Kina BTR, OK eller livsfara?
- thelivingsin
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 25
- Blev medlem: fre sep 18, 2009 5:35 pm
- thelivingsin
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 25
- Blev medlem: fre sep 18, 2009 5:35 pm
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Kina BTR, OK eller livsfara?
thelivingsin skrev:Många avråder från Kina BTR
Å nästan lika många vägrar röra en bil med en sådan monterad!
Är dom så dåliga? Rent av direkt skadliga?
Någon som har någon direkt erfarenhet av dessa, bra eller dåliga?
Finns det någon billig modell som verkar fungera bra så lägg gärna upp en länk!
Prisklass; under 2000kr
Tacksam för svar då jag nu letar en billig men dock fungerande BTR som klarar soppa upp till ca400hk (turbo)
Ofta så är det nog nära så dåliga då de helt enkelt inte klarar av att reglera bränsletryket mot laddtrycket.
Jag har dubbla 044 mot en original Bosch (från volvo) 3 bar regulator + grov retur ledning de räcker till 750-1000hk på E85 och mer på bensin.
Pressa den i skruvstädet om du vill ha lite högre tryck.
Även dyra Aeromotive går sönder, de är inte så jäkla bra heller, vi körde av fjädern och va nära ett haveri på en rally bil.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jag har sett en del konstiga fenomen genom åren med "kina-regulatorer". Det vanligaste felet är små variationer i tryck som jag inte tror att oerfarna alls tänker på, man ser snabbt när regulatorn inte gör sitt jobb när man gör två svep efter varandra utan större förändringar men man börjar se lambdan visa att man vandrar olika från target, då ska man se upp. Det kan dessutom bero på vilket humör regulatorn är på.. det är ju önskvärt att det åtminstone är konsekvent dåligt då det är lättare att upptäcka.
Lite underligare men kanske på ett sätt mer hanterbart, är när regulatorn inte ens kompenserar för insugstrycket, då börjar bränslemappen få ett väldigt speciellt utseende vilket kan vara lättast att upptäcka med VE-mappning. Spridarna utnyttjas inte direkt bra heller, så dutycyclen blir fort hög. Grundtryck 3 bar med 2 bar laddtryck ger bara 1 bar i tryckfall mellan fuelrail och insug.. katastrof för flödet.
När jag var hos Egmark i Älvsbyn för några år sedan och bromsade en viss röd PV från Piteå på rullarna där, så envisades han med att vi skulle koppla in en tryck-sensor i bänkens utrustning, då kunde han ta bränsletrycket minus insugstrycket och få ut det relativa trycket mellan fuelrail och insug, som är konstant när regulatorn gör sitt jobb. Då kunde vi se att trycket varierade mellan svepen med flera hekto, och det blev omöjligt att finjustera bränslemappen - inte så kul om motorn ena gången går lambda 0.85 och andra svepet 0.80.
Att bara titta på det absoluta bränsletrycket ger inte så mycket, eftersom det fladdrar ikapp med insugstrycket, så det är svårt att se avvikelserna. Nu har jag difftryck-mätare hemma, och det ska kopplas in i Jens bänk så man alltid ser relativa bränsletrycket.
Jag har dömt ut i stort sett alla lila/blå-eloxerade regulatorer jag sett i bilar jag mappat, och har bett alla att köra med Bosch original eller åtminstone Aeromotive eller Malpassi, överlag är det produkter där tillverkaren har stolthet över vad de gjort..
Lite underligare men kanske på ett sätt mer hanterbart, är när regulatorn inte ens kompenserar för insugstrycket, då börjar bränslemappen få ett väldigt speciellt utseende vilket kan vara lättast att upptäcka med VE-mappning. Spridarna utnyttjas inte direkt bra heller, så dutycyclen blir fort hög. Grundtryck 3 bar med 2 bar laddtryck ger bara 1 bar i tryckfall mellan fuelrail och insug.. katastrof för flödet.
När jag var hos Egmark i Älvsbyn för några år sedan och bromsade en viss röd PV från Piteå på rullarna där, så envisades han med att vi skulle koppla in en tryck-sensor i bänkens utrustning, då kunde han ta bränsletrycket minus insugstrycket och få ut det relativa trycket mellan fuelrail och insug, som är konstant när regulatorn gör sitt jobb. Då kunde vi se att trycket varierade mellan svepen med flera hekto, och det blev omöjligt att finjustera bränslemappen - inte så kul om motorn ena gången går lambda 0.85 och andra svepet 0.80.
Att bara titta på det absoluta bränsletrycket ger inte så mycket, eftersom det fladdrar ikapp med insugstrycket, så det är svårt att se avvikelserna. Nu har jag difftryck-mätare hemma, och det ska kopplas in i Jens bänk så man alltid ser relativa bränsletrycket.
Jag har dömt ut i stort sett alla lila/blå-eloxerade regulatorer jag sett i bilar jag mappat, och har bett alla att köra med Bosch original eller åtminstone Aeromotive eller Malpassi, överlag är det produkter där tillverkaren har stolthet över vad de gjort..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
mattias skrev:Jag har dömt ut i stort sett alla lila/blå-eloxerade regulatorer jag sett i bilar jag mappat, och har bett alla att köra med Bosch original eller åtminstone Aeromotive eller Malpassi, överlag är det produkter där tillverkaren har stolthet över vad de gjort..

Men du har glömt bort en till fin original regulator
Weber Marelli som i vissa utförande är justerbar

justerskruven är gömd under en täckbricka.
//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
- thelivingsin
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 25
- Blev medlem: fre sep 18, 2009 5:35 pm
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1104
- Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm
Glömde inte direkt bort någon, poängen var att det är bättre med original-grejer som är väl utprövade och tål tidens tand. Många byter ut dessa av helt fel anledning.super7 skrev:Men du har glömt bort en till fin original regulator
Weber Marelli som i vissa utförande är justerbar![]()
justerskruven är gömd under en täckbricka.
Det sitter justerbart standard på vissa Fordar från sent 80 och tidigt 90-tal. Våra Ford-entusiaster från Gävle vet säkert mer.

Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 118
- Blev medlem: fre feb 15, 2008 11:51 am
- Ort: Jönköping
Re: Kina BTR, OK eller livsfara?
Känner att det är dags att bumpa denna tråd då jag höll på att elda upp hela bilen pga Kl racings BTR.
Bilen startades och ställdes in med BB lambda för en vecka sedan inga problem och bilen gick redigt bra.
Idag låg jag och körde lite lugnt i stan och känner att det börjar lukta bensin i kupén så jag svänger in till kanten och öppnar huven. Då ser jag att det bokstavligen rinner bensin i skarven mellan de två delarna.
Så om ni vill elda upp eran bil kan jag varmt rekommendera en BTR från klracing...
Bilen startades och ställdes in med BB lambda för en vecka sedan inga problem och bilen gick redigt bra.
Idag låg jag och körde lite lugnt i stan och känner att det börjar lukta bensin i kupén så jag svänger in till kanten och öppnar huven. Då ser jag att det bokstavligen rinner bensin i skarven mellan de två delarna.
Så om ni vill elda upp eran bil kan jag varmt rekommendera en BTR från klracing...
Erik S
- thelivingsin
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 25
- Blev medlem: fre sep 18, 2009 5:35 pm
Re: Kina BTR, OK eller livsfara?
Då blir d till å göra som Jens sa.
tycker att kl racing är bra överlag å med brett sortiment så d vore kanske en ide av dom att kolla över dessa tvivelaktiga regulatorer, sånt kam skada ryktet rejält. :/

you never know, you know...