Byta från "2" Lmm till "3" Volvo 940, b230 Ft
Byta från "2" Lmm till "3" Volvo 940, b230 Ft
Undrar bara hur mycket effekt det skulle ge? o "3" sitter enbart på 760/960 va?
Re: Byta från "2" Lmm till "3" Volvo 940, b230 Ft
Ingenting, bilen skulle gå snålt.
Du måste öka storlek på spridarna lika mycket procentuellt som Lmm area ökar.
Tror det är gröna spridare som gäller till 3" lmm
Du måste öka storlek på spridarna lika mycket procentuellt som Lmm area ökar.
Tror det är gröna spridare som gäller till 3" lmm
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 118
- Blev medlem: fre feb 15, 2008 11:51 am
- Ort: Jönköping
Re: Byta från "2" Lmm till "3" Volvo 940, b230 Ft
Original LMM på 940 är runt 63mm.
Jag kör med med ett rör som är 73mm inne(Ett 3" rör är 73mm inne) Sen har jag bytt till spridare från s60t5 som flödar 391@3,8bar. Detta är inställt med en riktigt bredbandslambda. Bränsletrycket hamnar runt 3,5-3,6 bar vid tomgång enligt tryckmätaren på min btr. Då det är en kina btr så litar jag dock inte helt på mätaren utan använde bara bredbandslambdan när jag ställde in den.
Jag kör med med ett rör som är 73mm inne(Ett 3" rör är 73mm inne) Sen har jag bytt till spridare från s60t5 som flödar 391@3,8bar. Detta är inställt med en riktigt bredbandslambda. Bränsletrycket hamnar runt 3,5-3,6 bar vid tomgång enligt tryckmätaren på min btr. Då det är en kina btr så litar jag dock inte helt på mätaren utan använde bara bredbandslambdan när jag ställde in den.
Erik S
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Byta från "2" Lmm till "3" Volvo 940, b230 Ft
tänk på att förtändnigen baseras på volt signalen från luftmängds mätaren också 

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Byta från "2" Lmm till "3" Volvo 940, b230 Ft
Det är väl gröna spridare i alla turbo?mackee skrev:Ingenting, bilen skulle gå snålt.
Du måste öka storlek på spridarna lika mycket procentuellt som Lmm area ökar.
Tror det är gröna spridare som gäller till 3" lmm
Re: Byta från "2" Lmm till "3" Volvo 940, b230 Ft
jag tror dom syftar på gröna R spridare med 968 som slutsiffror.
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Re: Byta från "2" Lmm till "3" Volvo 940, b230 Ft
loaded har rätt, r-spridarna.
740 turbo har gröna på 300cc/3bar.
940 turbo har 337cc/3bar och är turkosa dvs nästan grön.
r-spridarna har 465cc/3,8bar.
740 turbo har gröna på 300cc/3bar.
940 turbo har 337cc/3bar och är turkosa dvs nästan grön.
r-spridarna har 465cc/3,8bar.
Dänniz 073-8447664
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 118
- Blev medlem: fre feb 15, 2008 11:51 am
- Ort: Jönköping
Re: Byta från "2" Lmm till "3" Volvo 940, b230 Ft
Synd bara att r-spridarna går för 500kr/st när man kan få 4 st T5 spridare för 500 kr.
Erik S
Re: Byta från "2" Lmm till "3" Volvo 940, b230 Ft
en liten LMM guide tild LH2.4
till de blåa (390cc) bör du använda 73mm diameter
till de gröna (465cc) bör du använda 77mm diameter
till 630cc spridare bör du använda 86-90mm i diameter (men nå starter sprute å bli upålitlig)
Använd alltid en -016 elektronik, den passar ditt sprut.
Bygg egna rör, var noga med måttet på dem.
När du byggt en LMM, justera till bilen så rätt laddtryck används, kör på 3:ans växel, och mät NÄR/ vid vilket varvtal lastsignalen når 5v.
Mät mellan stift 1-3 på LMM.
Har du varvstopp vid 6000rpm och signalen når 5v vid 4500rpm så är din LMM för liten, når du inte 5v innan ditt varvstopp så är LMM för stor.
exempelvis så bottnar en LMM på en helt original 940 turbo redan vid 4000rpm, på tok för tidigt.
till de blåa (390cc) bör du använda 73mm diameter
till de gröna (465cc) bör du använda 77mm diameter
till 630cc spridare bör du använda 86-90mm i diameter (men nå starter sprute å bli upålitlig)
Använd alltid en -016 elektronik, den passar ditt sprut.
Bygg egna rör, var noga med måttet på dem.
När du byggt en LMM, justera till bilen så rätt laddtryck används, kör på 3:ans växel, och mät NÄR/ vid vilket varvtal lastsignalen når 5v.
Mät mellan stift 1-3 på LMM.
Har du varvstopp vid 6000rpm och signalen når 5v vid 4500rpm så är din LMM för liten, når du inte 5v innan ditt varvstopp så är LMM för stor.
exempelvis så bottnar en LMM på en helt original 940 turbo redan vid 4000rpm, på tok för tidigt.
MG Performance
Re: Byta från "2" Lmm till "3" Volvo 940, b230 Ft
Blir de nån större skillnad i hästar om ja byter till gröna R spridare o "3" lmm då? =)
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Re: Byta från "2" Lmm till "3" Volvo 940, b230 Ft
nej det blir ingen HK skillnad, för att utnyttja det måste motorn behöva med bränsle som spridarna kan ge.
Dänniz 073-8447664
Re: Byta från "2" Lmm till "3" Volvo 940, b230 Ft
tosk skrev:en liten LMM guide tild LH2.4
till de blåa (390cc) bör du använda 73mm diameter
till de gröna (465cc) bör du använda 77mm diameter
till 630cc spridare bör du använda 86-90mm i diameter (men nå starter sprute å bli upålitlig)
Använd alltid en -016 elektronik, den passar ditt sprut.
Bygg egna rör, var noga med måttet på dem.
När du byggt en LMM, justera till bilen så rätt laddtryck används, kör på 3:ans växel, och mät NÄR/ vid vilket varvtal lastsignalen når 5v.
Mät mellan stift 1-3 på LMM.
Har du varvstopp vid 6000rpm och signalen når 5v vid 4500rpm så är din LMM för liten, når du inte 5v innan ditt varvstopp så är LMM för stor.
exempelvis så bottnar en LMM på en helt original 940 turbo redan vid 4000rpm, på tok för tidigt.
Siden orginal LMM bottner ved 4000rpm på orginal 740/940 turbo, er det ikke mulighet å øke innvendig diameter litt slik at LMM passer bedre til et orginalt oppsett.
Jeg Kan ikke å regne ut hvor stor den eks bør være, men eksempel rundt 65-68mm.
Er det noen som har noen ide om dette.
Re: Byta från "2" Lmm till "3" Volvo 940, b230 Ft
Någon som kört 630cc spridare med lh2,4 och få den att gå? Min får så mycket soppa under 3000rpm så den inte går att varva upp, och är allmänt svårstartad!
Mvh
Mvh
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Re: Byta från "2" Lmm till "3" Volvo 940, b230 Ft
några har lyckats även med större spridare. Hur stor LMM kör du med 630cc spridare? Samt soppatryck?
Dänniz 073-8447664
Re: Byta från "2" Lmm till "3" Volvo 940, b230 Ft
Jag har en 83mm lmm, och ett grundtryck på 3bar! Får inte den att gå överhuvudtaget, knappt startar.
Kanske är lmm förliten?
Mvh
Kanske är lmm förliten?
Mvh