Byta turbo

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
sprake
Lite mer laddtryck

Byta turbo

Inlägg av sprake »

Tjenare , jag är nybörjare på bilar så jag hoppas någon kan hjälpa mig. Ska nämligen byta turbo på min bil å undrar om det är komplicerat. Det är en Volvo 940 ltt. Hur lång tid kan det ta å göra?
Vilka packningar ska jag byta?
Hur kollar man så turbon får olja efteråt? :)
Mvh kim
Användarvisningsbild
thelivingsin
Lite mer laddtryck

Inlägg av thelivingsin »

till å börja med, ska du byta till en likadan som sitter där redan eller ska du byta till en större/annan modell?

är det en likadan är det inte svårt alls, har turbon som sitter där nu fått olja å du använder samma kopplingar å rör så ska den nya givetvis få olja annars är något väldigt konstikgt!

har du gjort något liknande förut å har tillgång till billyft så är det gjort på någon timme. Är det första gången å du inte hittar oljestickan under huven så kan d väll ta en dag med lite otur.

mer specifikt hur du går till väga med att byta turbo kan du nog googla fram rätt snabbt å hitta vilka packningar du behöver å om du ska droppa i olja i turbon före start å inkörning av nya turbon mm.

är heller ingen motor guru men hoppas du fått något svar iaf.
you never know, you know...
sprake
Lite mer laddtryck

Inlägg av sprake »

Tackar så mkt :) det är samma turbo som tur är :)
Får hoppas det går bra! :)
Användarvisningsbild
Hedlund
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Hedlund »

Är du rädd den inte får olja så lossa oljereturen från turbon och led den ner i en flaska.

Räcker nog nästan med att köra den på starten för att det ska sippra ur olja. Ta bort tändkabeln på startmotorn och mal på.
Användarvisningsbild
joel
Forumsberoende

Re: Byta turbo

Inlägg av joel »

de finns en packningsats på mekonomen till just turbo byte på b230.. kostar 157kr å då får du alla du behöver :)
180zx..

joel lindell
Användarvisningsbild
load3d_
För mycket laddtryck

Re: Byta turbo

Inlägg av load3d_ »

spruta ner lite motorolja i turbon, lossa kablarna till tändspolen, ta ut säkringen för bränslepumpen/bränslepumpar kör runt motorn några varv så den får olja.
Skriv svar