RWD bil med bakmonterad motor som går regga med 86hk?
Efter att ha pratat med Gustaf så lutar det åt att regga bilen som ombyggt fordon och därmed är det inte så noga med orginaleffekten eftersom det relaterar till totalvikten.
Det som är avgörande är att bilen är äldre än -76 och den ska hellst vara ganska enkel att modifera bromsar på.
Därmed spelar det inte så stor roll vad det är för bil längre sålänge den har svansmotor och är av rätt årsmodell o billig o enkel att få tag i delar till.
Får kika vidare lite på alternativen när man har mer tid...
Det som är avgörande är att bilen är äldre än -76 och den ska hellst vara ganska enkel att modifera bromsar på.
Därmed spelar det inte så stor roll vad det är för bil längre sålänge den har svansmotor och är av rätt årsmodell o billig o enkel att få tag i delar till.
Får kika vidare lite på alternativen när man har mer tid...
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
svansmotorbil
http://www.blocket.se/stockholm/Veteran ... m?ca=2&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Wankel_ ... m?ca=2&w=3 ( 20b 3skivi hadde vært no)
http://www.blocket.se/orebro/Renault_R1 ... m?ca=2&w=3
i bil nr 1 å 3 kan en sætte i en r16tx eller r17, kansje r20( 4syl) da lådan er felles...obs, løse foder i blocket
http://www.blocket.se/stockholm/Wankel_ ... m?ca=2&w=3 ( 20b 3skivi hadde vært no)
http://www.blocket.se/orebro/Renault_R1 ... m?ca=2&w=3
i bil nr 1 å 3 kan en sætte i en r16tx eller r17, kansje r20( 4syl) da lådan er felles...obs, løse foder i blocket
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Vill ha en liten o kompakt kärra så det lutar nog åt VW bubbla eller Fiat 126 tidigare än -76.
Vet inte vilken som är bäst, tysken e jävligt rund o italienarn jävligt kantig
126an verkar väga lite mindre än bubblan iaf..
Hur som hellst till att börja med tror jag att det blir en Golf 1a LS -75 o regbes med min GSX750ES -83 motor, effektgränsen är tydligen exakt 86hk som motorn ligger på utan några modifikationer av chassiet, med GTI delar får man ha mer.
Blir nog en frammonterad RWD diff, frågan är mest hur man ska lösa backningen utan svänghjul, känns som man kanske ska montera ett alusvänghjul på diffen o sen ha ett MC drev framför svänghjulet o kedja till motorn.
Volvostartmotorer har man ju gott om men hur är det med startmotorkrans, hellst skulle man ha tag i nån lite mindre, nån som vet av nån liten motor som har liten diameter på svänghjulet som man kan ta en startmotorkrans ifrån om man svarvar ett eget svänghjul i alu t.ex.
Om inte volvo startmotorn har samma drev får man väll skaffa en annan startmotor om det inte går byta ut drevet¨
Alternativt sätter man ett löst kullagrat drev som kedjespännare o har startmotorkrans på det, men det blir så väldigt låg utväxling då, känns som startmotorn inte orkar med..
Vet inte vilken som är bäst, tysken e jävligt rund o italienarn jävligt kantig
126an verkar väga lite mindre än bubblan iaf..
Hur som hellst till att börja med tror jag att det blir en Golf 1a LS -75 o regbes med min GSX750ES -83 motor, effektgränsen är tydligen exakt 86hk som motorn ligger på utan några modifikationer av chassiet, med GTI delar får man ha mer.
Blir nog en frammonterad RWD diff, frågan är mest hur man ska lösa backningen utan svänghjul, känns som man kanske ska montera ett alusvänghjul på diffen o sen ha ett MC drev framför svänghjulet o kedja till motorn.
Volvostartmotorer har man ju gott om men hur är det med startmotorkrans, hellst skulle man ha tag i nån lite mindre, nån som vet av nån liten motor som har liten diameter på svänghjulet som man kan ta en startmotorkrans ifrån om man svarvar ett eget svänghjul i alu t.ex.
Om inte volvo startmotorn har samma drev får man väll skaffa en annan startmotor om det inte går byta ut drevet¨
Alternativt sätter man ett löst kullagrat drev som kedjespännare o har startmotorkrans på det, men det blir så väldigt låg utväxling då, känns som startmotorn inte orkar med..
http://germancarscene.com/2007/05/10/ha ... -mk1-golf/
här har du ett fint bygge hittar inte så mycket info om det på internet,
som det låter på dig är det inte riktigt det du vill alltså mc motor fram och så bakhjulsdrivet men eftersom att jag ínte har nåt vettigare att ge dig tyvär så kanske det här väcker några ideer
men det känns som att det lättaste och billigaste vore att ta en fd framhjulsdriven bil och bygga om till bakhjulsdriven
att du ska ha bak på den så kan du få en till rolig ide och det är att sätta till en till låda tex en volvo låda och så kör du på lådan till mc motorn och så har du 2 växle reglage i bilen tex och på den externa lådan har du den växel som ger 1:1 i utväxling och baken lät till hands,
somsagt så är detta bara filosifering,
ni får gärna ge kritik på mina ideer, vill ni ha fler så har jag en hel avdelning där uppe,
förlåt för stavningen och gramatiken har lite problem med den
här har du ett fint bygge hittar inte så mycket info om det på internet,
som det låter på dig är det inte riktigt det du vill alltså mc motor fram och så bakhjulsdrivet men eftersom att jag ínte har nåt vettigare att ge dig tyvär så kanske det här väcker några ideer
men det känns som att det lättaste och billigaste vore att ta en fd framhjulsdriven bil och bygga om till bakhjulsdriven
att du ska ha bak på den så kan du få en till rolig ide och det är att sätta till en till låda tex en volvo låda och så kör du på lådan till mc motorn och så har du 2 växle reglage i bilen tex och på den externa lådan har du den växel som ger 1:1 i utväxling och baken lät till hands,
somsagt så är detta bara filosifering,
ni får gärna ge kritik på mina ideer, vill ni ha fler så har jag en hel avdelning där uppe,
förlåt för stavningen och gramatiken har lite problem med den
Det blir problem med SFRO då, ska man sätta motorn bak i en framhjulsdriven bil blir det nog att regga som amatörbyggt fordon o det blir inte bra.. en bil som har svansmotor orginal har nog plats för en motor bak även om det kan bli trångt...
Skulle nog funka med en FWD Golf oxå, inte lika kul men man måste ju börja någonstans
Skulle nog funka med en FWD Golf oxå, inte lika kul men man måste ju börja någonstans
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 916
- Blev medlem: fre jul 22, 2005 12:39 pm
- Ort: surahammar
OM jag skulle bygga amatörbyggt så skulle jag nog välja mittmonterad motor.
Har aldrig hållt på med nån bubbla direkt, känns som 126an är fränare tycker jag sedan vet jag inte vilka delar man skulle behöva om man ändå ska byta bromsar runt om o riva ur all inredning så känns det ju inte som det är så mycke kvar av orginal, spartanskt ska det vara..
Har aldrig hållt på med nån bubbla direkt, känns som 126an är fränare tycker jag sedan vet jag inte vilka delar man skulle behöva om man ändå ska byta bromsar runt om o riva ur all inredning så känns det ju inte som det är så mycke kvar av orginal, spartanskt ska det vara..
Re: RWD bil med bakmonterad motor som går regga med 86hk?
Varför inte en Tatra T603?
Står inte i artikeln men det är en luftkyld v8 som är bakmonterad!!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tatra_T603" onclick="window.open(this.href);return false;
Står inte i artikeln men det är en luftkyld v8 som är bakmonterad!!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tatra_T603" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: RWD bil med bakmonterad motor som går regga med 86hk?
där försvann kravet på låg vikt ...vilken järnsläde