Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Har kört casim ett par timmar.
Jag tror att det lutar åt följande geometri.
Ser väl ut att vara ganska bra värden. Om jag har fattat nånting så ska spårviddsfärändringen och förflyttningen av rollcentre vara så liten som möjligt.
Jag tror att det lutar åt följande geometri.
Ser väl ut att vara ganska bra värden. Om jag har fattat nånting så ska spårviddsfärändringen och förflyttningen av rollcentre vara så liten som möjligt.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Mattias Jonsson skrev:Tackar Toni. Jag har använt det programmet tidigare och ska köra lite ikväll igen .Toni skrev:Casim är ett gratisprogram som jag byggde min framvagn efter.
Bara att lägga in bärarmslängder, vinklar och avstånd, sen kör man en simulering som t ex ett gupp i vägen, rollning eller annat så får man fram alla förändringar i toe in/out, camber och caster.
http://www.superseven.se/Casim/casim_top_page.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Lycka till
p.s. Jag har fortfarande inte fått inlogg till det forum där du har dina projektbilder, är det någon liten aktör som håller i det, kan han glömt bort min förfrågan tror du ? d.s.
Jag har lagt en förfrågan på forumet, få se om det ger nåt.
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Idag har jag börjat bygga framvagn på allvar.
Mycket funderande kan jag lova. Eftersom styrarmen hamnar ganska nära nedre spindelleden så bestämde jag mig för att skjuta bak hela framvagnsplåten och köra på asymetriska länkarmar för att styrstaget inte ska ta i nedre länkarmen.
Från insidan.
Övre länkarmsfästet är nu skjutbart i bilens längsled ca 20 mm.
Den gröna linjen är hjulens centrum, så då föstår ni att det inte kan bli symmetriska länkarmar.
och från insidan...
Nu väntar jag på bockade plåtar som jag beställt.
Ciao
Mycket funderande kan jag lova. Eftersom styrarmen hamnar ganska nära nedre spindelleden så bestämde jag mig för att skjuta bak hela framvagnsplåten och köra på asymetriska länkarmar för att styrstaget inte ska ta i nedre länkarmen.
Från insidan.
Övre länkarmsfästet är nu skjutbart i bilens längsled ca 20 mm.
Den gröna linjen är hjulens centrum, så då föstår ni att det inte kan bli symmetriska länkarmar.
och från insidan...
Nu väntar jag på bockade plåtar som jag beställt.
Ciao
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Idag har jag byggt en rörnotch, det verkar vara en bra sak att ha .
Bilderna kanske inte är övertydliga, men använd fantasin.
Imorgon kan det bli att tillverka tillfälliga länkarmar, för att kolla styrutslag och geometri.
Tack för alla trevliga kommentarer.
Bilderna kanske inte är övertydliga, men använd fantasin.
Imorgon kan det bli att tillverka tillfälliga länkarmar, för att kolla styrutslag och geometri.
Tack för alla trevliga kommentarer.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Skitsmart!
Varför betala för verktyg man kan göra själv?
Vilken kvalitet ska du ha på bärarmsrören/länkarmarna?
Varför betala för verktyg man kan göra själv?
Vilken kvalitet ska du ha på bärarmsrören/länkarmarna?
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Det är normaliserade hydraulrör 25mm vill jag minnas.
Jag kommer punkta upp det hela och kolla geometrin, sedan SFRO-mannens besök, sedan tigsvetsa länkarmarna.
Hur går ditt bygge då, Toni ?
Jag kommer punkta upp det hela och kolla geometrin, sedan SFRO-mannens besök, sedan tigsvetsa länkarmarna.
Hur går ditt bygge då, Toni ?
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
OK, samma material som jag använder.
Jotack, har till sist lyckats få in en fönsterhiss från en Saab 9000 bakdörr, in i min smala dörr.
Med hjälp av 4 mikrobrytare och 2 reläer samt en gammal fönstervev från en Volvo PV funkar det faktiskt riktigt bra och ser dessutom orginal ut.
Lyckas tyvärr inte få in bilder, eftersom jag saknar egen hemsida... (?).
Rod on!
EDIT: Fixade bilduppladdningen via Photobucket. Finns nu under egen tråd: "Worlds Fastest Commer"
Jotack, har till sist lyckats få in en fönsterhiss från en Saab 9000 bakdörr, in i min smala dörr.
Med hjälp av 4 mikrobrytare och 2 reläer samt en gammal fönstervev från en Volvo PV funkar det faktiskt riktigt bra och ser dessutom orginal ut.
Lyckas tyvärr inte få in bilder, eftersom jag saknar egen hemsida... (?).
Rod on!
EDIT: Fixade bilduppladdningen via Photobucket. Finns nu under egen tråd: "Worlds Fastest Commer"
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Härligt Toni, en tråd med bilder. det var på tiden .
Någon som kan svara på om det är ok att nedre länkarmens bakre rör får en böj, pga utrymmesbrist?
Någon som kan svara på om det är ok att nedre länkarmens bakre rör får en böj, pga utrymmesbrist?
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Det kan funka med krokiga rör om det blir tillräckligt starkt ändå. Svårt att svara på utan att se helheten men det kan ju vara värt att fundera på vilka krafter bärarmen utsätts för.
Generellt sett ska man ju undvika krökar på bärarmar.
/Gustaf
Generellt sett ska man ju undvika krökar på bärarmar.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Ok Gustaf
Jag ska utforska alternativen och presentera lite bilder, jag vill ju också använda raka rör om möjligt.
Jag ska utforska alternativen och presentera lite bilder, jag vill ju också använda raka rör om möjligt.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Idag nåde jag en milstolpe. Spindlarna fram är fast förankrade mot bilen så att jag kan kolla hjulets rörelse och geometrin.
Länkarmarna har rätt mått, men ska göras i rätt material med hjälp av en gigg.
Länkarmarna har rätt mått, men ska göras i rätt material med hjälp av en gigg.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Alltid kul att kolla in i tråden, allt verkar så genomtänkt
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Jodå tänker gör jag, men det kan ju bli skit ändå ....eller just därför kanske
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Jag tycker det är jättesvårt att hitta någon hemsida där man ser coilovers utvändiga mått. Har testat med en mockup som i körläget är 350 mm mellan infästningarna och 80 mm i diameter. Kan någon bekräfta att det finns coilovers med liknande mått ?
Har börja punkta upp andra sidan också.
Frågar igen om tips på styrväxel framför framaxel med cc-mått runt 600 mm.
Har börja punkta upp andra sidan också.
Frågar igen om tips på styrväxel framför framaxel med cc-mått runt 600 mm.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110