Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Mattias Jonsson »

Jag blir nästan lite sentimental när jag ser hur ni är villiga att hjälpa till när det behövs. Därför tänkte jag bjuda på lite teaser-bilder. håll tillgodo.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Jag har höjt rideheighten med flera centimeter, det såg verkligen bredbild ut annars, men jag tror inte den kommer välta ändå :hey: .
Senast redigerad av Mattias Jonsson den lör feb 12, 2011 9:41 am, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Användarvisningsbild
mh
Forumsberoende
Inlägg: 668
Blev medlem: ons apr 19, 2006 5:13 pm
Ort: västerås

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av mh »

Ser mycket lovande ut! :) :)
Magnus Helin 0707816992
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1539
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Mandelkubben...

Inlägg av fugazi »

Världens fetaste mandelkubb??? 8)
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Johan_P »

Det kommer bli en fet Renault. Tänkte jag skulle hjälpa dig lite i sökandet efter rätt nav till din wilwood spindel och gick in på deras hem sida. Verkar som om det inte är allt för dyrt att köpa nav från dom men sen vet jag ju inte vad skatt o tullavgifter ligger på. men du har ju måtten iaf så du kan leta efter rätt nav och för eventuellt kunna svarva egna. Och jag vet att dalhems har sålt wilwood förut så dom kanske kan hjälpa dig att få hem det eller någon här på forumet. Den dyraste jag hittade var för 232 dollar blir ca 1450kr och det var den dyraste. skickar med en länk så kan du ju kolla själv. http://www.wilwood.com/Hubs/HubList2.as ... -%20Street" onclick="window.open(this.href);return false;
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Mattias Jonsson »

Tack för det, Johan. Jag tänker mig att bygga vidare med det jag har, men lämna lite space inåt. Kan bli en hel sats med bromsok och allt, om ekonomin tillåter.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Mattias Jonsson »

Idag har jag och kompisen provat att svänga på hjulet för att se var det kanske tar i.

Bild

Bild

Öppnade upp in mot kupén också. Jag tänker bredda fototrymmet litegrann, så därför ska ändå den här plåten bort.

Bild

Bild
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Mattias Jonsson »

Tog lite mått för framtida funderingar.

Bild

Bild

Bild

Bild

Jag är lite orolig över måtte ovanför hjulet. Fjädringen vill ju dra hjulet inåt uppåt, samtidigt som karossens form är den motsatta. Beror ju dock på hur mycket fjädringsväg man har.

På bilderna har jag styrt ut hjulet ca 35 grader, och styrt in hjulet ca 30 grader. Jag har inte koll på vad som är normala värden för max styrvinkel. Någon som vet ?
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Mattias Jonsson »

Ikväll fortsatte framvagnsbygget med att kontrollmäta rambenen. Behövde vridas lite efter pluggsvetsningen jag gjorde tidigare. Perfekt med Autolinern igen, så jag vet att inte konstruktionen blir sidoförskjuten t.e.x.

Bild

Jag har även satt avgasklammer runt länkarmsänden för att kunna göra mockup-länkarmar utan att svetsa i hylsorna.

Bild

Så när allt var rakt vad gäller rambenen så hängde jag upp framvagnens bottenplåt.

Bild

Och punktade fast...

Bild

Nu har jag alltså en bas för framvagnen som är rak i alla axlar, och som följer golvlinjen. Genom att göra framvagnen lite fyrkantig just nu så blir alla mätningar betydligt enklare och säkrare. I a f är det avsikten med det hela :hey: .

Inifrån kanske det syns tydligast vad jag gjort i förhållande till rambenens naturliga form. När framvagnen börjar bli färdig ska jag skära bort överflödiga hörn och liknande.

Bild

God afton !
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Mattias Jonsson »

Mina funderingar just nu, hjälp mig gärna:

1.Vad är normal max styrvinkel, alltså hur mycket hjulet kan vridas ut med ratten ?
(Normal för en bil med 2400 mm hjulbas och 1500 mm spårvidd.)

2.Rambensplåtarna kommer bli mer eller mindre i vägen för styrstagen. Ska jag sikta på att ha styrarmarna över eller under rambenen tycker ni ?

3.Hur mycket Caster ska jag bygga in som utgångsläge. Jag ska så klart göra den justerbar, men det finns ju ingen idé att svetsa ihop det med 0-caster, eller hur ?

4. Finns det några standardmått för coilovers, jag vill gärna integrera fästen redan nu, även om jag inte ska köpa coilovers än på ett tag.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av therealpinto »

Styrvinkel har jag aldrig mätt, så det har jag inga konkreta åsikter om (mer än att du skulle kunna räkna på en teoretisk vändradie om du vill).

2. Jag skulle välja det som passar spindlarna bäst och det läge där det senare finns mest utrymme för att flytta styrväxeln uppåt/nedåt/framåt/bakåt för att finjustera bump steer och ev. ackerman.

3. Mina erfarenheter av typ Locost etc. är att det är bra att kunna justera mellan säg 3 och 8 grader.

4. Standardtipset från mig är att kolla den leverantör av dämpare du tror du kommer använda. Längderna finns oftast i steg om 1" (om man handlar från England) mellan typ 9" och 20" utdragna.

http://www.gaz-shocks.co.uk/COIL/COIL.html" onclick="window.open(this.href);return false; som exempel.

Vill du ha mått för själva "gaffeln" där man skruvar fast dem får man nog gå på varje tillverkares anvisningar. GAZ kör 1/2" skruv på de grövre 2"-dämparna, och bussningen är väl cirka 30 mm bred.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Mattias Jonsson »

Kanonbra Gustaf. Tack , tack.
Då har jag ett hum om vad som kan förväntas. Jag får kolla lite olika leverantörer på coilovers.
Jag får ta beslut om styrväxelns placering när jag har fått ihop provisoriska länkarmar.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Mattias Jonsson »

Nu ska jag bjuda på lite skratt :hihi: .
Jag har använt ett enkelt ritprogram för att förmedla min idé om camber och casterjustering som jag planerar att ha vid nedre länkarmsfästena mot framvagnsplåten som jag nyligen punktade dit. Det rosa på bilden är genomgående skruvar som alltså ska klämma ihop 2st 10mm? plåtar om framvagnsplåten. Sidled ska dessa moduler fixeras med shims mot svetsade stoppklackar i varje hörn.
Jag vet, det är amatörmässigt ritat, men försök förstå ändå :thumbright: .

Bild.

Synpunkter ?
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Husse1 »

Justerar du camber och caster där så kommer väl både toein och spårvidd att ändras.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Expat
För mycket laddtryck
Inlägg: 127
Blev medlem: lör apr 03, 2010 7:29 am
Ort: Thailand

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Expat »

Jag hade inte använt undre bärarmsfästet, klumpigt och osnyggt. Gör spår i bärarmen istället ute vid kulan, som många bilar har.
Justera sedan castern med hjälp av brickor på övre bärarmsstången
Better to be over the hill than under
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Daniel-635 »

Mattias Jonsson skrev:
1.Vad är normal max styrvinkel, alltså hur mycket hjulet kan vridas ut med ratten ?
(Normal för en bil med 2400 mm hjulbas och 1500 mm spårvidd.)
Jag kollade på min Bmw 635a igår eftersom jag ändå skruvade framvagn.
Strax över 35 grader på innerhjulet och ca. 30 på ytter.
Grovt fluktat med en vinkel mätare mellan bromsskiva och utmed framvagns balken.

Den har 2620 i axelavstånd och riktigt snäv vändradie.
Så det klarar du dig utmärkt på tror jag.


Offtopic, jag sitter på jobbet nu och surfar.
Laddar du också upp bilderna med Photobucket ?
Jag kan varken se dem, eller de i min egen tråd :doh:

EDIT. Är visst vårt surffilter Websense som spärrar Photobucket helt numera :evil:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Skriv svar