Chevy cavalier T5 med liberty /6.82 326km/h!!!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

Känner för att dra en liten uppdatering ikväll :)
Har varit lite omotiverad att ta tag i racebilen sen motorn rasade, men nu har jag faktiskt börjat grejja lite igen! Har lite smått å gott på gång när det gäller själva motorn, å håller på att göra om lite smågrejjer på bilen, bl.a ny kylare/fläkt å så håller jag på att flytta fram soppasystemet i motorrummet istället för att ha tank/pumpar där bak. Dels så har jag inte några ledningar som passerar inärheten av svänghjulet då, och så spar jag uppskattningsvis kanske 15kg på modifieringen.

Ny tank på G! Jimpa bockade till den då jag har lite dålig tillgång till maskiner att bocka grövre än 1.5mm plåt med, tanken är byggd i 2.5mm alu. Svetsningen står jag för :)
Bild

Lite tillsnitzad botten :)
Bild

Såhär ser det ut när den sitter på plats
Bild

Här får bränsletrycksregulatorn sitta nu har jag tänkt
Bild

Såhär blir det vid insuget då, mer lättskruvat med soppaslangarna, förut var det under insuget, de va lite jobbigt. Saknas lite An-delar, men de e på väg hem så småningom
Bild

Nya kylaren. En griffin 19x24", är väl tänkt till en cheva från början. Å en riktigt grym 2stegs fläkt istället för den mesiga spal-snurran
Bild

Bild

Ny soppapump har jag skaffat oxå! Fick tag på en Weldon 2025a, enligt flödeschemat ska den nog va på gränsen, men jag undrar om det inte är i undre kant, för det påstås ha bromsats över 1100hk ur en volvofemma med denna pumpen nere i göteborg. Skönt att slippa ha två pumpar :)
Bild

Ur en annan vinkel. Saknas en 45gr böjj här oxå
Bild

Nytt brutalstort soppafilter, kommer från samma volvo som pumpen
Bild

Å sen så har mina vevstakar fån Verdi dykt upp! Tog en extra utifall att de händer något med ett lager igen.. Riktigt grymma stakar!
Bild

Ny så väntar jag på mina nya kolvar, är på gång från staterna. Sen när dom dykt upp måste jag på allvar ta tag i motorn. Funderar bl.a annat på att fodra om ett block istället för att klämma en massa alustavar å grejjer runt standardfodrena, då finns det marginal till en del volymökning i framtiden oxå, upp mot 84-85mm borr :D men vi ska se hur de blir med den saken, har varit i kontakt med några olika firmor, å de handlar ju om en del pengar i så fall.
Men nu e jag på gång igen iaf! :twisted:
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Har hört med Stefan på Engson motor i västerås om fodring av blocket?
Har har gjort flera sånna block till Volvo femmor och även BMW V8 och MB V12 mm.
Tel. 021-121200 eller 0735361212
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Inlägg av Daniel 850 »

gott att de är på gång igen! hur långa blev stakarna? 150mm?

Mvh Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Inlägg av Painlake Racing »

Var får man tag på en sån trevlig fläkt?
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

Har pratat med engson bl.a jo :) Verkade riktigt vettig å hade mycket bra att säga. Men måste få hem kolvarna innan jag gör nåt mera så jag vet borrmåttet.

Wigge: De e skönt att komma igång igen jo! Stakarna blev 147mm långa, samma som förra gången. Hur går de för dig då?

Pbm: Fläkten finns att köpa på bl.a summit.
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Elvis
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: mån nov 08, 2010 11:39 am
Ort: Hallstavik

Inlägg av Elvis »

Skönt att du är motiverad igen mannen :D

Du har blivit en riktig jävel på att svetsa alu, riktgt fin tank :thumbright:

Ös på i garaget nu och låt bilderna flöda :P :P :P
Elvis Schyberg (Häggblom)
Projekt tråd:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=51408
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Ser bra ut Micke kul att du är på gång igen :thumbright:
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Inlägg av Daniel Bjälevik »

Ser riktigt trevligt ut,kul att du är på G igen :thumbright:
Bild
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

bara ett hojta till så släner jag in ett block till stefan så slipper du böka med att skicka ena vändan :)
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

De låter fint de :) Tack ska ni ha alla!
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Hans K
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor okt 21, 2010 11:41 pm
Kontakt:

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Uppdaterad 18/11

Inlägg av Hans K »

coolt ! Martin gamla bil som köpt!
Rock on! :D
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Uppdaterad 18/11

Inlägg av Kökarmicke »

Jepp de e den de! Har ägt den i två säsonger
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Uppdaterad 18/11

Inlägg av ogge »

hur går det här då ? :)
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Uppdaterad 18/11

Inlägg av Kökarmicke »

Njaah :whistle: Ska se om jag ska uppdatera nåt så småningom
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Andreas Arthursson
Forumsberoende
Inlägg: 528
Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
Ort: Avesta
Kontakt:

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Uppdaterad 18/11

Inlägg av Andreas Arthursson »

Tryckplattor och lamell skickat idag iaf!

Mvh
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Skriv svar