Bmw E3 2800

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
BakAxel
För mycket laddtryck

Inlägg av BakAxel »

Jo dom är fina, när jag hittade den på blocket så kände jag bara DEN ska jag ha :) hehe

tror att det blir plenum...kan vara kul att ha en luftburk om man ska köra dammiga grusvägar, eller finns det nå filter som funkar för trattar om man kör mycke dammiga grusvägar (vill ju inte behöva tvätta/olja in filter varje dag..

bromsservot kommer jag nog inte röra..ska försöka bygga om så lite som möjligt, kan vara bra om man skulle få för sig att org. renovera sen nån gång :)

dom där filmerna har man ju sett några gånger :thumbright:

sen har jag hittat en Schrick-kam på http://www.wallothnesch.com/e/frameparts.htm har hört att det är bra kvalite på schrick, stämmer det eller ska jag leta efter nån annan kam?
och behöver man ha dubbla ventilfjädrar om man inte ska varva mer än kanske max 6800rpm
Axel Näsholm
Användarvisningsbild
E3-Otto
För mycket laddtryck

Inlägg av E3-Otto »

Jag körde 282 schrick i min gamla b9 motor och nya enkla orginalfjädrar. Varvade loss svängningsdämparen (varvräknaren funkade inte då) men en bit över 7 var det alla gånger. Tror standardfjädrarna funkar fint. Det finns ju dubbla fjädrar orginal på nyare m30. Jag tror schricks fjädrar onödigt hårda för 282 kammen.

detta är insuget jag nämnde förut:
http://www.affordableclassicsinc.com/Cl ... 25_IMG.JPG

Funkar fint med servot med det insuget!
/Otto[/url]
BakAxel
För mycket laddtryck

Inlägg av BakAxel »

okej, tror att mattias här på forumet skrev någonstans att vid 7300rpm så vill svängningsdämparen inte vara med längre....

insuget såg ju bra ut :) , har tänkt igenom hur jag ska göra med bmwn och jag har kommit fram till att jag ska göra en service på originalmotorn och köra den i sommar, och sen har jag en till motor som jag fixar toppen på, renoverar, förbereder för insprutning och sen köper jag hårdare tryckplatta+ny koppling samt bultar på en 5växlad låda på den, sen när sommaren är slut så byter jag motorn...för risken är ju stor att det drar ut på tiden om man plockar ur motorn nu och jag vill ju som ändå ha nåt och köra med i sommar :D
Axel Näsholm
Användarvisningsbild
E3-Otto
För mycket laddtryck

Inlägg av E3-Otto »

BakAxel skrev:okej, tror att mattias här på forumet skrev någonstans att vid 7300rpm så vill svängningsdämparen inte vara med längre....

insuget såg ju bra ut :) , har tänkt igenom hur jag ska göra med bmwn och jag har kommit fram till att jag ska göra en service på originalmotorn och köra den i sommar, och sen har jag en till motor som jag fixar toppen på, renoverar, förbereder för insprutning och sen köper jag hårdare tryckplatta+ny koppling samt bultar på en 5växlad låda på den, sen när sommaren är slut så byter jag motorn...för risken är ju stor att det drar ut på tiden om man plockar ur motorn nu och jag vill ju som ändå ha nåt och köra med i sommar :D
Låter klokt. Det drar alltid ut på tiden!

/Otto
BakAxel
För mycket laddtryck

Inlägg av BakAxel »

jo exakt, s38b38 som sitter i m5 har den samma bultmönster mot växellådan som M30b28/35an
och är den nåt att ha eller ska jag leta efter m30b35 istället..vad blir enklast och billigast av dom två? :)
Axel Näsholm
Användarvisningsbild
E3-Otto
För mycket laddtryck

Inlägg av E3-Otto »

BakAxel skrev:jo exakt, s38b38 som sitter i m5 har den samma bultmönster mot växellådan som M30b28/35an
och är den nåt att ha eller ska jag leta efter m30b35 istället..vad blir enklast och billigast av dom två? :)
klart smidigast är m30b35, men billigast om man kör sug är nog en frisk s38b36...om man hittar en sådan.
Ska man renovera motorerna så är s38 typ idiotdyrt och m30 har b20priser i jämförelse.

Det lir lite kulor även med m30 om man vill trimma lite.

Vad hade du tänkt för budget typ.

Växellådor som är smidiga för dig är getrag 265 alltså med lös sprängkåpa. alla dom går att modifiera till wire. dom ä rganska dyra dock.
billigast om man skiter i hastighetsmätaren är 260 från bla e28 och e34.

/Otto
BakAxel
För mycket laddtryck

Inlägg av BakAxel »

okej..då blir det nog M30b35 iaf..

budget...jaa jag har ju inget jobb nu så jag är ganska fattig, men jag har en del fonder som jag ska ta ut lite pengar från när jag är fyller 18..så mellan 10 och 15 hade jag tänkt lägga på bilen nu i sommar, sen så kanske jag jobbar och kör skotare till våren/sommaren 2011 så då kommer jag att lägga 70% av lönen på bmwn.. men det blir ett "lågbudget"-projekt om man jämför med tex din E3a eller dom flesta andra bilar på forumet :)

ok, men 260 lådan har den en hallgivare istället för wire eller sitter den på diffklumpen...tänkte om man kunde ha en elektronisk hastighetmätare brevid mätargruppen, för jag ska ändå dit med oljetrycksmätare och vakuum-mätare i en sån här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... mentpanel/ för tre mätare :)
Senast redigerad av BakAxel den mån maj 16, 2011 4:19 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
E3-Otto
För mycket laddtryck

Inlägg av E3-Otto »

BakAxel skrev:okej..då blir det nog M30b35 iaf..

budget...jaa jag har ju inget jobb nu så jag är ganska fattig, men jag har en del fonder som jag ska ta ut lite pengar från när jag är fyller 18..så mellan 10 och 15 hade jag tänkt lägga på bilen nu i sommar, sen så kanske jag jobbar och kör skotare till våren/sommaren 2011 så då kommer jag att lägga 70% av lönen på bmwn.. men det blir ett "lågbuget"-projekt om man jämför med tex din E3a eller dom flesta andra bilar på forumet :)

ok, men 260 lådan har den en hallgivare istället för wire eller sitter den på diffklumpen...tänkte om man kunde ha en elektronisk hastighetmätare brevid mätargruppen, för jag ska ändå dit med oljetrycksmätare och vakuum-mätare i en sån här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... mentpanel/ för tre mätare :)

och sen har farsan en 524td låda liggandes, men det är väl "lilla"bultmönstret på den
Tycker du satsar friskt, inte många som satsar 70% av lönen 8)
Det kommer bli en fin m30 med den budgeten!
alla som har 260 har givare i bakaxeln.

524td bör ju passa lilla sexan m20 och inte din.

Är din 4petare risig? annars fungerar det ju fint tillsvidare.
Man behöver ju färre växlar om man har mer effekt, som raggarna brukar säga :D

Själv måste jag få lite ork att ta tag i lite små saker med min 2800, och pyssla lite med min gamle 735a också. Brukar dyka upp lite energi efter årsskiftet. :thumbright:

/Otto
BakAxel
För mycket laddtryck

Inlägg av BakAxel »

haha, jodu..dom där 70 procenten kommer att läggas på bensin och delar resten spenderas på mat/lägenhet :D det är så det ska vara hehe

jo, det kommer ju inte att bli nån värsting direkt...men man får väl se vars det slutar :)

jo, dum fråga egentligen :lol:

nä, den är helt ok, men det skadar ju inte att ligga på lite lägre varv när man kör e4an eller liknande :)

det är en massa småsaker på min bmw också som måste fixas innan bes, bla rost och fixa ett nytt tändningslås med nycklar+alla andra lås.. sen har jag en epa som tar lite tid också (landrover 88 pickup -63 med merca 240Diesel )
Axel Näsholm
BakAxel
För mycket laddtryck

Re: Bmw E3 2800

Inlägg av BakAxel »

Nu när våren har kommit och dagsljuset inte är borta vid 3 på eftermiddagen så har jag börjat pilla lite smått i BMWn igen,
har hittat ganska mycket glasfiberspackel lite här och där... inte ett gott tecken, men det får kollas på efter bes.

I veckan så har det mest blivit lite städning invändigt
och skruva på kofångaren, fundera på hur fan fjädern till bagageluckan ska sitta fast och lite andra tråkiga jobb.

och sen har jag bestämt mig för att den ska lackas om i sommar..
så då tänkte jag höra om det är nån som vet nå färgnummer till bmw Malaga Röd?
ska försöka ta nå bilder och lägga upp så man får se "skönheten" :)
Axel Näsholm
BakAxel
För mycket laddtryck

Re: Bmw E3 2800 mattsvart och snart thinnertvättad....

Inlägg av BakAxel »

Efter lite äventyr med Thinnertrasan så upptäckte jag att den "tuffa" mattsvarta färgen försvann efter bara två drag med thinnertrasa.... blir att köpa några liter thinner på biltema nästa vecka; så har man något att göra på APU:n (praktiken) :hihi:

Sen har jag tänkt inhandla ett VEMS+kringutrustning när jag har besiktat den, plus insugsfläns å spjällhus och bygga ett enkelt insug till att börja med och se om jag lyckas få i hop en körbar bil igen efteråt, budget för hela bilen i sommar har jag satt till 15 tusen pga att det är dom pengarna jag har att tillgå. låter det vettigt? är ju inte 500hästar jag siktar på utan en bil som är lite småpigg men även går att ha som bruks utan att behöva bli ruinerad :)

fan va dåligt att jag inte har några bilder.... kan se om jag får låna kamera och lägga upp när jag tar den till min praktikplats :)

tyck gärna något även om det kanske inte är så kul att läsa en tråd utan bilder :wink:
Axel Näsholm
Användarvisningsbild
E3-Otto
För mycket laddtryck

Inlägg av E3-Otto »

BakAxel skrev:Nu när våren har kommit och dagsljuset inte är borta vid 3 på eftermiddagen så har jag börjat pilla lite smått i BMWn igen,
har hittat ganska mycket glasfiberspackel lite här och där... inte ett gott tecken, men det får kollas på efter bes.

och skruva på kofångaren, fundera på hur fan fjädern till bagageluckan ska sitta fast och lite andra tråkiga jobb.

Det finns insug som passar, ifall du missat det :whistle:
Jag har ett lager....

Kul att du konnit igång!

/Otto
BakAxel
För mycket laddtryck

Inlägg av BakAxel »

jo, såg det nu när du sa det....dagens ungdomar du vet; ibland är inte hjärnan med :hihi:

jag intresserad av ett iaf, du kan ju fundera på vad du vill ha för ett och sen när jag får mina fondpengar efter den 13 juni (18år) så kan jag höra av mig, känner en som bor i dina trakter som ändå ska upp hit och köra lastbil på "sommarlovet" så då kan ju han kanske betala/hämta; men det kan vi ju ta i pm om du vill :)

Jo, har fått lite fart nu när körkortet är nära :)
Axel Näsholm
Användarvisningsbild
E3-Otto
För mycket laddtryck

Inlägg av E3-Otto »

E3-Otto skrev:
BakAxel skrev:Nu när våren har kommit och dagsljuset inte är borta vid 3 på eftermiddagen så har jag börjat pilla lite smått i BMWn igen,

Det finns insug som passar, ifall du missat det :whistle:
Jag har ett lager....

Kul att du kommit igång!

/Otto
Det finns ju lite olika, jag har ett portat 3,5 ett 2,8 äldre delade insug som ger plats åt bromsservot.
Bara att pma

Färgkod: 021 Malaga Malaga Standard Maroon

/Otto
Användarvisningsbild
E3-Otto
För mycket laddtryck

Inlägg av E3-Otto »

Händer det något??

/Otto
Skriv svar