Svajig tomgång med 1000cc spridare

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

hallberg
Lite mer laddtryck

Svajig tomgång med 1000cc spridare

Inlägg av hallberg »

Hej

Tycker min tomgång är lite svajig då den pendlar mellan 700-900rpm.
Om man håller handen mot avgasrören så kan man känna att vissa avgaspulser slår hårdare än dom andra.

Finns det något man kan göra för att ta bort svajandet?
Har prövat låsa tändningen på 10grader vilket har hjälp lite.
Har även satt värdena i bränsletabellen nära tomgången till samma värde vilket har förbättrat lambda regleringen.
Med detta ligger avgastemperaturen på 300 grader.

Det som jag har märkt förbättrar tomgånge är med AFR på 12.5. En annan lustig sak är att motorn spinner som en katt
vid magert bränsle på AFR 17.2 vilket jag inte kan förstå. kanske den högre avgastemperaturen som blir då står till förfogan?

Spridarna styr jag i alternating med 2 squirt per engine cycle.

Det är väldigt störrit för jag är så nära till att få en tomgång med lambda mellan 0.97-1.03 som hadde gått igenom besiktninge. Hadde bara varvtalet legat stabilare hade den säkerligen gått igenom besiktningen utan problem.

Spridarna är Delphis lågohm 1000cc som jag har kopplat in med 6 Ohm motstånd i serie till varje spridare.
Bild

Motorrecept:
Mazda 323 GT-R 1.8 liters turbo motor
Megasquirt 2.1.0 Extra
Innovate LC1 bredbandslambda
Originalkammar
Signalen in synkas från två kamaxelgivare
Styr originala tändspolen med fördelare
3 tums downpipe med 2.5 efter katten
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

Re: Svajig tomgång med 1000cc spridare

Inlägg av lord_nordkvist »

har du möjlighet att använda tomgångsmotor me megasquirtet? eller har du en inkopplad redan? vi fixade lite sånt lyx på min bmw 4-cyl med 1680cc spridare i sommras, och tomgång och lågvarvs egenskaperna blev ruggigt bra..
har du som sagt möjlighet kan jag iaf rekomendera det, stora spridare på lite cylindrar kan väl vara lite si å så annars.. :hihi:
hallberg
Lite mer laddtryck

Inlägg av hallberg »

Hej

Jo mitt Megasquirt har jag kopplat som ett piggy back system då jag låter bilens originala box
styra tomgången. Där sitter en tomgångventil men jag vet inte om det är an "av och på" ventil
eller om det är en mera bättre reglerande motor.

Jag ändrade tändniningen lite så den är på ungefär 12-15 grader.
När då motorn får ökad MAP och varvet går ner så ökar tändningen 2 grader som får varvet att räta på sig igen.
Det har hjälpt lite så tomgången ligger nu mellan 750-850rpm. Men den är fortfarande ruggig och svajig
"Motorn går inte i en gämn takt".

Jag har även filat lite på insprutningsvinkeln på spridarna så den spruta in soppa lite tidigare än originala datorboxen men jag märker ingen direkt skillnad.

Det jag har gjort nu är att hällt i E75 vilket har hjälpt så Lambda pendlar mellan 0.97-1.03.
Annars med bensin hoppade den mellan 0.95-1.05 vilket inte är besiktningsgodkänt.
Men fortfarande är tomgången lite otaktisk.
Med AFR på 12.5 går tomgången hårt men taktiskt.

Jag har börjat tro att mina 1000cc spridare har en dålig sprutbild?
Hjälper det att köra dom som peak and hold i detta fallet?
Sen ser jag att triggersignalen ifrån kamaxelgivaren som jag delar med originala datorboxen är lite osymetrisk, om det nu
skulle kunna påverka så mycket, originala boxen klarar av att synka den signalen hur bra som helt?

Vilket tomgångs varv kör du då. Motorn kanske går gämnare på 1000rpm?
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

Inlägg av lord_nordkvist »

om jag minns rätt har jag ju iochf en tomgång runt 1000rpm som sagt, kan dala ner strax under.. men som sagt om den blir omöjlig att få till innan besiktning, kanske ett par besiktnings spridare vore melodin, typ standard? :thumbright:

förstår du vill ha till det, är dålig själv på inställningarna i sprutet, så någon annan kanske kan hjälpa dig hitta rätt där.. men som sagt min fungerar riktigt bra, stadig å fin, på e85 och 1680cc som sagt.. kanske höja tomgången en 100 rpm och försöka där?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det är ju ingen perfekt situation, men du borde prova med "1 squirt per engine cycle" eftersom du då får upp pulsvidden på spridarna, den blir dubbelt så hög och förhoppningsvis mer noggrann. Du ligger bara på 1 ms nu och det är knappt den hinner öppna och stänga så har det kommit nog med bränsle.

Ett par mindre spridare för besikningen löser säkert problemet.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Amders
För mycket laddtryck

Inlägg av Amders »

hallberg skrev: Det är väldigt störrit för jag är så nära till att få en tomgång med lambda mellan 0.97-1.03 som hadde gått igenom besiktninge. Hadde bara varvtalet legat stabilare hade den säkerligen gått igenom besiktningen utan problem.

På mina bilar som är 90talsbilar kollar dom CO och HC på tomgång samt CO och Lamda på 2500varv. På tomgång snålar ofta en modern motor.
Anders J
hallberg
Lite mer laddtryck

Inlägg av hallberg »

Just nu kör jag spridarna på tomgång 1.12ms med E75
gämnför med bensin som låg på 1.065ms.
Den lilla skillnaden har gjort så jag klara mig innom lambdavärdena

Med E75 lyckas jag hålla ett lambda på 0.97.1.03.
Jag har även mappat in låglasten mellan 2000-3000rpm
och lambdan ser ut och klara sig där.

Jag har faktiskt fått till spridarvinkeln så spridarna öppnar precis innan standardboxen.
Jag filade lite på triggersignalerna med falling och rising edge och med
ett oscilloskop till hjälp för att gämnföra signalerna.

Jag prövade att koppla ut tomgångsmotorn och skruvade på CO skruven så tomgången hamnade på 1000rpm.
Tomgången hadda då tendens till att svaja ner till 900rpm vart annan sekund.
Kanske man skulle tatt kontrollen över tomgångsmotorn och försökt fina till det hela med MS.

Angående HC, CO och CO2. Får man bara till lambdavärdet och har en fungerande katalysator och en motor
som inte dricker massa olja och ett fungerande tändsystem med rätt tändning så ska dom värdena inte vara nått problem.

Men jag ska testa med 1 squirt per engine cycle. Men problemet är då att jag inte kan köra spridarna i alternating
vilket kan ge olika tryck i fualrailen.
Klart att jag inte vill byta ner mig till mina original spridare. För jag vet att där är folk som har lyckats få till tomgånge med 1000cc spridare.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Så tomgången rullar inte nu som den gör i loggen i första inlägget och du kör E75?

En liten "krycka" för att få en stabil tomgång är att se vilket varvtal tomgångsmotorn, som är styrd av original-boxen, siktar mot. Ställ in samma varvtal som målvarvtal för tomgångs-styrningen, och låt den styra förtändningen på tomgång för att hålla tomgångsvarvtal, den funktionen bör finnas någonstans. De flesta original-system gör på precis samma sätt. Se till att ha samma förtändning inom tomgångs-området i tändtabellen så den inte påverkar.

Spridarvinkeln känns inte som att den spelar så stor roll när du ändå öppnar varje spridare så ofta, men du kanske märkte skillnad?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
hallberg
Lite mer laddtryck

Inlägg av hallberg »

Hej

Har mixtrat med tomgången nu och har testa allt jag kan komma på.
Allt nedan som jag har gjort har hjälpt succecivt.

Det jag har gjort.
Satt ett mostånd på 6.4 Ohm istället för ett på 6 Ohm till spridarna vilket gör så att
jag har en insprutning på 1.34 ms istället för 1.12ms på tomgången med mina 1000cc spridare.
Det har hjälpt till nämnvärt när det gälla lambda regleringen.
Tänk vad mycket 0.4 Ohm extra kan göra.
Jag testade även med ett mostånd på 7 Ohm och då orkade knappt spridarna att öppna sig och bilen gick riktigt dåligt.

Jag har ändrat inställningar i Megatune från alternating till simulateous.
Med den iställningen så "puffar" det inte till imellanåt i avgasröret på samma sätt som innan.

Tankat med E75.

Har satt Battery voltage correction på 0.05ms/v istället för 0.2ms/v.
Det har hjälpt när det gäller lambdareglerning.

Jag kopplade ur tomgångsmotorn och skjusterade tomgångskruven så varvet låg på 800 rpm
vilket är tomgångsmotorns ritkningvärde. Jag kopplade sedan in tomgångsmotorn igen och MAP värdet svajade inte lika mycket då som innan.

Tändningen har jag satt på 15 grader på tomgången. När MAP ökar och RPM går ner så ökas tändningen till 18grader
som ger motorn en knuff tillbaka till tomgångsvarvet.

Sen en lustig sak är att tomgång är helt klart bäst på temperaturer under 80 grader.
Så här ser min tomgång ut nedan och det lilla svajande som är kvar kan jag helt klart leva med.

Tack för era tips.
Bild
hallberg
Lite mer laddtryck

Inlägg av hallberg »

Har fått rätt på min tomgång nu.

Jag trycksatte insuget med tryckluft och där var småläckor överallt.
Jag fick göra anslutningarna rena och dra slangklämmorna tills dom nästan gick runt i gängan för att
det skulle bli tätt.

Nu har bilen gått igenom besiktningen med 1000cc spridare och på bensin dessutom.
Lambda låg på ett värda av 1.03 på tomgången så det vara precis att jag klarade mig :)

Men jag har andra problem med bilen nu.
När jag kör på landsväg och släpper gasen har bilen en tendens till att baktända.
Och låglastregionen kan tyckas vara lite ryckig.
Men ändå visa bredbandslambdan ett värde på 14-14.7 i AFR med
pulse width på 1.5ms med simulataneous injection.

Jag har prövat att kallibrera om lambda sensorna och det är inte den som ger fel utslag.

När jag plockade ur tändstiften var 4:an tändstift mycket mindre sotig än dom andra stiften.
och 2:ans tändstift var som mest sotigast, nästan helt svart.

Kan det bli så att en cylinder får för mycket bränsle och en annan cylinder för lite bränsle under samma motorcykel så att
bredbandslambdan tror att jag har rätt blandsningsförhållande?

Kan fualrailen göra så att det blir olika tryck till spridarna som försvårar mappningen av stora spridare, specielt på låglast?

Kan det vara så att mina spridare inte är flödesmatchade?
Skriv svar