rwd micra -99 bmw SÅLD

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Amstaff
För mycket laddtryck
Inlägg: 397
Blev medlem: sön sep 23, 2007 12:11 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Amstaff »

Kommer ju att gå av satan den här :D
Hyr Ljud & Ljus till festen
http://www.PartyAkuten.nu
andy_b
Forumsberoende
Inlägg: 522
Blev medlem: fre feb 12, 2010 4:02 pm
Ort: Storvik

Inlägg av andy_b »

kan du inte sänka ner maskin en bit då?
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

Amstaff skrev:Kommer ju att gå av satan den här :D
det hoppas jag :hihi:


att sänkamotor är tyvär inte möjligt.
har typ 10cm frigång nu mellan motorn å marken, bilen ska sjunka ihopå ca 1cm till för den ska hamna rätt i hjulhusen (räknar med en sjunker sen när bilen är klar)

sen ska det innas plats för fästen för å bygga en haskiva under hela bilen, å den bygger ju åtminstonde 2-3cm. å då bör man nog ha lite luft melllan motor å hasskivan. så kommer nog inte ha mer än MAX 5-7cm frigång under motorn sen , möjligen skulle det gå att tilta motorn lite lätt bakåt... men då blir det dumt med oljetråget iom bulan för okljepumpen sitter allra längst fram på motorn, så kan jag inte tilta så värst mycket :?

tror nödlösningen om korsen vill gå sönder blir att helt enkelt bygga en kardan med grövre kors , typ jänkekors eller nått
Användarvisningsbild
Attenator
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre okt 23, 2009 11:34 am
Ort: Umeå

Inlägg av Attenator »

Ni skulle ha fått snida ihop ett främre knutkors direkt efter hardyskivan, sen flytta bak och vinkla ner stödlagret, det skulle ju rädda knutarna.

Borde gå att ta en likadan knut som sitter vid bakaxeln, vända på, svetsa ihop med främre kardanbiten och fräsa ut en adapter till hardyskivan.

Jag kanske missar någonting i tankegången, förklara gärna vad isåfall :)
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

jag tror inte man kan ha knut å sen hardyn efter, blir för mycket obalans då???
vet folk som försökt förr med sjuk obalans som följd, idag sitter ju kjardanen på en styrning i lådan (pinne i mitten av medbringaren som sitter direkt i växelådans axel)
så hardyskivan håller ju så att säga inte fast jardanen, utan sköter bara drivdämpning.

skulle säkert gå att sätta styrningar för hardy med men bra mycket krånligare å troligen stor risk det bara ställer till det med nya problem istället.

har googlat lite nu å 10-12grader verkar vara acceptabelt iallafal..

dessutom som jag nämnde kommer den aldrig gå på strippen med åka foprt däck. bara på gata eller bana å då får man aldrig ner några höga moment i bakhjulen, det spinner långt före så att säga...
har aldrig lyckats ha sönder någon kardan hitills i mitt liv trots ganska friskt trimmande så tror det kommer hålla acceptabelt... å i annat fall som sagt så finns ju betydligt grövre knutar att tillgå...
Användarvisningsbild
Attenator
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre okt 23, 2009 11:34 am
Ort: Umeå

Inlägg av Attenator »

Jag tänkte att man skulle lämna hardyskivan där den är och sätta knuten efter (kanske så du menade också), med det kan nog bli som du säger att man får vibrationer då momentet påverkar hardyskivan utåt om man har en knut direkt efter.

Den är ju inte direkt byggd för att ta upp andra krafter än just rotationen så krafterna utåt lär ju anstränga hardyskivan rätt duktigt.

Ja kör du bara på gatdäck ska det mycket till innan en så lätt bil får nog med fäste för att bryta sönder knutarna.

Verkar hur som helst bli ett otroligt fränt bygge, man blir mer och mer taggad för varje bild som dyker upp!
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

måste ju ha splines delen med så kardanesns längd kan ändras med att bakaxeln rör sej, därav delningen med stödlagret
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Du kan bulta en knut med splines direkt på växellådan och köra utan stödlager.
Så har jag på min bil funkar utmärkt.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

ja fast köra utan hardyskiva å 500++ i effekt med 3 skiv tilton kommer innebära mååånga växellådsbyten å det är ju inte så överdrivet kul :roll: :evil:
Användarvisningsbild
Attenator
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre okt 23, 2009 11:34 am
Ort: Umeå

Inlägg av Attenator »

Jo splinesdelen tänkte jag att man skulle spara, bara ta själva knutkorset längst fram och flytta ner stödlagret så man löser vinkeln.

Men vinkeln på kardan lär väl bli bättre när bilen blir tyngre också då fjädringen sjunker ihop lite? Eller har du räknat med någon cm ihopsjunkning när du tagit ut 12 grader?

BTW: Så enormt fräcka "stötdämpartorn" bak, udda och häftig lösning!
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Robin Olivi »

Flytta upp bakaxeln och klämma på stooora sulor. :hihi:
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

räknar med att arslet ska sjunka max nån cm till sen (ganska kraftiga fjädrar)

den som lever får se, jag hoppas helt enkelt på att det funkar bra som det är nu :hihi:

näöstra steg i bygget blir å försöka få till nått typ av pedalsttäll, blir stående pedaler, sen hur det blir är en bra fråga.

insug måste funderas lite över med.

har iallafall beställt två st WG och IC så kan man eventuelt börja snickra lite insug å grenrör vartefter
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Sätt hardyn längst bak då :D
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
Smurfen
Forumsberoende
Inlägg: 631
Blev medlem: tis sep 09, 2008 2:05 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av Smurfen »

knotan skrev:räknar med att arslet ska sjunka max nån cm till sen (ganska kraftiga fjädrar)

den som lever får se, jag hoppas helt enkelt på att det funkar bra som det är nu :hihi:

näöstra steg i bygget blir å försöka få till nått typ av pedalsttäll, blir stående pedaler, sen hur det blir är en bra fråga.

insug måste funderas lite över med.

har iallafall beställt två st WG och IC så kan man eventuelt börja snickra lite insug å grenrör vartefter
Har ritningar för stående pedalställ. Har gjort några..
Föredetta Vw Freak! Bygger Corrado vr6.
Wikstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 490
Blev medlem: mån maj 17, 2010 3:27 pm
Ort: Boden

Inlägg av Wikstrom »

Skotrarna Bokade!

Blev 4000 exkl bränsle per skalle, då har jag även kittat försäkringar åt er och ni får köra hur mycket ni vill :D
Johannes wikström
0768486335

"Så en Rejäl vebo är ett måste i vart hushåll om de ska bli nå ordning på livet." - Jonas N
Skriv svar