Hemmabygge av Vattenbroms

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
primer
Forumsberoende

Re: Hemmabygge av Vattenbroms ny toppnotering 383hp

Inlägg av primer »

Lite foton på hur det ser ut i garaget just nu inte jätte ordning men det får ni ha översende med :wink:

först grenröret inte bästa Wg plaseringen men det fanns ingen plats!
Bild

själva bromsen
Bild

motorn
Bild

min dator plockar jag in denna infon
Bild

motorn bak
Bild

vattenventilen och veven
Bild

kontroll panel! ja jag vet den ser för jävlig ut men den har varit ett kontrollskåp på en betong industri i 20år innan den hamnade hos mig :lol: ska få lite färg framöver.
Bild

monterade ett skyddsglas för säkerhets skull :thumbright:
Bild

dynorummet
Bild
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Thorsella
Forumsberoende

Re: Hemmabygge av Vattenbroms (nu med lite bilder!)

Inlägg av Thorsella »

jävla fin ic du har
Skara 0761616519

Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
primer
Forumsberoende

Inlägg av primer »

Thorsella skrev:jävla fin ic du har
ja det var snällt av dig att sponsra med en :thumbright:

nån som vet om nån bra och lättjobbat data program att kunna få effekt och vridmomet framräknat?
som inte kostar en årslön!
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

cool bromsbänk :thumbright:

du kan slå mig en signal så kanse jag kan fixa fram en sån mät grej till rätt kurs.
bäst på att svara dagtid 0738063737

mvh jens
Thorsella
Forumsberoende

Inlägg av Thorsella »

ja tack själv för innovate lm2 jag fick
Skara 0761616519

Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
Marco Garver
För mycket laddtryck

Inlägg av Marco Garver »

primer skrev:
Thorsella skrev:jävla fin ic du har
ja det var snällt av dig att sponsra med en :thumbright:

nån som vet om nån bra och lättjobbat data program att kunna få effekt och vridmomet framräknat?
som inte kostar en årslön!

Momentet mäter du ju med LM2 så det är beräkningen för effekt som är intressant.
I vissa mätsystem kan man göra sk beräknade signaler, i detta fallet vill du slå ihop varvtal & vridmoment med hjälp av en beräkning för att få effekt.

Innovate har ju en väldans massa loggutrustning i sitt sortiment och det är kanske inte helt omöjligt att det går att göra en beräknad kanal. Har pratat med Hqtec själv ett par gånger och dom verkar väldigt hjälpsamma, pröva att slå dom en signal & fråga om det är möjligt att göra en beräknad kanal.

Annars kan du lägga in beräkningen i excel så att du bara behöver lägga in effekt & vridmoment så räknar programmet själv fram effekten. Då blir det även enkelt att lägga grafer ovanpå varandra för att se skillnad mellan repor. I många mätsystem kan man spara loggfilen i tex xls eller csv som går att öppna direkt i excel.

Kan du montera en tempgivare i utloppet på bromsen under nästa körning för att se temp ut? Den vattenbroms jag använt blev snabbt väldigt varm på utloppet & det orsakar kavitation som ger "frätskador" på pump bladen. Hur hög vattennivå tror du att du har i bromsen vid max moment(vill minnas att du nämnde runt 500Nm) Börjar du närma dig gränsen för vad bromsen klarar eller går det att höja vattennivån ytterligare.

Låter som att det är dax för nytt styrsystem samt större spridare så att 6an får smaka högre laddtryck :thumbright:

/M
primer
Forumsberoende

Inlägg av primer »

Marco

ja jag vet att det finns massor med möjligheter i LM2 tror faktiskt det finns så man kan få fram beräkningar men jag e kass på det där! kan vara värt att slå dom en signal på Hqtec.

ang temp ur bromsen så har jag en tempmätare jag kan montera i utloppet men den e inte snabb men de ska nog gå att få ett hum om det e 30 eller 60grader

vatten nivån i bromsen har jag faktiskt inte tänkt på men om man tänker på hur mycket jag öppnar ventilen till vattentillförseln till bromsen när vridmomentet ligget på runt 500Nm så är den den kanske halvöppen har faktistk tänkt att fan vad jag får släppa av på vattnet för att motorn ska orka varva vidare vet inte om det e bra eller dåligt men det verkar funka mycket bättre än vad jag hoppats på men känns som att det går säkert bromsa 50-100nm till

Ang motorn så ska den snart rivas å få H-propilstakar och s60r kolvar nirai3+ mm
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Jarmo Y
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Jarmo Y »

primer skrev:
som inte kostar en årslön![/quote]

Performance Trends.com Du har redan lastcell som ger ut 0-5 volt? så 499 dollar kostar miniusb dynobox och du har elektronisk utrustning, som ritar vrid och effekt och mycke mer. + 100 dollar till Prosoftware och du ser i realtime hk och vrid medan du bromsar. Du kan starta low och release broms eller tvärtom och kan bromsa step by step osv..
175 dollar och du får Weather station inbyggt som korrigerar till varje repa.
primer
Forumsberoende

Inlägg av primer »

Jag har läst lite i manualen till Logworks3 som man har när man loggar med lm2 och det ska gå att räkna fram hp med programmet! vad jag har förståt så ska man skriva in formler eller uträkningar i programmet så räkar det ut hp och man får det i diagram (samma som man loggar med) finns det nån vänlig gubbe som vill hjälpa mig å förklara ur fn man gör för att få progammet att räkna fram effekt från rpm och vridmoment? och vad och var jag ska skriva in beräkningarna!
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Marco Garver
För mycket laddtryck

Inlägg av Marco Garver »

På vilken sida i manualen står det om beräknade kanaler?

Ja, jag är lite lat :hihi:
Marco Garver
För mycket laddtryck

Inlägg av Marco Garver »

Detta måste du kunna utgå från:

For example if LogWorks records on one channel the engine torque from a dyno, using a load
cell, and the torque channel is configured for lbft, then a horsepower channel can be created with:
MC(Power;hp;0;1000) = Torque * RPM / 5252

Korrigera för moment i Nm så borde det lösa sig.

/M
primer
Forumsberoende

Inlägg av primer »

Har fått det att funka ett tag iaf! men nu har jag fått problem med att jag inte kan få kontakt med lm2 till datorn med logworks3
programmet hänger sig och sen får jag ett medellande "Debug Error" Program:C:\program files\logworks3.exe
DAMAGE after normal block (#42) at 0x014602E0.

vad kan vara fel har jag skrivit in fel uträkning tro och det är därför det strular?

nu har jag testat MC(POWER;hp; )= torque*RPM/9549.3*1.35
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Thorsella
Forumsberoende

Inlägg av Thorsella »

måste va för lite laddtryck!!!
Skara 0761616519

Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
Marco Garver
För mycket laddtryck

Inlägg av Marco Garver »

primer skrev:Har fått det att funka ett tag iaf! men nu har jag fått problem med att jag inte kan få kontakt med lm2 till datorn med logworks3
programmet hänger sig och sen får jag ett medellande "Debug Error" Program:C:\program files\logworks3.exe
DAMAGE after normal block (#42) at 0x014602E0.

vad kan vara fel har jag skrivit in fel uträkning tro och det är därför det strular?

nu har jag testat MC(POWER;hp; )= torque*RPM/9549.3*1.35
Svårt att ge support på detta :( Kan du ta bort den beräknade kanalen & testa om du får kontakt igen. Stod i manualen att beräknade kanaler tog massa processorkraft och kan sakta ner datorn.

Pröva annars annan dator eller avinstallera LogWorks & installera igen.

Hoppas det löser sig

Marco
primer
Forumsberoende

Inlägg av primer »

har testat lite mer nu och det verkar funka men får nån felkod imellanåt (debug error)
men det funkar att logga och den räknar ut så jag får en vridmoment en rpm och en hp i graf
skit enkelt att läsa av och exakt

testade att tanka e85 och testade att köra ett par svep gav 305hp@4400rpm 485nm vid ca 0.8bar ganska ok men där slocknade gnistan :thumbdown:
undra vad den gett vid 6000rpm :hihi:
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Skriv svar