Om så skulle vara fallet så skulle väl alla köra runt med organisk lamell för det e ju skonsammast mot drivlinan.
Å det e ju klart att en 4p sinter håller för mer effekt än en 6p frågan för kopplingen fördelar trycket på 4 punkter istf 6 punkter lr har jag helt fel
Hur mycket vridmoment en koppling kan överföra i vridmoment påverkas av fyra saker; effektiv medelradie, antalet skivor, materialens friktionskoefficient och tryckplattans presskraft.
Det är lätt att räkna ut via formeln nedan:
M = F x rm x μ x z [Nm]
F = Tryckplattans motpressningskraft [N]
rm = medelfriktionsradie [m]
μ = Friktionsfaktor: 0,25 organiska belägg, 0,40 oorganiska belägg
z = Antal friktionsytor (1 lamell z = 2)
Så det spelar ingen roll om det är 4 eller 6 puckar då friktionen endast ökar om man lägger på en större kraft på friktionsytan. Friktionen är oberoende av friktionsytans area.
Du kan inte jämföra en organisk lamell med en sinter då det är olika material och då olika friktionskofficienter.
David L skrev:Hur mycket vridmoment en koppling kan överföra i vridmoment påverkas av fyra saker; effektiv medelradie, antalet skivor, materialens friktionskoefficient och tryckplattans presskraft.
Det är lätt att räkna ut via formeln nedan:
M = F x rm x μ x z [Nm]
F = Tryckplattans motpressningskraft [N]
rm = medelfriktionsradie [m]
μ = Friktionsfaktor: 0,25 organiska belägg, 0,40 oorganiska belägg
z = Antal friktionsytor (1 lamell z = 2)
Så det spelar ingen roll om det är 4 eller 6 puckar då friktionen endast ökar om man lägger på en större kraft på friktionsytan. Friktionen är oberoende av friktionsytans area.
Du kan inte jämföra en organisk lamell med en sinter då det är olika material och då olika friktionskofficienter.
Ska tryckplattans motpressningskraft mätas i kvadrat centimeter eller kvadrat tum?