rwd micra -99 bmw SÅLD

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

fick lite gjort idag igen :)

funderar lite över hur man ska bygga insuget.
funderar starkt över å strunta i fullradietrattar å det iom detta aldrig lär bli nån fullrejsmotorn ändå.
dvs bara kapa av orignal runners så man har spridarhylsor klara å sen bygga nytt plenum å slipa upp tratttar direkt i runners.
å använda orignal 3" spjäll...
Det ska ju räcka till för 700+ iallafall utan stora bekymmer.
Man ska ju helst inte varva mer än orignal ändå med vipparmar å allt :(

Sen spåna vidare lite mer på pedalställ.
blir iallafall att köra orignal huvudcylinder hängande och sen bygga nytt för gas och koppling för att hålla så tight budget som möjligt, dessutom är ju micrans huvudcylinder och servo så bantat som det nånsin går i både vikt och storlek så :thumbright:

gött å ha kvar servobromsar med :)

får leta lite på skrotarna efter lämplig huvudkopplings cylinder imorrn med

sagt å gjort, ett par till stag för å stärka upp sen malla upp för torpedplåten ,
skär till den på jobbet imorrn i 3 eller 4mm plåt, enklare än å hålla på å snickra i garaget i så pass tjock plåt :hihi:
även främmre delen av golvet på förarsidan blir i 3mm plåt ifall det ska bli stående pedalställ där så vill man ju ha nått stabilt att fästa i...

sen fick jag hem mina turbos från kromet idag med, snacka om blankt å fint , redig BLINGBLING varning :hihi:

en av dem måste säljas, har baar inte bestämmt vilken ännu , så blir ni sugna tveka inte på att höra av er, bägge är ju lämpliga för 800+ å är dessutom riktigt snygga :thumbright:

Bild


Bild

Bild

Bild
ahberg
Forumsberoende
Inlägg: 1100
Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm

Inlägg av ahberg »

ser riktigt najs ut.

får man fråga var du lämnade iväg turbosarna o vad det kostade att få dom kromade?
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

ahberg skrev:ser riktigt najs ut.

får man fråga var du lämnade iväg turbosarna o vad det kostade att få dom kromade?
lämnade dem till brinks här i stan. har en bekant som jobbar där som va skylid mej genstjänster (dvs jag har bygggt en motor till hans bil typ :roll: )

ska man betala för det s¨å kostar dte nog mer än vad en ny turbo gör typ :hihi:
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

lilla biten torpedvägg klar, helsvetsad ,
sånär som på ett hål där orginal kabelgenomföring i Astolpen är som måste lockas igen.

svetsat alla rören för chassie som hamnar bakom å intilligande med denna plåten. "rattstångsanordning" uppstärkt och helsvetsat.
stödlagret i torpedvägg för rattstång är konstruerat.
sen börjat med å lägga dit en bit golv där pedalstället ska vara bara för å kunna provsitta å känna vart fötterna känns bra å ha.

svetsade en bit plattjärn från röret under rutan med ner till pedalställeraget för bromsen som bultas för å eliminera risken att stället rör sej om man trycker hårt.
fick även vinkla om pedalen lite...

både golvbiten och torpedplåten vart i 2.5mm plåt nu så det inte får för sej att flexxa nått sen när man trycker på hejdaren.

det blir TRÅNGT för pedalerna, det vettigaste hade ju helt klart varit ett stående rejspedalställ, men det är ekonomin som sättre stopp för det tyvär.
är ca 300 mm mellan dörrsida å kardantunnel nu nere vid fötterna, kommer tex inte kunna köra bilen iförd arbetsskor :(

är lite svårt på bilderna att få en uppfattning om hur liten bilen är , allt ser så sjukt stort ut på bild jämnfört med hur det känns i verkligeheten, stolar måste jag helst hitta som är smalare än 500mm vilket antagligen kan bli lite smålurigt???

Bild

Bild
ErikR
För mycket laddtryck
Inlägg: 287
Blev medlem: ons nov 21, 2007 2:57 pm
Ort: Norrköping

Inlägg av ErikR »

lägg upp en bild med ett par fötter inklämda så får man ett rättvist perspektiv.
http://www.projekteffekt.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Inlägg av 7aan »

ErikR skrev:lägg upp en bild med ett par fötter inklämda så får man ett rättvist perspektiv.
ser ut och bli en aningen trångt :P
riktigt frän turbo undrar dock hur länge avgashuset kommer se chromat ut :D
Micke Grönlund
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

7aan skrev:
ErikR skrev:lägg upp en bild med ett par fötter inklämda så får man ett rättvist perspektiv.
ser ut och bli en aningen trångt :P
riktigt frän turbo undrar dock hur länge avgashuset kommer se chromat ut :D
borde hålla blänket många år enligt dem som gjorde jobbet, 40-50 år håller det förhoppnigvsvis :hihi:

dvs myyyycket längre än jag har kvar agget :thumbright:
Nichlas1985
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: sön aug 01, 2010 9:05 pm
Ort: Norrköping

Inlägg av Nichlas1985 »

Riktigt snygga turbosar, jävla nice ;)
Volvo 940 Turbo -97
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

Nichlas1985 skrev:Riktigt snygga turbosar, jävla nice ;)
ja visst är dem :thumbright:
sweet :hihi:


skulle tagit lite bilder på vad jag håller på med nu, men nu är både mobilkamera och vanliga kameran kassa :doh:

får be nån polare ta lite bilder sen kanske köpa nån kamera i mellandagsrean...

har börjat svetsa chassiet å set som ni ser på bilderna är helt svetsat.
har börjat lite lätt med huvudbågen och resten av buren, första gången jag försöjker mej på å bocka en egen huvudbåge å det va ungefär lika krånligt som jag tänkte, har bara en vanlig kass stående "rörknäckare" så det gör ju inte saken bättre :evil:

men trägen vinner, blir nog bra i slutändan hoppas jag
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: rwd micra -99 bmw edition

Inlägg av knotan »

min minsta son skulle "testa" min kamera så har inte kunnat ta några bilder alls förns idag fick jag hjälp av en polare :D

blev tvungen att avboka min planerade skotersemester i boden för kontanterna började sina. så fick lov å köpa lite saker till bilarna istället för å ha nått å byggga vidare på...

:rolleyes:

lite nya delar inköpt.

Bild

grenrör färdigihop punktat.


Bild

Bild


fortsatt med lite mer rör till buren, fick hjälp att bocka till huvudbåge å framstöttor av en snubbe, tyvär inga bilder på det iom kameran som sagt är kass :(
lite bilder på chassie å sen den snygga "avgastunneln" som kommer ta plats mellan passagerarens fötter/under stolen. den kommeer smita upp bredvid infästningen för 4länken sen, blev lite nödlösning med å kapa lite i den "färdiga" ramen där, men måste helt enkelt ha plats för avgasrör :bang2:
får stadga upp det på nått bra sätt innan golvet kommer dit...

Bild

Intercoolern jag hittade på utförsäljning hos KL passade perfekt :up:
4" tjock och 3" anslutningar.

Bild
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: rwd micra -99 bmw edition

Inlägg av knotan »

fortsatt en bit med avgaset.

första biten är ca 4" å sen bakåt blir det 3.5, blev för fett under bilen med 4" tyvär å kan inte höjja stolen på passagerarsidan mer :roll:

Bild


testmontering av stol, blir likadana fast svarta sen, lånade bara en för att mäta med från volvon...

är ju helt lungt, ca 2-3cm mellan stol och hardyskiva :lol:

Bild

ny bakre kardan byggd och sen ny hardyskiva fixxad.
blir ett ramverk under "baksätet" (blir bara en sneställd plåt upp mot bältesröret sen) så man har nått att lägga plåt på samt styva upp bilen lite å få nått å hängab tank å avgas i...

på förarsidan under kommmer tanken hamna och på passagerarsidan kommer en stor ljudämpare sitta lutad uppåt å sen en böjj ner bakom bakaxel å sen utblåset på sidan bakom bakhjulet. rakt bakåt kommer ju kylarna sitta sen....

Bild
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
Smurfen
Forumsberoende
Inlägg: 631
Blev medlem: tis sep 09, 2008 2:05 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: rwd micra -99 bmw edition

Inlägg av Smurfen »

Vet inte vilken upphängning till avgaset du har men som jag ser på bilden är det bussning med skruv i båda ändar. Då kommer den inte hålla för hängande kraft. Bättre att göra bygel och sätta i bilen och bygel i avgas så det blir tryckande kraft. Då håller den.
Hoppas du förstod.. Annars är jag lika sjukt imponerad varje gång jag läser dina trådar..
Föredetta Vw Freak! Bygger Corrado vr6.
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: rwd micra -99 bmw edition

Inlägg av knotan »

brukar alltid använda denna typen av upphänging å dem har inte gått sönder hitills, men jag förstår vad du menar... men på så vis skullle den komma längre ned, å det går inte...
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
Smurfen
Forumsberoende
Inlägg: 631
Blev medlem: tis sep 09, 2008 2:05 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: rwd micra -99 bmw edition

Inlägg av Smurfen »

Du behöver inte komma längre ner. Bara flytta på infästningen högre på röret och lägre på bilen fast ha gummit på samma plats.
Jag hade dessa upphängningar på min gamle golf och de gick sönder hela tiden då inte tålde värmen.
Föredetta Vw Freak! Bygger Corrado vr6.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6088
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: rwd micra -99 bmw edition

Inlägg av Steve »

Bild
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Skriv svar