S10 med V8, Turbo och Megasquirt

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
D.Svanberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: fre apr 23, 2010 4:05 pm
Ort: kilsmo

Re: S10 med V8, Turbo och Megasquirt

Inlägg av D.Svanberg »

jag har kört stumma fästen dom senaste åren både med orginal pontiac 389 och 600 hk cbb och jag tycker det går alldeles utmärkt, är ju inte direkt så att hela bilen skakar
Användarvisningsbild
thojo
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tor sep 10, 2009 8:48 pm
Ort: Gävle

S10 med V8, Turbo och Megasquirt

Inlägg av thojo »

Låter bra, då får det bli så. Åker Cherokee till vardags och det är ju ingen Lexuskomfort det heller.
Thomas Johansson
Gävle
http://thojo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
thojo
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tor sep 10, 2009 8:48 pm
Ort: Gävle

S10 med V8, Turbo och Megasquirt

Inlägg av thojo »

Fick bränslerören i posten idag, passar perfekt, kanon med ebay.
Bild
Har ändrat på grenrören så nu får även stiften plats ;) kapade av plåten som håller motorkudden och till helgen kommer troligen stumma motorfästen från tillverkning.
Bild
Thomas Johansson
Gävle
http://thojo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
thojo
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tor sep 10, 2009 8:48 pm
Ort: Gävle

S10 med V8, Turbo och Megasquirt

Inlägg av thojo »

Punktade ihop vänstersidans grenrör idag. Drog ihop de 2 i mitten i ett 48mm rör. Gjorde även turboanslutningen. Fick smalna av 2,5" rören för att passa flänsen. Behöver fler böjar och även lite 48 mm rör för att göra klart dom.Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Thomas Johansson
Gävle
http://thojo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: S10 med V8, Turbo och Megasquirt

Inlägg av Jonathan_ »

Det där kommer säkerligen funka finfint! :thumbright:

Hinner du till vårcruisingen?
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
thojo
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tor sep 10, 2009 8:48 pm
Ort: Gävle

S10 med V8, Turbo och Megasquirt

Inlägg av thojo »

Jo jag siktar på att ha den klar innan cruisingen. Kanske skippar byte av kam och insug just nu. Kan ju vara intressant att se vad en helt standard van-motor kan prestera och sedan uppgradera efter som.
Thomas Johansson
Gävle
http://thojo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Re: S10 med V8, Turbo och Megasquirt

Inlägg av Kristoffer Helle »

passar LT1 innsuget rakt på?
vore fint at byta ut mitt TPI innsug mot et LT1!
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
Användarvisningsbild
thojo
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tor sep 10, 2009 8:48 pm
Ort: Gävle

S10 med V8, Turbo och Megasquirt

Inlägg av thojo »

Nej det passar inte rakt av. Bulthålen behöver justeras/flyttas. Termostathus måste tillverkas och slangar dras, lättast från de bakre kanalerna. Fördelarhål måste borras och en låsplatta tillverkas. Men det verkar vara ett vanligt byte. Finns en massa sidor med detaljerade instruktioner så det är bara att googla.
Thomas Johansson
Gävle
http://thojo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
thojo
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tor sep 10, 2009 8:48 pm
Ort: Gävle

S10 med V8, Turbo och Megasquirt

Inlägg av thojo »

Bild
Fick paket med Ediständning idag. Undrar varför det bara var en kondenstor (bör det vara va?) med i satsen. Skall det vara så eller skulle jag ha fått med 2?


Bild
Fick nästan klar vänstersidans grenrör i helgen. Byggde även ihop röret över till andra sidan, nog kan jag sätta wastegaten mitt på detta rör?
Thomas Johansson
Gävle
http://thojo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
thojo
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tor sep 10, 2009 8:48 pm
Ort: Gävle

S10 med V8, Turbo och Megasquirt

Inlägg av thojo »

Fick lite gjort i helgen. Punktade ihop högersidans rör och började göra klart röret mellan cylinderbankarna. Naturligtvis tog gasen slut mitt i...
Hade tänkt göra annat i kväll men vi fick besked idag att firman jag jobbar på troligen läggs ner snart... Inte ens ett halvår blev det, surt... Så det blev en sväng till garaget och punktade ihop lite mer rör. Var bara tvungen att få göra något som renasade tankarna.
Är det någon som vet om ett jobb för en snart arbetslös konstruktör i Gävletrakten så får ni höra av er.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Thomas Johansson
Gävle
http://thojo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Chris the rat
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: sön mar 11, 2007 10:02 pm
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: S10 med V8, Turbo och Megasquirt

Inlägg av Chris the rat »

Nästan säker på att en konding räcker till båda spolarna. Den placeras mellan jord och den gemensamma plus matningen till spolarna.
Camaro 68 och MS2extra
Användarvisningsbild
thojo
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tor sep 10, 2009 8:48 pm
Ort: Gävle

Re: S10 med V8, Turbo och Megasquirt

Inlägg av thojo »

Va bra. Misstänkte att det var så men var inte helt säker.
Thomas Johansson
Gävle
http://thojo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
thojo
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tor sep 10, 2009 8:48 pm
Ort: Gävle

S10 med V8, Turbo och Megasquirt

Inlägg av thojo »

Detta är en modifiering jag gjorde i våras när sprutet monterades. Efter som det var byggt för VR-givare och det satt en HEI-fördelare i bilen fick jag ta bort alla komponenter i modulen och löda 2 kablar mellan kontakterna.
Bild
Bild
Thomas Johansson
Gävle
http://thojo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
thojo
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tor sep 10, 2009 8:48 pm
Ort: Gävle

S10 med V8, Turbo och Megasquirt

Inlägg av thojo »

Tänkte sätta 2 spridare i distansröret och rikta strålen rakt ner i hålen. Borde fungera bra tycket jag. Jag kör Tbi-spridarna på samma tryck så flödar dom mer.Bild
Thomas Johansson
Gävle
http://thojo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: S10 med V8, Turbo och Megasquirt

Inlägg av Jonathan_ »

Alltsammans ser ju finfint ut! :thumbright:

Grymt surt det där med jobbet dock, fast du får ju mer tid över till projektet i all bedrövelse.
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Skriv svar