Luhr´s garage Overboostracing, Toppar toppar toppar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Vanos kitten tror jag kommer från köhler, är inte säker riktigt då det är kunden själv som köpt dom.

Vanosen är ju en underbar funktion om man orkar sätta sig och justera dom :)

Test toppen fräste jag fram utan tanke på skönhet eller utseende så att stiftet dansat i botten på förbränningsutrymmet sket jag i :)

Givetvis ser inte "riktiga" toppar ut så.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende
Inlägg: 676
Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Ort: Haninge

Inlägg av Deztallica »

Bilder på toppen då!! :D
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Deztallica skrev:Bilder på toppen då!! :D
Tjena!

Har stått i flödesbänken hela dagen så har inte hunnit med.
Sen så skrev jag ett långt och saftigt inlägg här på arbetsdatorn sen kraschade dess internet anslutning så jag fick inte iväg inlägget :evil:

Det är lite resultat av dagens forskning jag tänkte presentera..

Men skall skriva ett bättre till morgonen och även slänga upp bilder.
LOVAR..

Lyckades även direkt efter dator problemet köra punktering på firmabilen i 21 minus i fodrad tröja och arbetsbyxor bara.

Då var jag mycket lycklig och glad..... :snyft:
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende
Inlägg: 676
Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Ort: Haninge

Inlägg av Deztallica »

Det låter som för mig... Mötte en imbecill på grusvägen jag bor på (måste jag säga hästmänniska?) som körde i mitten, två meter tillgodo till kanten. Det GICK inte att mötas men han plöjde på, jävla as. Så jag gick över plogkanten så gick ner i diket...........

Nå väl. Gick sista biten hem och drog upp den på kvällen.
Några timmar senare fick jag också punktering, dock bara -14 och snöade. 850 originaldomkraft tänker jag skära ner med plasman bara för att betala tillbaka :evil:
Det tog fan i mig 1:15h att byta ett hjul. Domkraften välte bara, och original lyftpunkt fungerade inte, det var fysiskt omöjligt så fick lyfta mitt i tröskeln :( vilket skämt.

Så bröt av nyckeln till garaget ockå.

Nu skålar vi på ett glas julmust för bättre framgång och käkar lite lunch! :thumbright:
Ha det fint.
Tommy Luhr skrev:
Deztallica skrev:Bilder på toppen då!! :D
Tjena!

Har stått i flödesbänken hela dagen så har inte hunnit med.
Sen så skrev jag ett långt och saftigt inlägg här på arbetsdatorn sen kraschade dess internet anslutning så jag fick inte iväg inlägget :evil:

Det är lite resultat av dagens forskning jag tänkte presentera..

Men skall skriva ett bättre till morgonen och även slänga upp bilder.
LOVAR..

Lyckades även direkt efter dator problemet köra punktering på firmabilen i 21 minus i fodrad tröja och arbetsbyxor bara.

Då var jag mycket lycklig och glad..... :snyft:
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

:)

Inlägg av calle Bengtsson »

jag kan skicka lite bilder från mitt jobb Kamkedje paket byte på en mini R56 :)

Kamrembyte är alltid intressant att se :)
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

här kommer uppdateringen iaf som jag tänkte skriva igår:

Har trixat till kanalerna på 405toppen nu med lite bättre areor genom kanalen.
Har även fått bort problemet med dippen på flöde när ventilen går ut ur förbränningsrummet.

Har lerat mig ordentligt i insuget för att få optimala formen.
Så nu har jag kört 10 flödningar med bara förbränningsrums tester.

Förra flödningen på toppen så var inte allt hundra i kanalen med storlekar osv så därav var den lite för het på flödena.
Har försökt att nå dit med bättre kanalareor.

Har inte räknat ut vilken area det är men ca 40-42mm med ögat mätt och kanalen är mycket svår att få till med bra flöde och med bra areor hela vägen.

Har fortfarande 44mm ventil dock en backcut och har std sätesvinklar fortfarande.

nya flöden är då
66,3
108,5
148,6
174,6
202,7
215,0
223,2
230,2

Det verkar vara stopp där på std ventiler.
Någon som sitter på flödesformeln på vad en given ventilstorlek kan flöda?

Skall börja med den riktiga toppen idag och plasta och mölja ur, men mycket administrativt med som skall skötas.
Sen vill ju ni ha lite bilder väll ;)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Här är Deztallicas topp:

Framförallt ändrad i innerradie, ändrad vinkel på ventilen samt lite mer optimering av förbränningsutrymmet.

Skall köra nya säten sen får vi se vad den klarar av :)

Bild
Bild
Bild
Bild

Rallytopp som kommer pryda ett 2400cc block.
Totalt omgjord 531 kommer detta byggas på senare.
Detta är bilder på en test 405topp som portades, och så använde jag lera för att finna formarna i kanale.
Det skall senare användas Belzona plast för det ändamålet i den riktiga toppen.

Innerradien är omfilad samt att golvet är höjjt en hel del (syns på bilderna)
Försökt att sträva efter att få minsta arean strax innan eller lite mitt i svängen ner mot grytan, dock är det trixigare än man kan tro då topparna original är herrejösses stora just där.

Denna test toppen sitter det 44mm ventil i och senare med 46mm ventil i den slutgiltiga toppen så blir det lättare att få till arean bättre.

Bild
Bild
Bild
Bild

Här har vi en 2,5liters 16v mercedes topp från en 190 på renovering.
Någon har varit och grottat under ventilerna på toppen.
Ägaren hävdar att bilen innan honom ägts av en gammal gubbe och troligen inte filat i toppen.
Men så är ju fallet ;)
Skall snygga till det och helrenovera locket. Är mycket snygga lock och helt utan cnc bearbetning från fabrik, tummen upp där Mercedes :thumbright:
Bild
Bild
Bild

Kan ju även passa på att visa min lilla motorhörna jag och min ständiga vapendragare Jocke "hitler" engström smällde upp på en lördag
Bara lite mera inredning och planering av hur allt skall sitta där inne för bästa funktion kvar.
Bild
Bild
Bild
Bild

Sen ett litet sidoprojekt:)
Plockade isär min båtmotor till sommarstugan för en lättare trimmning.
Har en lätt och fin 4meters plastbåt som orkar precis plana med en 4hk motor om man sätter sig i mitten av båten.
Hade ju vart kul om den planade även när jag har tjejen med :)
Det enda rätta då är ju att ta hem skiten och spetta isär den för att få bränslet att knuffa kolven hårdare.

Men döm av min förvåning när jag plockade isär och möttes av en sur scylinder med sur kolv.
Avgas och insug är borrat på samma höjd i cylindern och är helt omöjliga att kunna fila :(

Avgas kan jag vinkla lite men det är allt.
Kolven kan jag snygga till så den styr gaserna effektivare.
Kan fylla ut vevhuset med lite material så vevhuskompet ökas något.
Sen får jag för mig att jag kan slipa upp boostkanaler, men där är jag osäker.

Tanken slog mig att slänga på en expansionskammare på skiten rakt ut genom motorkåpan, men det skall gå att fiska med skiten utan hörselskydd med.

Har ni några tips på modifieringar så ventilera :)
Bild
Bild
Bild
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
readytorace
Forumsberoende
Inlägg: 919
Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
Ort: Hoting

Inlägg av readytorace »

4hk på en 4m båt? oj oj din stackare använd den som ankare och köp en 15hk i allafall så är problemet ur världen :wink: hadde 50hk på 3-3,5m båt det var spännande och blött på en och samma gång :hihi:
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

ja den kanske är 3,5 meter ? hmm den är inte stor iaf..

En 10 hk vore finemang att få dit.
Blir så dyrt om man skall lustgasmata 4hk motorn med ;)

har visserligen en 4hk motor till liggande fast en volvo penta.
Den kanske man skulle använda också för att få 8 hk :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende
Inlägg: 676
Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Ort: Haninge

Inlägg av Deztallica »

Det ser ut som att du har en väldigt trevlig arbetsmiljö :thumbright:
Får jag några koola kylkanaler nu också? :)
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Användarvisningsbild
Erik Sandström
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 318
Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Erik Sandström »

Tommy Luhr skrev: Här har vi en 2,5liters 16v mercedes topp från en 190 på renovering.

Skall snygga till det och helrenovera locket. Är mycket snygga lock och helt utan cnc bearbetning från fabrik, tummen upp där Mercedes :thumbright:
Made in England by Cosworth?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vet ej hur reglerna är för rally just i dag men kolla upp om du värkligen får plasta upp insugen så. (bara ett tipps innan du portar för mycket)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Jens Gustavsson skrev:vet ej hur reglerna är för rally just i dag men kolla upp om du värkligen får plasta upp insugen så. (bara ett tipps innan du portar för mycket)
Har kollat och man får tillföra material bara toppen ser ut som en volvo på utsidan, och då är det okej i min mening.

Men 2150 toppen jag skall göra så är det inte tillåtet och den måste man försöka fila sig rätt utan plast och dylikt
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Inlägg av Love »

Har du någon topp som har körts i rallycross i år?
Jens Gustavsson skrev:vet ej hur reglerna är för rally just i dag men kolla upp om du värkligen får plasta upp insugen så. (bara ett tipps innan du portar för mycket)
Saxat från Sbf's sida:"RC-T SN 3.1.1 Motor med Tvåventilsutförande
Fritt fabrikat. Högst två ventiler/cylinder tillåts.
Kamaxel/ar ska bibehållas på sin ursprungliga plats i motorn. Antalet får ej ändras. I övrigt fritt.

RC-T SN 3.1.2 Motor med Flerventilsutförande
Fritt fabrikat. Kamaxel/ar ska bibehållas på sin ursprungliga plats i motorn.
Tillförande av material till topplocket med t.ex. Svetsning eller gjutning är förbjudet.
I övrigt fritt."
Om jag inte minns helt fel så fick man inte tillföra material på två ventilstoppar förut,undrar varför dom ändrat sig?
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

saxar jag tillbaka:
"B. Topplock
Topplocket ska ha sitt ursprung från bilmärket, detta får i sin tur bearbetas. Tillägg och borttagande av material från topplocket är tillåtet, men det ska alltid kunna identifi-eras enligt 1:a meningen."

Är en Grupp-H motor så det är bara att mölja på :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar