Luhr´s garage Overboostracing, Toppar toppar toppar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Inlägg av Love »

Har du någon topp/motor som går i rallycross?
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Har inte byggt renodlade sug toppar i så stor utsträckning förr utan det är mer nu som jag riktat in mig på det.

Flödesmätningar och simuleringsprogram är nått jag tagit till stor nytta av nu på slutet och topparna accelererar i utveckling nu efter den investeringen.

Har en 2150 topp som skall göras klar för banan till nästa år.
Det blir en 530 med 46 insug ev 35 std avgas beroende på flödesbalansen.

Dom topparna har jag redan brottats med många timmar i bänken så dom har jag koll på nu, tyvärr går det inte att trolla med dom topparna utan att tillägga material men det går defenitivt att förbättra dom mot std.

Sen är ju 16v topparna nått som jag jobbar fruktansvärt mycket med förut och fått mycket bra resultat med så en sådan rc motor vore hemskt kul att få ta del av och göra en topp till..

Något som jag skall börja med nu efter jag kört ut 531an till konceptet jag flödat fram är ju insugen.
Finns så fruktansvärt mycket skitinsug på marknaden och bra insug med.
Alltså weber/dellorto insug

Allt bör flödas med förgasare och insug på för det är egentligen så motorn ser kanalen när ventilen öppnar.

Sen är det ju förbränningsutrymmen i volvos 2 ventils toppar som inte är någon höjdare.
Det ligger mycket tid bakom dom för att hålla i flödet i kanalerna samtidigt som man skall ha komp och squish kvar.

Balansgång och forskning är det men sen är det verkligen fruktansvärt kul med..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6996
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Hej Tommy! Kul tråd. Jag har lekt i flödesbänken med min Pinto prototyp och jag såg att du tidigare frågade efter möjligt flöde per kvadrattum. Problemet är att ju mindre ventilen är desto mer väggarea har den per kanalarea och det ger mer friktion och mindre flöde. Jag har sett det då jag gjort restriktorer att ju större dom var desto mer flöde fick man per areaenhet.
Jag jämförde en Pro Stock topp med 2,515" ventil. Med 114 cfm per kvadrattum ventilarea ska den kunna flöda 566 cfm.
Sen tittade jag på Pintons 46mm:s ventil, det blir 1,81" och den ska kunna flöda 293 cfm.
Nu har Pinton inte compoundvinklar på ventilerna så dom går in mot cylindern men jag kommer upp i 246 cfm ungefär.
Räknar man 91,5% under ventilen på P/S toppen och 88% på Pinton ska den kunna flöda 281,8 cfm.
Jämför man ventilens area med omkretsen med kvadrattum / tum omkrets så har P/S toppen 0,62875 kvadrattum ventilarea per tum omkrets medan 46mm:s ventilen har 0,453 kvadrattum ventilarea per tum ventilomkrets. Det är en skillnad på 38%.
Om man räknar om förhållandet mellan lyft och ventildiameter så motsvarar 0,8" 14,6mm med 46 mm:s ventil. Där flödar Pinton ungefär 235 cfm.
Tar man sen roten ur skillnaden på 38% eller rättare sagt roten ur 1,38 så blir det 1,178. Det gånger 235 är 276,9, lite mindre än 281,8.
Så till viss del kompenseras flödet av att man jämför på samma lyft fast ventilen är mindre men man borde kunna räkna in flödesförlusten för den ökade väggarean på något sätt.
Jag får väl kolla upp min teori med en riktig flödestekniker med Universitetsutbildning. Alternativt flöda lite olika rör och se om det verkar stämma.
Man skulle varit mer uppmärksam i skolan.

Erland.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Så du menar att det är svårt att fastställa flödet över en viss ventil då flödet ökar per kvadrat tum ju större ventilen blir?

Intressant, man har ju sett vissa beräkningar på vad som är möjligt att få på vissa ventiler men aldrig sett uträkningen bakom.

Kul att du fann min tråd Erland!

Angående testflödnignarna på 405toppen så visade sig förbränningsrummet vara en mycket kritisk del..
Jag fick som bäst 8cfms skillnad på höglyft och från 54 till 69 cfm på första 2mm.
2 och 4 mm har ju mest med sätet att göra för flödet, men även flödet från ventilen verkar vara mycket viktigt här..

Har införskaffat mig ett 631 lock nu med plana förbränningsutrymmen som jag skall testflöda lite med.
Framförallt avgaskanalen som jag tänkte försöka skrämma lite mer liv i.

Dock så tror jag man klarar sig på 531ans avgaskanal långt om man lägger flödesbalansen runt 75-80%
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6996
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jo, just låg och mellanflödeslyftet har mycket med förbränningsrummet att göra. Sen beror det mycket på hur mycket duration man har om man vill ha bra flöde på låga lyft. På en vanlig trimmad motor med moderat kam vill man det men inte på en all out dragracingmotor med mycket duration. En P/S topp har raka kanter i förbränningsrummet från sätet och ut och vissa har t.o.m. konvexa förbränningsrum, alla är konvexa på avgas. Gör man förbränningsrummet konkavt istället tjänar man flöde på låga och mellan lyft. Går man för långt kan man tappa på höga lyft så det är en avvägning. Kul att leka i bänken är det i varje fall. Nån som jag renoverade en topp till har en bror som är utbildad på flödesteknik på Universitetet. Jag ska kolla om han kan göra en beräkning. Jag ska ta och flöda olika rördiametrar och se om jag kan få ut ett samband som går att räkna på.

Erland.
Misterfreddy
För mycket laddtryck
Inlägg: 420
Blev medlem: fre okt 09, 2009 4:30 pm
Ort: Katrineholm

Inlägg av Misterfreddy »

Besökte Tommy i dag och flödes testade min portade 16v topp från JB-engine.se
toppen flöda
lyft/avgas/insug
2 76,9 70.0
4 157,8 136,5
6 222,2 188,3
8 255,2 252,0
10 272,7 274,3
12 279,4 287,5
14 286,1 294,0
16 286,7 297,7

vart nöjd med resultatet ska nog räcka till och bli över men det hade varit kul å komma över 300 cfm :hihi:
tack tommy för ett trevligt bemötande
Fredrik Hagström
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Misterfreddy skrev:Besökte Tommy i dag och flödes testade min portade 16v topp från JB-engine.se
toppen flöda
lyft/avgas/insug
2 76,9 70.0
4 157,8 136,5
6 222,2 188,3
8 255,2 252,0
10 272,7 274,3
12 279,4 287,5
14 286,1 294,0
16 286,7 297,7

vart nöjd med resultatet ska nog räcka till och bli över men det hade varit kul å komma över 300 cfm :hihi:
tack tommy för ett trevligt bemötande
JA det var trevligt att få flåsa ur den lite.
Lite mera trix och du har dina 300cfm som i en ask + ca 20 cfm ;)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Har en stor uppdate på gång.

Tvåtaktstrim och folkracetoppar
Men innan jag får tid att sätta mig med det skall jag genomgå ett julbord senare denna dagen, vilket jag ser fram emot:)

Så länge får ni kolla in på min uppdaterade Hemsida

http://www.overboostracing.se
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
strandberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: lör dec 11, 2010 7:19 pm
Ort: Västra ämtervik

Inlägg av strandberg »

Ja nu vet jag vart jag skall lämna iväg toppen när det blir dax!! :D Grymt jobb du gör!
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Tackar strandberg:)

Skall försöka sätta mig ner och uppdatera här ikväll :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Slänger in lite bilder på ett skojj projekt jag tog för mig några kvällar.

Tänkte jag skulle få ekan att plana med 4hk utombordare.
Den gör det om jag sitter själv och kastar mig fram lite i båten.

Men om det gör det när jag sitter bak nu blir jag nöjd.
Ännu mer nöjd om den gör det med två personer i.

Lite bilder:

Cylinder avgas:
Bild

Insugningskanalerna i cylindern, långt från optimala:
Bild

Här bakom går insugningskanalen:
Bild

För att komma åt att slipa rätt vinklarna in mot cylindern och för att kunna plasta upp kanalen mer flödesvänligt fick jag snabbt fräsa upp ett hål :)
Bild

resultatet:
Bild
Bild

filat avgas lite med men av någon anledning kom inet dom bilderna med upp på photobucket:
Bild

Massa utrymme i vevhuset i blindo
Bild

Fräser till en kloss för att plugga det området och för att få upp vevhuskompet
Bild

På plats:
Bild

Cylindern igenplastad
Bild

Orginal venturi förgasare
Bild

Portad förgasare:
Bild
Bild

flödar efter 20 test från 42cfm till 62cfm :hihi:

kolven lite tillsnyggad (nya prylar)
Bild

Gjorde ett större munstycke direkt.
Gick upp rån 0.80 till 1.00 direkt
Bild
Bild

Motorn börjar ta form:
Bild
Bild

Motorn är startad och testkörd.
Blev lite smått orolig på tomgång.
Blev stor skillnad när man hade vatten i avgasutsläppet, motståndet verkar vara förödande.
fyrtaktar lite utan motstånd med.

Men annars verkar den fungera fint, svårt att säga om den blev rappare :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Enda sättet jag kan komma på att mäta skillnad måste ju vara att ha kört en viss sträcka från stilla stående säg 200m eller riktmärken kanske e lättare på vatten, och försöka ha liknande förhållanden när du gasar med trimmad motor.
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Jag borde ju ha mätt den med gps innan jag satte slipstiftet i den.
Men det är mest en kul grej så blir den inge snabbare så tar den ju iaf mer bränsle och blir tråkigare att fiska med ;)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av J00r »

Såg ju riktigt roligt ut med lite 2T trim, var ett tag sen man pyssla med sånt! Du får modda propellern nu också;)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

J00r skrev:Såg ju riktigt roligt ut med lite 2T trim, var ett tag sen man pyssla med sånt! Du får modda propellern nu också;)
Ja propellern ser ut som den varit mer på land än i vatten :) skall svetsa ordning och vinkla om den lite samt vässa den ganska rejält:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar