Volvo 740 turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Pyken
Ganska mycket laddtryck

Volvo 740 turbo

Inlägg av Pyken »

Hej! Tänkte lägga upp en tråd om vad jag ska göra med bilen innan sommaren 2011. Förra sommaren 2010 körde jag med den här motorsetupen:

B230FK -96 Portad 531-topp, hårdare ventilfjädrar, KM 10 kamaxel
630cc spridare, Walbro bränslepump
Smidda JE kolvar H-profilstakar Kompsänkt 8,2:1
T04e turbo 360 graders axiallager, Tial 38mm wastegate, Klracing grenrör
Forge dump, Aluminiumintercooler 2,5"
Link G4 storm motorstyrning
Innovate bredbandslambda

Drivlina:
M90 med 765 tryckplatta och r-lamell
1031 axel med detroitlocker diff 3:54

Här är bilder på bilen och motorn 2010
Bild

Bild

Bänkade 370hk och 500nm vid 5000rpm med 1,5 bar laddtryck på hjulen. Turbon satte stopp och så hade jag inte mapsensor för mer än 1.5 bar. Rasade två M90 och bestämde mig för zf och 6-puckad fjädrad zinter och tyckte att det skulle vara roligare att köra lamelldiff också så det blev en sådan axel med 3:31 utv som monterades innan julen 2010.
Nu till sommaren blir det samma motor fast annan kringutrustning för att se om det kan bli mer pulver :)

Setup 2011:
B230FK -96 Portad 531-topp, 35/44 ventiler, hårdare ventilfjädrar, KM 10 kamaxel
Smidda JE kolvar H-profilstakar Kompsänkt 8,2:1
Super HX40 med 16hus, 44mm Tial wastegate och nytt grenrör, 3,5" downpipe och resten 3"
Eget insug med trattar och 3" spjäll, 3" IC
Dump?
E85
Walbro 255l i tanken som pumpar till catchtank och 2 bosch 044 kopior till railen.
Injector dynamics spridare 1015cc
Aeromotive btr
Link G4 storm motorstyrning
Innovate bredbandslambda

Drivlina
Zf med 765 tryckplatta och 6-puckad fjädrad zinter
1031 axel med lamelldiff (tryserumdiffen) utväxling 3:31

Varsågoda och tyck till!!!

Bilder på turbon och wastegaten
Bild

Bild

Har börjat med grenröet nu och gjort en fixtur för det
Bild
Senast redigerad av Pyken den tis apr 12, 2011 7:16 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Pyken
Ganska mycket laddtryck

Re: Volvo 740 turbo

Inlägg av Pyken »

Har svetsat färdigt grenröret nu och ska börja dra rören till wastegaten när jag gjort downpipen. Rören blev 470mm till 485 mm långa från toppflänsen till turboflänsen. Grenröret i 2337 rostfritt.

Bild

Bild

Material till downpipen i rosfritt, 3,5" en meter från turbon sedan 3" resten av systemet med en ljuddämpare.

Bild
Pyken
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Pyken »

Nu har jag handlat lite grejjer som ska på bilen :D Intercooler från klracing och tryckslang från do88. Sedan har jag svetsat färdigt grenröret, svetsat downpipen och flexröret

Bild

På kollektorn gjorde jag ett uttag för avgasmottryck så jag kan mäta det. Jag tog ett rostfritt rör på 1,3m som jag dragit till en slang som sedan går till en tryckmätare. Jag är inte så hemma på det här området men jag tänkte jag kunde få en uppfattning om jag skaffat mig en för stor turbo eller byggt ett galet grenrör eller om allt är perfekt, hahaha :roll:

Bild

Nu har jag beställt en ny mapsensor på 4 bar. Den jag hade innan var ju den inbyggda i boxen som man kan ladda 1,5 bar som max med. Jag vill ladda upp till 2 bar så en sån behöver jag ju då.

Bild

Nu till insuget. Jag har fått några mallar ritade så jag kan se hur långa trattar jag kan ha till insuget och till sist blev det den här med en längd från ventil till trattkant på 340mm. Jag tänker inte bygga plenumet som det ser ut på bilden men från flänsen till trattkanten blir det som bilden visar. Flänsen är i ett stycke med spridarhål.

Bild
NiclasA
Forumsberoende

Inlägg av NiclasA »

ser bra ut! för jävla fin bil du har:)
strandberg
För mycket laddtryck

Inlägg av strandberg »

Ser mkt bra ut :D Kommer självklart att följas!
Npersson
Lite mer laddtryck

Inlägg av Npersson »

Tufft bygge!
Kör du med org. dubbelmasse när du kör 765 tryckplattan??
GPD
Lite mer laddtryck

Inlägg av GPD »

Riktigt clean, både exteriört och under huven! Kommer följas! =)
Pyken
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Pyken »

Npersson skrev:Tufft bygge!
Kör du med org. dubbelmasse när du kör 765 tryckplattan??
Nej, jag kör med "platta" enkla svänghjulet. Omstiftat och svarvat för 765 plattan med 240mm lamell
Pyken
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Pyken »

Nu har det blivit lite gjort med bilen. Intercoolern och oljekylaren sitter på plats och tryckrör är svetsade och monterade. Downpipe och resten avgassystemet är monterat. Sen har jag fått hem lite prylar till insuget och bränslesystemet.

Bild

Bild

Två bosch 044 pumpar (kopior) Aeromotive Btr och ett Aeromotive filter 10 micron.

Bild

Fuelrail och spridare injector dynamics 1015cc. Insugsflänsen och en tratt i aluminium.

Bild

En till bild på tratten, cnc svarvad.

Bild
Pyken
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Pyken »

Trattar, runners och fläns svetsat.

Bild

Bild
Pyken
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Pyken »

Insuget färdigt och monterat, kammaren blev på 4,3 liter och trattarna sticker in 3cm och runnerlängd ca 280mm. Spridare och fuelrail monterat :D Blev adapters till spridarkontakterna, hade ju den gamla boschmodellen av kontakter i härvan och de nya spridarna har ju den nya modellen. Slangen till btr är feldragen kom jag på efter jag tagit kortet :doh: men det är fixat nu. Sen funderar jag på om jag verkligen kan ha en vätskefylld mätare på btr:en. Enligt aeromotive är inte det bra efterssom bränsletemperaturen skiljer vilket gör att det visar fel läste jag på deras hemsida. Någon som vet??

Bild

Bränslehyllan i skuffen monterad. De två nipplarna ovanpå är för matning från originaltanken och den andra är för retur från btr. De två på sidan upptill är för retur till tanken och den andra grövre är överströmning till tanken. De två nedre är för pumparna, matning till railen. Tanken är på 1,3 liter Ser rätt ut?

Bild

Cockpit

Bild
swecare
För mycket laddtryck

Inlägg av swecare »

Sexig motor :)

Jag som har halva tummen mitt i näven till när de går att bygga eget avgasrör etc sätter ju stopp för sina planer.. fast att skruva dit större turbo är alltid skoj ;)
Pyken
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Pyken »

Har inte skrivit på länge i tråden men jag vill hålla tråden i liv så därför tänkte jag uppdatera lite! Det som har hänt är att bilen är färdig och mappad sen en månad tillbaka ungefär.

En bild på det färdiga motorrummet, får fullt ladd strax innan 4000rpm på treans växel. Jag kan tycka att det är en aning ketchup. Får väl se om det ska vidtas några åtgärder längre fram i vinter :P
Bild

Helgen efter jag mappat bilen hos ag:s i norrköping var det tänkt en helhelg på mantorp gatebil, Jag hann köra 5 varv runt banan och sen klantade jag mig och fick i 2:an när jag skulle växla från 3:an till 4:an. Motorn fick ett illvarv och tvärdog och jag blev bogserad till baka in i depån. Där konstaterade jag att krysskilen på kamdrevet hade gått och jag satte sedan dit ett nytt.
På lördagen blev det inte mer än ett och ett halvt varv körning då drevet gick sönder igen och jag blev bogserad in i depån för andra gången. Där konstaterade vi att kilen hade gått sönder igen. Så då började vi lura lite och känna på grejjerna kring motorn och snurrade lite på remskivan och konstaterade ett glappande ljud från svänghjulet och då bestämdes vi att det var slutkört för den helgen. Senare i garaget plockades växellådan ner och som vi anat satt svängjulet löst, svänghjulsbultarna hade gängat ur sig ett varv. Jag satte dit nya och tillbaka med lådan och ett nytt stålkamdrev från stenparner inhandlades och monterades. Startade bilen och allting var som det skulle.

Senare efter en del körning ville insuget inte vara med längre och gapade rakt ut.

Bild

Jag själv som svetsat och byggt insuget konstaterade att jag svetsat för kallt och att materialet kanske är lite klent eftersom det är renaluminiumplåt jag byggt av. Jag svetsade dit tre stänger och slipade upp och svetsade igen det med ett tillsatsmaterial den här gången med mera kisel för att göra det stabilare.

Bild

Bild

Får se om det håller! :thumbright:
H.Svensson
Lite mer laddtryck

Inlägg av H.Svensson »

ser ju riktigt bra ut! :thumbright: men tycker inte de borde ha någon betydelse om det är en vätskefylld mätare på BTRen?
Jag älskar att lata mig. Jag älskar att syssla med struntsaker, påbörja hundratals projekt och aldrig avsluta ett enda, komma och gå precis som jag vill, ändra mig när som helst... och bara följa ögonblickets ingivelse.
Pyken
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Pyken »

Nej kanske inte, jag har inte testat heller när bränslet haft olika temperaturer med olika mätare men jag kör på en mätare nu som inte är vätskefylld.
Skriv svar