Skillnad på 6p istf 4p sinter!?!?!

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
wyzer
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis okt 30, 2007 8:55 pm
Ort: Karlskrona

Skillnad på 6p istf 4p sinter!?!?!

Inlägg av wyzer »

Ngn som vet hur stor skillnad det blir i hållfasthet på kopplingen om man tar en 6p sinter istf en 4p procentuellt sett??

vill gärna beställa koppling idag så man kan skicka svänghjulet på bearbetning :thumbright: :whistle:

mvh
Team Björkeryd
Bad Ass Volvo Kick Ass :twisted:

Powerd by Joakim Andersson
David L
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: lör apr 17, 2010 9:18 am
Ort: S-tälje

Re: Skillnad på 6p istf 4p sinter!?!?!

Inlägg av David L »

Vridmomentet kopplingen kan överföra påverkas inte. Så enda skillnaden är att du slipper att betala för 2 puckar extra varje gång du ska byta ut dem.
Användarvisningsbild
wyzer
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis okt 30, 2007 8:55 pm
Ort: Karlskrona

Re: Skillnad på 6p istf 4p sinter!?!?!

Inlägg av wyzer »

Om så skulle vara fallet så skulle väl alla köra runt med organisk lamell för det e ju skonsammast mot drivlinan.

Å det e ju klart att en 4p sinter håller för mer effekt än en 6p frågan för kopplingen fördelar trycket på 4 punkter istf 6 punkter lr har jag helt fel

men beställde iaf en 4p sinter igår kväll

mvh
Team Björkeryd
Bad Ass Volvo Kick Ass :twisted:

Powerd by Joakim Andersson
David L
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: lör apr 17, 2010 9:18 am
Ort: S-tälje

Re: Skillnad på 6p istf 4p sinter!?!?!

Inlägg av David L »

Hur mycket vridmoment en koppling kan överföra i vridmoment påverkas av fyra saker; effektiv medelradie, antalet skivor, materialens friktionskoefficient och tryckplattans presskraft.

Det är lätt att räkna ut via formeln nedan:

M = F x rm x μ x z [Nm]

F = Tryckplattans motpressningskraft [N]
rm = medelfriktionsradie [m]
μ = Friktionsfaktor: 0,25 organiska belägg, 0,40 oorganiska belägg
z = Antal friktionsytor (1 lamell z = 2)

Så det spelar ingen roll om det är 4 eller 6 puckar då friktionen endast ökar om man lägger på en större kraft på friktionsytan. Friktionen är oberoende av friktionsytans area.

Du kan inte jämföra en organisk lamell med en sinter då det är olika material och då olika friktionskofficienter.
Norbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: mån nov 09, 2009 2:16 am
Ort: Gimo

Re: Skillnad på 6p istf 4p sinter!?!?!

Inlägg av Norbäck »

David L skrev:Hur mycket vridmoment en koppling kan överföra i vridmoment påverkas av fyra saker; effektiv medelradie, antalet skivor, materialens friktionskoefficient och tryckplattans presskraft.

Det är lätt att räkna ut via formeln nedan:

M = F x rm x μ x z [Nm]

F = Tryckplattans motpressningskraft [N]
rm = medelfriktionsradie [m]
μ = Friktionsfaktor: 0,25 organiska belägg, 0,40 oorganiska belägg
z = Antal friktionsytor (1 lamell z = 2)

Så det spelar ingen roll om det är 4 eller 6 puckar då friktionen endast ökar om man lägger på en större kraft på friktionsytan. Friktionen är oberoende av friktionsytans area.

Du kan inte jämföra en organisk lamell med en sinter då det är olika material och då olika friktionskofficienter.
Ska tryckplattans motpressningskraft mätas i kvadrat centimeter eller kvadrat tum?
Skriv svar