Luhr´s garage Overboostracing, Toppar toppar toppar
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Har inte byggt renodlade sug toppar i så stor utsträckning förr utan det är mer nu som jag riktat in mig på det.
Flödesmätningar och simuleringsprogram är nått jag tagit till stor nytta av nu på slutet och topparna accelererar i utveckling nu efter den investeringen.
Har en 2150 topp som skall göras klar för banan till nästa år.
Det blir en 530 med 46 insug ev 35 std avgas beroende på flödesbalansen.
Dom topparna har jag redan brottats med många timmar i bänken så dom har jag koll på nu, tyvärr går det inte att trolla med dom topparna utan att tillägga material men det går defenitivt att förbättra dom mot std.
Sen är ju 16v topparna nått som jag jobbar fruktansvärt mycket med förut och fått mycket bra resultat med så en sådan rc motor vore hemskt kul att få ta del av och göra en topp till..
Något som jag skall börja med nu efter jag kört ut 531an till konceptet jag flödat fram är ju insugen.
Finns så fruktansvärt mycket skitinsug på marknaden och bra insug med.
Alltså weber/dellorto insug
Allt bör flödas med förgasare och insug på för det är egentligen så motorn ser kanalen när ventilen öppnar.
Sen är det ju förbränningsutrymmen i volvos 2 ventils toppar som inte är någon höjdare.
Det ligger mycket tid bakom dom för att hålla i flödet i kanalerna samtidigt som man skall ha komp och squish kvar.
Balansgång och forskning är det men sen är det verkligen fruktansvärt kul med..
Flödesmätningar och simuleringsprogram är nått jag tagit till stor nytta av nu på slutet och topparna accelererar i utveckling nu efter den investeringen.
Har en 2150 topp som skall göras klar för banan till nästa år.
Det blir en 530 med 46 insug ev 35 std avgas beroende på flödesbalansen.
Dom topparna har jag redan brottats med många timmar i bänken så dom har jag koll på nu, tyvärr går det inte att trolla med dom topparna utan att tillägga material men det går defenitivt att förbättra dom mot std.
Sen är ju 16v topparna nått som jag jobbar fruktansvärt mycket med förut och fått mycket bra resultat med så en sådan rc motor vore hemskt kul att få ta del av och göra en topp till..
Något som jag skall börja med nu efter jag kört ut 531an till konceptet jag flödat fram är ju insugen.
Finns så fruktansvärt mycket skitinsug på marknaden och bra insug med.
Alltså weber/dellorto insug
Allt bör flödas med förgasare och insug på för det är egentligen så motorn ser kanalen när ventilen öppnar.
Sen är det ju förbränningsutrymmen i volvos 2 ventils toppar som inte är någon höjdare.
Det ligger mycket tid bakom dom för att hålla i flödet i kanalerna samtidigt som man skall ha komp och squish kvar.
Balansgång och forskning är det men sen är det verkligen fruktansvärt kul med..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6996
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Hej Tommy! Kul tråd. Jag har lekt i flödesbänken med min Pinto prototyp och jag såg att du tidigare frågade efter möjligt flöde per kvadrattum. Problemet är att ju mindre ventilen är desto mer väggarea har den per kanalarea och det ger mer friktion och mindre flöde. Jag har sett det då jag gjort restriktorer att ju större dom var desto mer flöde fick man per areaenhet.
Jag jämförde en Pro Stock topp med 2,515" ventil. Med 114 cfm per kvadrattum ventilarea ska den kunna flöda 566 cfm.
Sen tittade jag på Pintons 46mm:s ventil, det blir 1,81" och den ska kunna flöda 293 cfm.
Nu har Pinton inte compoundvinklar på ventilerna så dom går in mot cylindern men jag kommer upp i 246 cfm ungefär.
Räknar man 91,5% under ventilen på P/S toppen och 88% på Pinton ska den kunna flöda 281,8 cfm.
Jämför man ventilens area med omkretsen med kvadrattum / tum omkrets så har P/S toppen 0,62875 kvadrattum ventilarea per tum omkrets medan 46mm:s ventilen har 0,453 kvadrattum ventilarea per tum ventilomkrets. Det är en skillnad på 38%.
Om man räknar om förhållandet mellan lyft och ventildiameter så motsvarar 0,8" 14,6mm med 46 mm:s ventil. Där flödar Pinton ungefär 235 cfm.
Tar man sen roten ur skillnaden på 38% eller rättare sagt roten ur 1,38 så blir det 1,178. Det gånger 235 är 276,9, lite mindre än 281,8.
Så till viss del kompenseras flödet av att man jämför på samma lyft fast ventilen är mindre men man borde kunna räkna in flödesförlusten för den ökade väggarean på något sätt.
Jag får väl kolla upp min teori med en riktig flödestekniker med Universitetsutbildning. Alternativt flöda lite olika rör och se om det verkar stämma.
Man skulle varit mer uppmärksam i skolan.
Erland.
Jag jämförde en Pro Stock topp med 2,515" ventil. Med 114 cfm per kvadrattum ventilarea ska den kunna flöda 566 cfm.
Sen tittade jag på Pintons 46mm:s ventil, det blir 1,81" och den ska kunna flöda 293 cfm.
Nu har Pinton inte compoundvinklar på ventilerna så dom går in mot cylindern men jag kommer upp i 246 cfm ungefär.
Räknar man 91,5% under ventilen på P/S toppen och 88% på Pinton ska den kunna flöda 281,8 cfm.
Jämför man ventilens area med omkretsen med kvadrattum / tum omkrets så har P/S toppen 0,62875 kvadrattum ventilarea per tum omkrets medan 46mm:s ventilen har 0,453 kvadrattum ventilarea per tum ventilomkrets. Det är en skillnad på 38%.
Om man räknar om förhållandet mellan lyft och ventildiameter så motsvarar 0,8" 14,6mm med 46 mm:s ventil. Där flödar Pinton ungefär 235 cfm.
Tar man sen roten ur skillnaden på 38% eller rättare sagt roten ur 1,38 så blir det 1,178. Det gånger 235 är 276,9, lite mindre än 281,8.
Så till viss del kompenseras flödet av att man jämför på samma lyft fast ventilen är mindre men man borde kunna räkna in flödesförlusten för den ökade väggarean på något sätt.
Jag får väl kolla upp min teori med en riktig flödestekniker med Universitetsutbildning. Alternativt flöda lite olika rör och se om det verkar stämma.
Man skulle varit mer uppmärksam i skolan.
Erland.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Så du menar att det är svårt att fastställa flödet över en viss ventil då flödet ökar per kvadrat tum ju större ventilen blir?
Intressant, man har ju sett vissa beräkningar på vad som är möjligt att få på vissa ventiler men aldrig sett uträkningen bakom.
Kul att du fann min tråd Erland!
Angående testflödnignarna på 405toppen så visade sig förbränningsrummet vara en mycket kritisk del..
Jag fick som bäst 8cfms skillnad på höglyft och från 54 till 69 cfm på första 2mm.
2 och 4 mm har ju mest med sätet att göra för flödet, men även flödet från ventilen verkar vara mycket viktigt här..
Har införskaffat mig ett 631 lock nu med plana förbränningsutrymmen som jag skall testflöda lite med.
Framförallt avgaskanalen som jag tänkte försöka skrämma lite mer liv i.
Dock så tror jag man klarar sig på 531ans avgaskanal långt om man lägger flödesbalansen runt 75-80%
Intressant, man har ju sett vissa beräkningar på vad som är möjligt att få på vissa ventiler men aldrig sett uträkningen bakom.
Kul att du fann min tråd Erland!
Angående testflödnignarna på 405toppen så visade sig förbränningsrummet vara en mycket kritisk del..
Jag fick som bäst 8cfms skillnad på höglyft och från 54 till 69 cfm på första 2mm.
2 och 4 mm har ju mest med sätet att göra för flödet, men även flödet från ventilen verkar vara mycket viktigt här..
Har införskaffat mig ett 631 lock nu med plana förbränningsutrymmen som jag skall testflöda lite med.
Framförallt avgaskanalen som jag tänkte försöka skrämma lite mer liv i.
Dock så tror jag man klarar sig på 531ans avgaskanal långt om man lägger flödesbalansen runt 75-80%
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6996
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Jo, just låg och mellanflödeslyftet har mycket med förbränningsrummet att göra. Sen beror det mycket på hur mycket duration man har om man vill ha bra flöde på låga lyft. På en vanlig trimmad motor med moderat kam vill man det men inte på en all out dragracingmotor med mycket duration. En P/S topp har raka kanter i förbränningsrummet från sätet och ut och vissa har t.o.m. konvexa förbränningsrum, alla är konvexa på avgas. Gör man förbränningsrummet konkavt istället tjänar man flöde på låga och mellan lyft. Går man för långt kan man tappa på höga lyft så det är en avvägning. Kul att leka i bänken är det i varje fall. Nån som jag renoverade en topp till har en bror som är utbildad på flödesteknik på Universitetet. Jag ska kolla om han kan göra en beräkning. Jag ska ta och flöda olika rördiametrar och se om jag kan få ut ett samband som går att räkna på.
Erland.
Erland.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 420
- Blev medlem: fre okt 09, 2009 4:30 pm
- Ort: Katrineholm
Besökte Tommy i dag och flödes testade min portade 16v topp från JB-engine.se
toppen flöda
lyft/avgas/insug
2 76,9 70.0
4 157,8 136,5
6 222,2 188,3
8 255,2 252,0
10 272,7 274,3
12 279,4 287,5
14 286,1 294,0
16 286,7 297,7
vart nöjd med resultatet ska nog räcka till och bli över men det hade varit kul å komma över 300 cfm
tack tommy för ett trevligt bemötande
toppen flöda
lyft/avgas/insug
2 76,9 70.0
4 157,8 136,5
6 222,2 188,3
8 255,2 252,0
10 272,7 274,3
12 279,4 287,5
14 286,1 294,0
16 286,7 297,7
vart nöjd med resultatet ska nog räcka till och bli över men det hade varit kul å komma över 300 cfm

tack tommy för ett trevligt bemötande
Fredrik Hagström
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
JA det var trevligt att få flåsa ur den lite.Misterfreddy skrev:Besökte Tommy i dag och flödes testade min portade 16v topp från JB-engine.se
toppen flöda
lyft/avgas/insug
2 76,9 70.0
4 157,8 136,5
6 222,2 188,3
8 255,2 252,0
10 272,7 274,3
12 279,4 287,5
14 286,1 294,0
16 286,7 297,7
vart nöjd med resultatet ska nog räcka till och bli över men det hade varit kul å komma över 300 cfm![]()
tack tommy för ett trevligt bemötande
Lite mera trix och du har dina 300cfm som i en ask + ca 20 cfm

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Har en stor uppdate på gång.
Tvåtaktstrim och folkracetoppar
Men innan jag får tid att sätta mig med det skall jag genomgå ett julbord senare denna dagen, vilket jag ser fram emot:)
Så länge får ni kolla in på min uppdaterade Hemsida
http://www.overboostracing.se
Tvåtaktstrim och folkracetoppar
Men innan jag får tid att sätta mig med det skall jag genomgå ett julbord senare denna dagen, vilket jag ser fram emot:)
Så länge får ni kolla in på min uppdaterade Hemsida
http://www.overboostracing.se
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 187
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 7:19 pm
- Ort: Västra ämtervik
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Tackar strandberg:)
Skall försöka sätta mig ner och uppdatera här ikväll
Skall försöka sätta mig ner och uppdatera här ikväll

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Slänger in lite bilder på ett skojj projekt jag tog för mig några kvällar.
Tänkte jag skulle få ekan att plana med 4hk utombordare.
Den gör det om jag sitter själv och kastar mig fram lite i båten.
Men om det gör det när jag sitter bak nu blir jag nöjd.
Ännu mer nöjd om den gör det med två personer i.
Lite bilder:
Cylinder avgas:

Insugningskanalerna i cylindern, långt från optimala:

Här bakom går insugningskanalen:

För att komma åt att slipa rätt vinklarna in mot cylindern och för att kunna plasta upp kanalen mer flödesvänligt fick jag snabbt fräsa upp ett hål

resultatet:


filat avgas lite med men av någon anledning kom inet dom bilderna med upp på photobucket:

Massa utrymme i vevhuset i blindo

Fräser till en kloss för att plugga det området och för att få upp vevhuskompet

På plats:

Cylindern igenplastad

Orginal venturi förgasare

Portad förgasare:


flödar efter 20 test från 42cfm till 62cfm
kolven lite tillsnyggad (nya prylar)

Gjorde ett större munstycke direkt.
Gick upp rån 0.80 till 1.00 direkt


Motorn börjar ta form:


Motorn är startad och testkörd.
Blev lite smått orolig på tomgång.
Blev stor skillnad när man hade vatten i avgasutsläppet, motståndet verkar vara förödande.
fyrtaktar lite utan motstånd med.
Men annars verkar den fungera fint, svårt att säga om den blev rappare
Tänkte jag skulle få ekan att plana med 4hk utombordare.
Den gör det om jag sitter själv och kastar mig fram lite i båten.
Men om det gör det när jag sitter bak nu blir jag nöjd.
Ännu mer nöjd om den gör det med två personer i.
Lite bilder:
Cylinder avgas:

Insugningskanalerna i cylindern, långt från optimala:

Här bakom går insugningskanalen:

För att komma åt att slipa rätt vinklarna in mot cylindern och för att kunna plasta upp kanalen mer flödesvänligt fick jag snabbt fräsa upp ett hål


resultatet:


filat avgas lite med men av någon anledning kom inet dom bilderna med upp på photobucket:

Massa utrymme i vevhuset i blindo

Fräser till en kloss för att plugga det området och för att få upp vevhuskompet

På plats:

Cylindern igenplastad

Orginal venturi förgasare

Portad förgasare:


flödar efter 20 test från 42cfm till 62cfm

kolven lite tillsnyggad (nya prylar)

Gjorde ett större munstycke direkt.
Gick upp rån 0.80 till 1.00 direkt


Motorn börjar ta form:


Motorn är startad och testkörd.
Blev lite smått orolig på tomgång.
Blev stor skillnad när man hade vatten i avgasutsläppet, motståndet verkar vara förödande.
fyrtaktar lite utan motstånd med.
Men annars verkar den fungera fint, svårt att säga om den blev rappare

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Jag borde ju ha mätt den med gps innan jag satte slipstiftet i den.
Men det är mest en kul grej så blir den inge snabbare så tar den ju iaf mer bränsle och blir tråkigare att fiska med
Men det är mest en kul grej så blir den inge snabbare så tar den ju iaf mer bränsle och blir tråkigare att fiska med

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Ja propellern ser ut som den varit mer på land än i vattenJ00r skrev:Såg ju riktigt roligt ut med lite 2T trim, var ett tag sen man pyssla med sånt! Du får modda propellern nu också;)

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169