2002-73 Tix : The end.. såld helt enkelt

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
gasekke
Forumsberoende

Inlägg av gasekke »

Hoppsan då, den där var ju nästan ännu värre än min :? fast å andra sidan så har jag ju inte letat färdigt på min ännu och det kan ju dölja sig mer små rara fynd på andra ställen..

Fast jag tror nästan att det nog fanns det mesta jag behöver i plåtväg på den där tyska bmw sajten klart imponerande faktiskt :thumbright:
så ett snabbt överslag för ca 4-5000:- så har jag alla delar jag behöver tror jag än så länge iaf. :roll:

Så man får väl ta sig i kragen, sluta gnälla och och konstatera att det bara är att ge sig in i repandet det finns ju inga genvägar tyvärr. Men jag har ju egentligen ingen tidspress än den jag ger mig själv, utan bara min naiva bild av "lite småfix" så rullar den i sommar..

Får väl se det som en lärdom det här med..
Erik
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

De du kan fixa med vanlig plåt fixar du ju förslagsvis med den plåten och köper bara de besvärligaste bitarna från Tyskland. Jag ska nog beställa därifrån oxå, min frontplåt är i väldigt dåligt skick.

// N.
gasekke
Forumsberoende

Inlägg av gasekke »

Jo det tänkte jag med att det är nog enklast att köpa de kluriga bitarna, och på andra ställen använda vanlig plåt. Det är ju inte direkt ngn originalrenovering man håller på med.
Det blir nog dessutom billigare. De bakre bakaxel infästningarna fanns ju hos 02-depån som sagt, lagervara dessutom och man använde de gamla ämnesrören och flyttar dem dit, och de är färdigsvetsade redan samt billigare än hos tyskarna. Men plåten blir det nog att köpa för det blir ju betydligt mindre mätande o trixande med originalplåtar.

Om du vet vad du ska beställa Nicke som kan vi kanske lägga en gemensam ordersedan och dela fraktkostnaden?
Du kan höra av dig om det är intressant.
Erik
gasekke
Forumsberoende

Inlägg av gasekke »

Nix, det blir banne mig inte ngn tysk eftermarknadsplåt i tyskan...

Dagens garagevisit gav väl inte direkt några större svar på hur och framför allt varför... Men slutsatsen blev nog att det blir en urkapning av befintligt rosthelv.... och ersätts med rör istället.
plan redovisas senare.
Säsongen 2011 får väl bli ett förhoppningsfullt kanske, om mektid uppstår och det inte strular allt för mkt. Och då är målet att få ihop en rullande bil som kan busas lite med men fan vet :roll:
Skärmbreddning osv läggs på hyllan för att vara realistisk om man ska kunna köra lite oxå.
Plan B: är att fullaga den, smälla ihop skiten och tukta den på isen i vinter
och börja på en bättre grundbil fast det känns som ett nederlag iofs.

Så i dag blev det en garagestädning mest, för att kunna hyra ut en uppställningplats tilll för att dra in lite pengar för prylinköp.

Nu blir det nog en liten timeout från skrivandet då jag inte har ngt vettigt att tillföra.// Erik
gasekke
Forumsberoende

Re: Bmw 2002-73 ix /nytt år och meksugen igen!

Inlägg av gasekke »

Nej fasen också, efter en större svacka så känner jag att jag inte kan "köra huvet i sanden" och tro att min bil ska bygga sig själv så är det väl dags att börja om.

Diverse fyrkants profil och en rejäl såg & lite andra bra att ha grejor har kommit på plats så snart ska operation bakvagnsmoddning börjas.

Men först ska jag ta en välbehövlig semester och få lite värme på min bleka kropp så kommer det nog snart igång igen.
Det är lite klurigt det här med att bygga bil har jag helt klart insett och framför allt så tar allt en jäv... mkt mer tid än man tänkt/trott/inbillat sig från början.

Men har ju hyst in ett par bilar i vinteride så att garagebudgeten fått lite support.

Ngn som ser vad det är för sorter???
en sån här
Bild

och en sån här.
Bild

Popup lysen på båda fast ca 20år emellan kan vara ett tips.
Over and out Erik
Användarvisningsbild
sabaton91
Forumsberoende

Re: Bmw 2002-73 ix /nytt år och meksugen igen!

Inlägg av sabaton91 »

De första ser då ut som en 8** :D andra vet jag int ;)
//Danne Berndtsson

Kör:
VW Jetta CL -91

Bygger: Lite smått på ovan nämnda bil!
gasekke
Forumsberoende

Re: Bmw 2002-73 ix /framgång eller förödelse..

Inlägg av gasekke »

Tjolahopp, av ngn okänd anledning så tyckte frun att jag skulle åka ut och skruva bil så då var det ju bara att fånga ögonblicket.. ( förmodligen så finns ngn baktanke med denna välvilja men det får jag ta sedan)
Det lilla lakritstrollet lider ju som tidigare bilder visat av en släng av rostsjukan men efter att ha vänt och vridit på olika alternativ så lutar det åt att laga med rep.plåt från Tyskland iaf. Jag har köpt nya bakaxelinfästningar från 02depån och får se om jag kompletterar med med plåt från tyskarna.
Dagens jobb blev att plocka ner bakvagn för att komma åt för att byta infästningar. Tog som vanligt en jäv...tid och fler problem med rostfaktorn upptäcktes :-(. Men planen just ju är iaf att laga med plåt, men annars blir det fyrkantsprofil och hemsmide.
Nu är jag taggad som tusan att bygga och jag hoppas att jag kan uppdatera mer än tidigare, enda haken är att för 1-1/2år sen så krockade jag och fick en nackskada som spökar, och iveckan så fick jag papper från F-bolaget att jag nu mer är 7%invalid och det drar ner lite på mektempot tyvärr.
Dock så tyckte mina vänner att det inte var ngt nytt att jag inte var riktigt frisk från axlarna och uppåt... Dock varfördelen att jag fick en skaplig slant på försäkringen som jag inte väntat mig så det blir lättare att köpa lite bra att ha grejor vid behov..
Kommer att lägga upp lite nya skräckbilder på dagens rost fynd när jag får tillgång till datorn.
Over and out. Erik
gasekke
Forumsberoende

Inlägg av gasekke »

Dåså, det är inte utan att man får ta sig en rejäl tankeställare om det är värt tiden att lägga ner en massa tid ändå, när gårdagens lycka över att få meka lite planat ut och när lördagsgroggen dunstat så tittar man på hur det ser ut så vete f..

Är lite sunkiga bilder men ni förstår nog ändå.
Bild
höger fäste följde med och gick att ta loss utan verktyg..
Bild
såg ut så här inte riktigt 100% höger fäste.

det ska se ut så här egentligen så det är ju en del pyssel :doh:
Bild

Men det är ruskigt bra passform på ersättningsplåten ,fast allt runt om är ju oxå mest rost så jag vet inte riktigt vad jag ska kunna fästa i????
Bild

så här såg det ju ut innan jag började ta bort asfaltmattorna och då såg det inte så illa ut tyckte jag men med facit så...

Bild

Det kanske ändå är bättre att riva ur drivlina och skicka karossen till skroten innan jag lägger ut tid och pengar på ngt som är ganska hopplöst utgångsläge, eller vad tror/tycker ni?
:roll: Over &out Erik
Användarvisningsbild
mh
Forumsberoende

Inlägg av mh »

Lämna iväg den till en blästringsfirma.
Då får man se på riktigt hur illa el bra de är.
Skaffa lite större bitar av ekonomiplåt.
Bättre att byta ett helt golv än att små hacka lite.
Magnus Helin 0707816992
gasekke
Forumsberoende

Inlägg av gasekke »

Jo det känns väl som att det blir nog bättre med en stor kapinsats och få bort det mesta som är tvivelaktigt och kasta sommarens körning i sjön :( , fast det får väl ta den tid som krävs eller så plocka ur allt och flytta till en annan bil. Iofs så tror jag att jag bara håller mig till rwd då och det vill jag inte så vi får se.
Erik
gasekke
Forumsberoende

Inlägg av gasekke »

Hmm ett litet trådlyft kanske då det börjar hända saker med den hör om det inte kör ihop sig så ska nog skrotet uppstartas inom en rimlig framtid...
Fast jag har ju haft fel förut..men det är hyfsat fritt från övriga dumheter som stör då E21an är såld R golfen klar för stunden och den tillbytta corvetten inte står i vägen längre så nu är det 02 i focus allt jag behöver finns för en betaversion att starta med och få köra lite is kanske till och med.
Över and out / erik
gasekke
Forumsberoende

Re: Bmw 2002-73 ix /omstart

Inlägg av gasekke »

Tjohoo, tur att man blev sugen på att ta tag i skrotet igen..
Av någon underlig anledning så byggde inte bilen sig själv ett dugg trots att jag visade både transformers och herbie filmer för den lilla tyskan , kanske skulle ha haft en tyskdubbad version??

Så nu är det snart dags för en liten bild update men det blir nog efter helgen, ny helg nya kaptrissor =D
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Häng i bara. Jag har faan sett värre objekt än ditt.
Kommer bli apfränt med 4wd, 6a och lite ladd
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
gasekke
Forumsberoende

Inlägg av gasekke »

Jodå, det var ganska så illa men när jag fick tag i ett komplett golv så kom jag igång igen.
Trösklar lagade, golv tillkapat och klart för insvetsning. Soppasystem ihopmonterat, nytt golv i skuffen uppstyrt lite nytändning helt klart.

Plastrutor på väg in, skrapat bort allt onödigt, halvbur börjar så smått ta lite form, den blir dessutom riktigt lätt... Vågen är just nu min bäste vän och jag tror nog att den får svårt att ta sig över 900kg :) så då kommer mina moderata effektmål på ca 350-400 driftsäkra pållar räcka långt.

Mitt breddningskit såldes så nu blir det turbobreddare bara och 15"plåtisar men jag måste bredda 2 fälgar till för att få till det.

Blir nog någon form av hemslöjds lösning av coilisar.
Tanken var uppstart i helgen men lite nya idéer hann emellan men nu rullar det på i lagom takt.

Finish kommer just nu i andra hand funktion är den röda tråden :D
Känns bra!
kocken3
Lite mer laddtryck

Inlägg av kocken3 »

GO,GO,GO!
Skriv svar