kom på så här mitt i natten att jag kör te stockholm på jobb på tisdag/onsdag å kunde svängt inom ditt garaget då å hämtat mina grejer om du hunnit bli klar samt kollat lite på din kärra om de går för sig ?
denna gången hittar jag

Tror du tänker lite bakvänt nu.knotan skrev:borde inte vara nån fara, ser ju nästan identiskt ute med framvagnen på en 740 rent måttmässigt nu, skillnaden är att på bilden sitter styresrvot ca 1-2cm längre fram än på en 740 , (dvs mindre vinkel på styrstagen)
tänker som så att en 740 är ju relativt stabil i kursen rakt frammåt (nåja, när man väl bytt allla bussningar och stötdämpare till styvare saker än orignal iallafall)
skillnaden nu är att jag har ca 130mm långa styarmar ut från spindeln istället för ca 150 på 740 (vilket innebär lite mer styrvinkel) i övrigt så är vinkeln från nedre knut ut till styrleden ganska samma)
tanken med att styrservot sitter lite längre fram än på 740 är att när motorn kommmer på plats och jag vet säkert hur mycket plats som finns från oljetråget fram till styrservot, så måste jag svetsa/bulta bakre fästen för styservot (blir ca 150mm långa m10 bult 2 st som går rakt genom styrservo)
då kommer jag sätta dem öronen ca 40mm "för långt bak" så jag kan justera styrservots placering med hjälp av svarvade "shims" mellan servo å öron,
på så vis blir det ställbar ackerman![]()
OM jag nu tänkt rätt , för visst måste ackemarn ändras när servot flyttas frammåt bakåt?? ju mer jag flyttar fram servot närmare fronten på bilen , desto mer "extrastyrning" blir det påå innerhjulet i kurvorna....
det är så den sitter nu, dvs bakom den tänkta linjen mellan p-ändar, precis likadant som det gör på en 740MattiasH skrev:För att du i ditt fall (om det är som jag skrivit ovan) ska få ackerman åt rätt håll eller åtminståne paralellstyrning så måste styrväxeln flyttas bakåt, alltså bakanför en tänkt linje mellan styrlederna.