Tjenare , jag är nybörjare på bilar så jag hoppas någon kan hjälpa mig. Ska nämligen byta turbo på min bil å undrar om det är komplicerat. Det är en Volvo 940 ltt. Hur lång tid kan det ta å göra?
Vilka packningar ska jag byta?
Hur kollar man så turbon får olja efteråt?
Mvh kim
till å börja med, ska du byta till en likadan som sitter där redan eller ska du byta till en större/annan modell?
är det en likadan är det inte svårt alls, har turbon som sitter där nu fått olja å du använder samma kopplingar å rör så ska den nya givetvis få olja annars är något väldigt konstikgt!
har du gjort något liknande förut å har tillgång till billyft så är det gjort på någon timme. Är det första gången å du inte hittar oljestickan under huven så kan d väll ta en dag med lite otur.
mer specifikt hur du går till väga med att byta turbo kan du nog googla fram rätt snabbt å hitta vilka packningar du behöver å om du ska droppa i olja i turbon före start å inkörning av nya turbon mm.
är heller ingen motor guru men hoppas du fått något svar iaf.
spruta ner lite motorolja i turbon, lossa kablarna till tändspolen, ta ut säkringen för bränslepumpen/bränslepumpar kör runt motorn några varv så den får olja.