Måste Katten va kvar?
Måste Katten va kvar?
Har en 245 från -87 med B230F och tittade under igår och hittade en katt på avgaset.. hur är det med reglerna kring kattar? måste jag ha den kvar? Hur blir avgasvärdena om man "tömmer den?
Tacksam för snabba svar!
Tacksam för snabba svar!
//Danne Berndtsson
Kör:
VW Jetta CL -91
Bygger: Lite smått på ovan nämnda bil!
Kör:
VW Jetta CL -91
Bygger: Lite smått på ovan nämnda bil!
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Kontakt:
Re: Måste Katten va kvar?
Den måste sitta där, just 87orna har jag ingen aning om den måste fungera? Kusinens 244a -88 har vi iaf rensat katten pga igensättning en gång, besiktade på chans och den gick igenom och har gjort nu i 5-6år..sabaton91 skrev:Har en 245 från -87 med B230F och tittade under igår och hittade en katt på avgaset.. hur är det med reglerna kring kattar? måste jag ha den kvar? Hur blir avgasvärdena om man "tömmer den?
Tacksam för snabba svar!
Dänniz 073-8447664
Köpte en 740 för några vintrar sedan av an gammal gubbe. Där satt det bara en burk som såg ut som en kat men var tom. Han var enda ägaren och avgassystemet original. Så det finns bilar som har toma katar från fabrik..
Mycket förvånad var jag när jag skulle rensa bort den men den redan var tom.
Föredetta Vw Freak! Bygger Corrado vr6.
Kan ju faktiskt vara så att den blivit rensad på nån verkstad också, om den gått dåligt eller nåtSmurfen skrev:Köpte en 740 för några vintrar sedan av an gammal gubbe. Där satt det bara en burk som såg ut som en kat men var tom. Han var enda ägaren och avgassystemet original. Så det finns bilar som har toma katar från fabrik..
-
- Lite mer laddtryck
Om man inte har en e30 BMW, då måste den fungera från 1988 och framåt. Om den satt där från början alltså. 325 fanns både med och utan kat -88, och dom som hade från början, så måste skrotet fungera...erikwallgren skrev:Fram till 1987 inget krav på katt. 1988 krav på att det sitter en katt men inte på att den fungerar. 1989 och framåt krav på fungerande katt.
Dennis Derenius
Kan lova att den inte blivit det.. Var en bekant som haft den sedan ny..Steve skrev:Kan ju faktiskt vara så att den blivit rensad på nån verkstad också, om den gått dåligt eller nåtSmurfen skrev:Köpte en 740 för några vintrar sedan av an gammal gubbe. Där satt det bara en burk som såg ut som en kat men var tom. Han var enda ägaren och avgassystemet original. Så det finns bilar som har toma katar från fabrik..
Bra att någon spanar in om det stämmer. Kan ju ha blivit något fel eller gjort innan den såldes. Men då borde det ha synats någon svets som var omgjord.sabaton91 skrev:jag måste nog ta o kolla det, har man tur så![]()
lät intressant me tomma burkar original, ska ta o forska kring de liteså har man sig en kul kvällssyssla;D
- Deztallica
- Forumsberoende
En 88b kommer ju med katt, alltså en tidig 89a, men behövs inte förens årsmodellen är registrerad 1989-01-01. Så den behöver inte sitta kvar tom heller.
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Hört flera som fått problem när de bes 88 med lambdastyrning fast utan katDeztallica skrev:En 88b kommer ju med katt, alltså en tidig 89a, men behövs inte förens årsmodellen är registrerad 1989-01-01. Så den behöver inte sitta kvar tom heller.
även fast de bara har 3.5 i co att brottas mot i miljösynpunkt.
Ja, byta till racekat är ett alternativ, men det gör inte så stor skillnad heller tyvärr. Om du åker trimmat däremot, då gör det lite mer. Om du har problem med avgasvärden så ska du absolut behålla en standardkat om den fungerar eller så kan man ju skaffa en så kallad sportkat, 300 eller 200 celler per kvadrat-tum. Mycket bättre flöde än en standard, men mycket bättre rening än en ren racekat. Många gånger räcker tyvärr inte racekat till för att få ner avgasvärdena tillräckligt för besiktningskraven. Vis av erfarenhet säger jag detta...
Dennis Derenius