekanismen
vill inte det.har försökt beställa rullvippor i aluminium.
men ingen kan gräva lös sånna tydligen.
sen vill jag få ihop en broms bänk för att kunna se vad å vart saker förändras.

mats

Jaa livet kallar ju på lite annat med ibland.
Mega tufft att sätta ihop egen bänk.....gillas!! :hihi:

Har väll inte fastnat i sådana problem själv, men tiden är def en svår faktor nu.
Men du hittar säkert lösningen snart.
Jörgen Lundqvist

Fegar med att köra orginal.
Bruksar med Volvo V40 2.0T (Steg 1)
Leker med Miniquad Lifan 120cc.
Jobb: Reservdelar VanService
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi har i kväll kört in flera olika kamaxlar i cam mätaren och kommit fram till olika intressanta grejor.


vi börjar med några bilder sen kommer vi med mer info i morgon.


skilnaden i duration och hastighet mellan den större rull kamen och en vanlig släpa kam, konstigt att de inte använder rullens fördelar och går på en lite större hastighet? hastigheten motsvarar en minsta dim på en flat follower lyftare på 19-20mm diameter.

den negativa pik nose acc va ganska likadant på alla kamaxlar och det innebär att det blir mer problem med rullkamaxeln då den vippan är mycket tyngre.
lagret hadde också rasat och sjuster skruven va tillplattad så man såg det vi kände i bromsbänken att över 10300rpm så va det släpp.
Bild


teflonet och mattias snackar om hur rull vippan har slitits
Bild



4v toppens kam mäts upp (notera resningen i teflonets insugnings kanal, synd bara att det är så små ventiler men det ska nog ordna sig snart)
Bild

olika rull kammar och lyftare
Bild

teflon mats ser nöjd ut över kvällens utvärdering
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har uppdaterat med lite mer text.
Ten7
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tis feb 13, 2007 12:10 am
Ort: Dalby, Skåne

Inlägg av Ten7 »

Jävlarsva fula ni är haha, säg till när du får min present from the past
teflonmats
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 209
Blev medlem: ons sep 13, 2006 1:14 pm
Ort: umeå

Inlägg av teflonmats »

hugge din gamla räv. :D
jag fick en varv räknare i dag.
tack!!

mats
Användarvisningsbild
Linus Malmsten
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: tis aug 24, 2010 11:25 am

Inlägg av Linus Malmsten »

Vad var det för vikt skillnad på de olika vipporna? Det är inte så att det är en större utväxling i rullvipporna som gör att man inte kan varva ordentligt. Jag såg att det var ett 1:1 förhållande på daytona vipparmen medans det var cirka 1:1,3 på takegawa vipporna (inte mätt än men sett skillnaden), vilket innebär att ett kam lyft på exempelvis 7mm ger ett ventillyft på just 7mm med daytona vipparmen medans samma kamlyft skulle ge ett ventillyft på 9,1mm med takegawa vipporna.
Användarvisningsbild
Peter L
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: lör okt 06, 2007 6:40 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Peter L »

Rullvipporna är riktiga as! väger minst det dubbla mot för vipporna med glidklack. Så det är inte lyftproblem, utan en mycket tung ventilmekanism.
Peter Lindberg
0768032059
teflonmats
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 209
Blev medlem: ons sep 13, 2006 1:14 pm
Ort: umeå

Inlägg av teflonmats »

ha ha dubbelt så tungt räcker inte på långa vägar!!
speciellt om man tänker "rotationsmassa".

mats
Användarvisningsbild
josun
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: tis sep 05, 2006 3:15 pm
Ort: Näsum
Kontakt:

Inlägg av josun »

Linus Malmsten skrev:Vad var det för vikt skillnad på de olika vipporna? Det är inte så att det är en större utväxling i rullvipporna som gör att man inte kan varva ordentligt. Jag såg att det var ett 1:1 förhållande på daytona vipparmen medans det var cirka 1:1,3 på takegawa vipporna (inte mätt än men sett skillnaden), vilket innebär att ett kam lyft på exempelvis 7mm ger ett ventillyft på just 7mm med daytona vipparmen medans samma kamlyft skulle ge ett ventillyft på 9,1mm med takegawa vipporna.
Har du kollat på dina vippor till Daytona T-rex 150 motorn? Dom har ej 1:1 utväxling ;)
Johan Sundmar
Användarvisningsbild
josun
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: tis sep 05, 2006 3:15 pm
Ort: Näsum
Kontakt:

Inlägg av josun »

Det ska bli riktigt intresant att se vad Teflonet hittar på i nästa projekt :)
Johan Sundmar
Användarvisningsbild
Linus Malmsten
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: tis aug 24, 2010 11:25 am

Inlägg av Linus Malmsten »

josun skrev:
Linus Malmsten skrev:Vad var det för vikt skillnad på de olika vipporna? Det är inte så att det är en större utväxling i rullvipporna som gör att man inte kan varva ordentligt. Jag såg att det var ett 1:1 förhållande på daytona vipparmen medans det var cirka 1:1,3 på takegawa vipporna (inte mätt än men sett skillnaden), vilket innebär att ett kam lyft på exempelvis 7mm ger ett ventillyft på just 7mm med daytona vipparmen medans samma kamlyft skulle ge ett ventillyft på 9,1mm med takegawa vipporna.
Har du kollat på dina vippor till Daytona T-rex 150 motorn? Dom har ej 1:1 utväxling ;)
Kollade efter att jag pratat med dig Johan, ska dubbel kolla igen, redovisar i min tråd hur jag mätt.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

josun skrev:Det ska bli riktigt intresant att se vad Teflonet hittar på i nästa projekt :)
jag hoppas vi får se den dära 23whk motorn i bänken före jul med uppdaterade större toppen och med större ventil tror att den kommer svara bra på det då hastigheterna i insugskanalen är för höga och ventilstorleken va för liten för borret och varvtalet.
även de nya lättare vipporna gör säkert effekt då det alltid legat på vippen till ventilsläpp tror jag vid toppeffekt.

sävar dyno rekord vill vi ha :thumbright:
Användarvisningsbild
Linus Malmsten
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: tis aug 24, 2010 11:25 am

Inlägg av Linus Malmsten »

teflonmats skrev:ha ha dubbelt så tungt räcker inte på långa vägar!!
speciellt om man tänker "rotationsmassa".

mats
Skumt med sådan stor vikt skillnad, jag blev nyfiken och passade på att väga mina daytona vippor och mina takegawa rullvippor.

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Inte någon skillnad på i vikt på dom direkt.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

mats rull vippor va i stål men med liknande utformning.
Skriv svar