Volvo 242 M60B40 Turbo
- reine
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 456
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
- Ort: Strömsund
- Kontakt:
Re: Volvo 242 m50b25 Turbo
dröjer nog nån månad till innan jag börjar men volvon igen.
men då åker motorn ur för lite andra prylar och tillsnyggning tror jag..
men då åker motorn ur för lite andra prylar och tillsnyggning tror jag..
Re: Volvo 242 m50b25 Turbo
Jaså, Inte hittat något garage i stan eller? Letar ett jag också så hojta ifall du träffar på något 
Chevelle SS -65
- reine
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 456
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
- Ort: Strömsund
- Kontakt:
Re: Volvo 242 m50b25 Turbo
har hänt liite i garaget nu iallafall när det börjar bli lite varmare.
har handlat på mej lite grejer som ska bytas/uppgraderas.
*Vanoskolvar
*arp till toppen
*Cooperring packning
*nya lager till botten
*nya packningar och ringar och sånt skit.
Slet ut motorn med hjälp av lite folk då elvinschen inte riktigt orkade med den här gången..
så här trevlig såg motorn ut

lyckades även vålda sönder bröstkåpan när man skulle av med trigger/remhjulet..
så fixa ny sån, lämna iväg på svets för oljeretur och ny packbox...igen.
sen tvättades allt 40 gånger för att få bort all smuts. och sedan lite färg.
stoppade i vanoskolvar för att få lägre komp.
bild på skillnaden mellan kolvarna

sedan ihopmontering med nya fräscha prylar.
ser de ut som skit med vita detaljer eller funkar de? jag tycker de ser helt okey ut.. inte så praktiskt kanske:)
blir ju lite vita tryckrör osv oxå. och fjäderbensstaget e oxå vitt..


Testade om m30 svänghjulet passade.. funka fint

och så här står den nu. ska ställa in kammarna bara sen så är det bara att skruva ihop de sista på den..

va och köpte en indikatorklocka idag så man kan fixa till kammarna till helgen kanske.

Fick äntligen tag i hållare för extramätare oxå:)

har handlat på mej lite grejer som ska bytas/uppgraderas.
*Vanoskolvar
*arp till toppen
*Cooperring packning
*nya lager till botten
*nya packningar och ringar och sånt skit.
Slet ut motorn med hjälp av lite folk då elvinschen inte riktigt orkade med den här gången..
så här trevlig såg motorn ut

lyckades även vålda sönder bröstkåpan när man skulle av med trigger/remhjulet..
så fixa ny sån, lämna iväg på svets för oljeretur och ny packbox...igen.
sen tvättades allt 40 gånger för att få bort all smuts. och sedan lite färg.
stoppade i vanoskolvar för att få lägre komp.
bild på skillnaden mellan kolvarna

sedan ihopmontering med nya fräscha prylar.
ser de ut som skit med vita detaljer eller funkar de? jag tycker de ser helt okey ut.. inte så praktiskt kanske:)
blir ju lite vita tryckrör osv oxå. och fjäderbensstaget e oxå vitt..


Testade om m30 svänghjulet passade.. funka fint

och så här står den nu. ska ställa in kammarna bara sen så är det bara att skruva ihop de sista på den..

va och köpte en indikatorklocka idag så man kan fixa till kammarna till helgen kanske.

Fick äntligen tag i hållare för extramätare oxå:)

Re: Volvo 242 m50b25 Turbo
De ser ju jävla fint ut de där
kul att de går framåt!
Guns don´t kill people. Chuck Norris kills people.
Re: Volvo 242 m50b25 Turbo
Ser mycket bra ut.
Vad använder du för färg till blocket?
Vad använder du för färg till blocket?
Audi s4 2.2 Turbo Avant
- reine
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 456
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
- Ort: Strömsund
- Kontakt:
Re: Volvo 242 m50b25 Turbo
Tackar.
använder oftast biltemas motorlack. blanksvart/vit
annars blir det julas värmefärg.
använder oftast biltemas motorlack. blanksvart/vit
annars blir det julas värmefärg.
Re: Volvo 242 m50b25 Turbo
Riktigt fint bygge! är själv inne på en m50 i min 75as 242a
tänkte höra är det bara den främre delen av den "3 armade" mellanaxeln från 16v/740turbo som behövs och fixa stödlagret? bakre delen är det original?? elr ska man använda hela den mellanaxeln??
tänkte höra är det bara den främre delen av den "3 armade" mellanaxeln från 16v/740turbo som behövs och fixa stödlagret? bakre delen är det original?? elr ska man använda hela den mellanaxeln??
Senast redigerad av Tonta_ den tis maj 03, 2011 3:57 pm, redigerad totalt 1 gånger.
-
toyotaslaktarn
- För lite laddtryck
- Inlägg: 9
- Blev medlem: lör feb 12, 2011 6:05 pm
Re: Volvo 242 m50b25 Turbo
snyggt!! tummen upp
Re: Volvo 242 m50b25 Turbo
Snyggt! Ta med den där indikatorklockan till Lit och nolla min kam också 
Chevelle SS -65
- reine
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 456
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
- Ort: Strömsund
- Kontakt:
Re: Volvo 242 m50b25 Turbo
Tonta_ ska jag va helt ärlig så vet jag inte vad jag har för kardanbitar.. har så mycket kardaner hemma ifrån volvo så jag brukar bara passa ihop de jag har till rätt längd:)
men en gissning e ju att jag har dom grejerna du skrev.740 främre orginal bakre.
kan mäta upp längderna på dom senare då det är fler som frågat om det... om jag kommer ihåg de
toyotaslaktarn Tackar för de
Stener Tackar, Klockan får du låna, men nollningen får du göra själv
men en gissning e ju att jag har dom grejerna du skrev.740 främre orginal bakre.
kan mäta upp längderna på dom senare då det är fler som frågat om det... om jag kommer ihåg de
toyotaslaktarn Tackar för de
Stener Tackar, Klockan får du låna, men nollningen får du göra själv
Re: Volvo 242 m50b25 Turbo
Okok, jaa kolla gärna det =D hehe...
- lord_nordkvist
- Forumsberoende
- Inlägg: 581
- Blev medlem: mån mar 10, 2008 4:44 pm
- Ort: Lit/Jämtland
Re: Volvo 242 m50b25 Turbo
finfint, där har du en stadig pjäs till våfflan din
kommer du köra med m30 svänghjulet så kolla upp om du behöver byta startmotorn också.. minns inte riktigt, men tror dom har olika drev, m30in och m50.. får göra den operationen m30 och m20 emellan iaf.. en liten tanke jag fick där bara, så du slipper krabba en massa när den sitter på plats igen
kommer du köra med m30 svänghjulet så kolla upp om du behöver byta startmotorn också.. minns inte riktigt, men tror dom har olika drev, m30in och m50.. får göra den operationen m30 och m20 emellan iaf.. en liten tanke jag fick där bara, så du slipper krabba en massa när den sitter på plats igen