komp skillnad på en B230A och B230F?
komp skillnad på en B230A och B230F?
Jo det sägs att det ska vara mindre grop i A kolven än i F kolven är det stor skillnad? lönt att krabba med har en 2,5 mm planad 531 topp, skulle vilja ha lite mer drag i maskinen tror den skulle klara lite mer komp utan att spika för mycket vad säger ni andra? kör med 3" lmm 3" spjäll 340cc spridare fs300 kam 3" avgas och extractor tycker den går rätt okej i maskinen men vill ha lite mera.. så vad tror ni det är för komp i maskinen nu med F kolvarna? ska man toppdecka den lite med eller nöja sig med A kolvarnas komp? tror jag vill köra med 98 oktanig bensin är ju en vinterbil. i med att motorn sitter ihop så kan jag inte mäta mig fram till vad det är för komp men ngn där ute borde veta?
- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Inlägg: 627
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
- Ort: Eksjö
- Kontakt:
Re: komp skillnad på en B230A och B230F?
de är 0,6mm grop i A kolvarna
2,2mm grop i F kolvarna
2,2mm grop i F kolvarna
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
- Moparboy440
- Forumsberoende
- Inlägg: 505
- Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
- Ort: Finland
Re: komp skillnad på en B230A och B230F?
B230a: 10,3
B230f: 9,8
B230f: 9,8
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
Re: komp skillnad på en B230A och B230F?
tack för svaren då tycker jag det är lönt att byta kolvar utan att toppdecka, skulle de spika så kan man ju bygga om till e85
- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Inlägg: 627
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
- Ort: Eksjö
- Kontakt:
Re: komp skillnad på en B230A och B230F?
ska du åka sugmotor och e85 behöver du bra mycket mer komp om du ska vinna effekt i den..
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Re: komp skillnad på en B230A och B230F?
hur mycket kan man ta på blocket för att få upp kompet mera utan att ventilerna tar imot? ska man plan svarva kolvarn med? ngn som har gjort detta innan?
Re: komp skillnad på en B230A och B230F?
eller ska man nöjja sig med 98 okt bensin och A kolvarna? med den 2,5 mm planade toppen?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: komp skillnad på en B230A och B230F?
E d inte lättare å slicka toppen nån halvmillimeter till?
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Re: komp skillnad på en B230A och B230F?
är de nog men erland tyckte att man inte skulle ta mera än 2,5 mm för att packningsytan blev sämre?
Re: komp skillnad på en B230A och B230F?
Har en polare som hade en 740GL -90 med B230F som bytte blocket till en från B23 med plana kolvar och sen satte på allt B230 grejs på den och den gick väldigt mycke bättre
Vet inte hur han gjorde med toppen dock men ihop fick han det.

Saab 9-5 SC -05 / Ford 20M -69
Re: komp skillnad på en B230A och B230F?
perka du vet inte riktigt vad du talar om eller hur?
Re: komp skillnad på en B230A och B230F?
Perka skrev:Har en polare som hade en 740GL -90 med B230F som bytte blocket till en från B23 med plana kolvar och sen satte på allt B230 grejs på den och den gick väldigt mycke bättreVet inte hur han gjorde med toppen dock men ihop fick han det.
Du vet inte riktigt vad du talar om eller hur?