200sx s13 - "Dieseldoris" - Ras igen. Lägger ner.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
rebell82
För mycket laddtryck
Inlägg: 418
Blev medlem: tis nov 22, 2005 10:14 am
Ort: Umeå
Kontakt:

200sx s13 - "Dieseldoris" - Ras igen. Lägger ner.

Inlägg av rebell82 »

Tänkte ta och dela med mig av vad gjort hittills på min s13. Står just nu i valet och kvalet om jag ska behålla den, eller sälja till förmån för nåt äldre... Är lite less på panikångesten inför varje besiktning. Men man får väl se vad som händer. Hinner nog ändra mig ett gäng gånger innan det här är över.


Bild
Efter ett turboras så skulle jag byta till en 15t, och fick då för mig att bygga ett grenrör och samtidigt flytta turbon en skvätt för att göra mer rum för downpipen.

Bild
IC:n byggd på cellpaket från nån lastbil. Tryckrören bockade en arbetskompis åt mig.

Bild
Kamdrev byggt på ett ursvarvat originaldrev med nytt centrum.

Bild
Efter en intern kamp på jobbet om vem som hade största slutdämpen, byggde jag den här. Alltid retar det nån... :D

Utöver detta så är toppen småsnoffsad på avgassidan, avgaskam på insugssidan, walbro-pump, hemstampad dump, 3" hela vägen.


Vinterns planer är rätt så blygsamma än så länge. Ska grotta ur en annan topp och lägga lite tid på att matcha allting. Ev nytt grenrör &turbo. Svarva ihop ett till kamdrev. Hjulupphängningarna ska ner och få nya bussningar.

Btw, namnet Dieseldoris fick bilen av mina arbetskompisar eftersom det alltid är nånting som knackar i motorn... :D



/Matti
Senast redigerad av rebell82 den ons jul 15, 2009 6:45 pm, redigerad totalt 9 gång.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Tjenare Matti, vi träffades senast på SRF i sommras. 8)
Kul att se bygget, det var verkligen som du sa. Snyggt grenrör, men för liten turbo! ;)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Köttig
För mycket laddtryck
Inlägg: 147
Blev medlem: fre aug 26, 2005 4:21 pm
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Köttig »

Trodde först att grenröret var ett såkallat "Köpes" men såg sen att du tillverkat och polerat det själv :D

Kul projekt för övrigt, verkar bli bra :hey:
Användarvisningsbild
rebell82
För mycket laddtryck
Inlägg: 418
Blev medlem: tis nov 22, 2005 10:14 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av rebell82 »

mattias skrev:Tjenare Matti, vi träffades senast på SRF i sommras. 8)
Kul att se bygget, det var verkligen som du sa. Snyggt grenrör, men för liten turbo! ;)
Dig kommer jag ihåg... Snacka turbos på fyllan är aldrig fel! :D Tänker du fara i år ocksp? Får väl se om jag tänker råda bot på turbostorleken i vinter. Börsen och klockan får styra.
Användarvisningsbild
rebell82
För mycket laddtryck
Inlägg: 418
Blev medlem: tis nov 22, 2005 10:14 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av rebell82 »

Two Fårti skrev:Trodde först att grenröret var ett såkallat "Köpes" men såg sen att du tillverkat och polerat det själv :D

Kul projekt för övrigt, verkar bli bra :hey:
Det är inte fullt lika blankt och fint längre, efter att en slang la sig mot och smällte... :)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

rebell82 skrev:Tänker du fara i år ocksp?
Jag hoppas jag kan fara, men jag har en resa utomlands några veckor före så jag kanske lägger krutet där istället.. har ju varit till SRF tre år på raken så jag kanske hoppa över den här gången..

Ja, det är inte en helt lätt motor att montera eftermarknadsinsprutning på som du har. Man måste bygga en egen trigger på vevaxeln och kamaxeln för att komma runt problemen med den där optiska saken som sitter på insugskammen. Du verkar iof klara av att svarva saker så det blir nog inga problem ändå om du går den vägen eller säljer bilen.
Det finns väl några special-sprut man kan köpa som plugin direkt på originalhärvan, men det är alltid nåt man saknar.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
rebell82
För mycket laddtryck
Inlägg: 418
Blev medlem: tis nov 22, 2005 10:14 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av rebell82 »

mattias skrev: Ja, det är inte en helt lätt motor att montera eftermarknadsinsprutning på som du har. Man måste bygga en egen trigger på vevaxeln och kamaxeln för att komma runt problemen med den där optiska saken som sitter på insugskammen. Du verkar iof klara av att svarva saker så det blir nog inga problem ändå om du går den vägen eller säljer bilen.
Det finns väl några special-sprut man kan köpa som plugin direkt på originalhärvan, men det är alltid nåt man saknar.
Du som är inne på sprut & grejer, hur brukar triggen se ut? Alltså, är det typ en massa hål med ett uppehåll? Tänkte nästan snickra ihop nånting så man har om det blir aktuellt. Om inte annat så går den ju säkert att kränga om jag går över till volvon istället...
Användarvisningsbild
rebell82
För mycket laddtryck
Inlägg: 418
Blev medlem: tis nov 22, 2005 10:14 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av rebell82 »

Spenderat helgskiftet med att svarva lite bussningar till bakvagnen...
Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

rebell82 skrev:Du som är inne på sprut & grejer, hur brukar triggen se ut?
Det finns massor med metoder, det beror lite på vad det är för givare och hur mycket utrymme det finns. En stor nackdel på CA18 är hur remmarna ser ut, de har flera spår istället för att vara kilformade så det är lite jobb att svarva eget.
Helst skulle du haft något enkelt på vevaxeln, något med två tänder eller två st hål. På insugskammen behövs bara en tand, eller ett hål, för att berätta när det gått ett varv.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

mattias skrev:
rebell82 skrev:Du som är inne på sprut & grejer, hur brukar triggen se ut?
Det finns massor med metoder, det beror lite på vad det är för givare och hur mycket utrymme det finns. En stor nackdel på CA18 är hur remmarna ser ut, de har flera spår istället för att vara kilformade så det är lite jobb att svarva eget.
Helst skulle du haft något enkelt på vevaxeln, något med två tänder eller två st hål. På insugskammen behövs bara en tand, eller ett hål, för att berätta när det gått ett varv.
jag bygger en trigger skiva av något slag i fördelaren på SR20DET motorn i rallybilen, får se nästa vecka hur den blev.
Användarvisningsbild
åsv
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: ons okt 19, 2005 8:48 am
Ort: Verdal-Norway

Inlägg av åsv »

Busningarna i bakvagnen, vilket material? :)
Användarvisningsbild
rebell82
För mycket laddtryck
Inlägg: 418
Blev medlem: tis nov 22, 2005 10:14 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av rebell82 »

åsv skrev:Busningarna i bakvagnen, vilket material? :)
Aluminium
Användarvisningsbild
rebell82
För mycket laddtryck
Inlägg: 418
Blev medlem: tis nov 22, 2005 10:14 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av rebell82 »

mattias skrev:
rebell82 skrev:Du som är inne på sprut & grejer, hur brukar triggen se ut?
Det finns massor med metoder, det beror lite på vad det är för givare och hur mycket utrymme det finns. En stor nackdel på CA18 är hur remmarna ser ut, de har flera spår istället för att vara kilformade så det är lite jobb att svarva eget.
Helst skulle du haft något enkelt på vevaxeln, något med två tänder eller två st hål. På insugskammen behövs bara en tand, eller ett hål, för att berätta när det gått ett varv.
Hmm, får ta och fundera lite på det där. Som det känns nu så är det inte aktuellt med att byta sprut, men jag vet ju vart jag hittar dig när det blir dags... :)
Användarvisningsbild
rebell82
För mycket laddtryck
Inlägg: 418
Blev medlem: tis nov 22, 2005 10:14 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av rebell82 »

jag bygger en trigger skiva av något slag i fördelaren på SR20DET motorn i rallybilen, får se nästa vecka hur den blev.
Du går gärna visa hur den blev sen!
Användarvisningsbild
rebell82
För mycket laddtryck
Inlägg: 418
Blev medlem: tis nov 22, 2005 10:14 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av rebell82 »

Så, då har det spårat ur lite smått. Väntade bara på att det skulle hända... Har börjat snickra ihop en helt ny motor. Tror mig nu ha hittat vevlager utan hål som är på väg, men som det var helt sjukt lång leveranstid på, så dom dyker inte upp förrän i februari... :shock: Mer om det när det kommer. Har även mutat en snäll kompis med cnc-svarv att svarva tryckare när jag hittat kammar avsedda för ändamålet.

Annars så har det inte blivit så mycket gjort på sistone. Jobbar mina sista veckor på jobbet nu, så det är ju lite att ordna med... Också har jag varit inlåst i en studio och hjälpt ett lokalt band med mixning. Men lite plenumbygge har jag hunnit med iaf!

Bild

Bild

Bild
Låst