242 b8444s banräser i jänkarträsket - 8/8 Stolsfäste

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Inlägg av Jonathan_ »

Ack så vackert! :thumbright:

Kommer muttern/centrumbulten värmebehandlas på något sätt?
T6 (?) alu kanske är hårt som det är iof, men jag kan tänka mig att muttrarna kan se lite tråkiga ut om man monterat/demonterat fälgarna ett x antal gånger.

Mvh J
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
olavxxx
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: mån feb 02, 2009 8:25 am

Inlägg av olavxxx »

Hei og takk for sist :-)
Ser ut som dere bygger skikkelig!
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Inlägg av Karl Buchka »

Jonathan, T6 betecknar den befintliga värmebehandlingen. Vi ska bara eloxera prylarna.

Olav, tackar!

Pallade upp bilen i "ride height" och gick loss lite med vinkelslipen. Får väl se hur slutresultatet blir.

Bild
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Klämm kraften

Inlägg av calle Bengtsson »

hej först och främst är det alltid en fröjd att titta in på eran tråd Karl och Alex, alltid super resultat :thumbright:

många skriver på tråden om Hjulbultar och moment.
jag skulle vilja komma med ett påstående om skruvförband att det är kläm kraften som överför momentet och skruvarna är till för att skapa klämkraft!! centrum muttern är jue inte bara där för att se häftig ut, utan just för att skapa klämkraft!

helt klart en ett dröm projekt detta :) corvette låda bak och alla coola prylar!!!

MVH Calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Andersl
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: sön nov 04, 2007 10:08 am

Inlägg av Andersl »

gör ni aldrig något på eran bil??
här uppe i lule lyser flitens lampa nätterna i ända :D
Anders Larsson
Stener skrev:Luleå är ju allmänt gay och alla vet att snickare alltid har och alltid kommer att vara lite smygbög.
Användarvisningsbild
sabaton91
Forumsberoende
Inlägg: 1174
Blev medlem: ons feb 25, 2009 1:51 pm
Ort: Nälden/Östersund

Inlägg av sabaton91 »

nu funkar länken till er tråd äntligen igen :)
förra gången jag va inne hittades inte ämnet :thumbdown:
//Danne Berndtsson

Kör:
VW Jetta CL -91

Bygger: Lite smått på ovan nämnda bil!
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket 20/5 Centrumbult

Inlägg av Karl Buchka »

Här händer det inte mycket. Bygget har tyvärr stannat upp nästan helt. Har mest lagt tiden på pluggande och lite andra projekt.

Lappade ihop balkarna:
Bild

Bild

Länkarmar:
Bild

Fräste ut gaspedalen innan nyår. 7075-T6. Blev otroligt nöjd med den.
Bild

Bild

Ritade upp rambalkarna i SolidWorks och började få in hjulupphängningen.
Bild

Bild

Bild

Tar gärna emot synpunkter på konstruktionen.
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket 28/3 Nygamla bilde

Inlägg av T Landholm »

Brutalt bygge, kanonfina delar! Blir ju tårögd :thumbright: :thumbright:

Har du mer bilder på breddning utav framskärmarna? :)
Tommy Landholm
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket 28/3 Nygamla bilde

Inlägg av Karl Buchka »

Tommy, tack ska du ha! Alltid roligt med sådana kommentarer.

Har bara en gammal bild på en högst provisorisk testbreddning, men något åt detta hållet blir det:

https://lh6.googleusercontent.com/_7EUA ... C00249.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

I och med att fjäderbenet ryker så kan man få plats med riktigt feta mackor utan att behöva ta till med en massa fula breddningar. :thumbright:
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Hogdalracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
Ort: Strömstad
Kontakt:

Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket 28/3 Nygamla bilde

Inlägg av Hogdalracing »

Fasen va snyggt! keep on the good work
Volvo 164 WT
Andersl
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: sön nov 04, 2007 10:08 am

Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket 28/3 Nygamla bilde

Inlägg av Andersl »

fan vad fint det ser ut!
tog ni bilderna i julas?
du får säga åt din late bror att skicka datumen till mig så jag kan boka biljett och titta till er i sommar

//A
Anders Larsson
Stener skrev:Luleå är ju allmänt gay och alla vet att snickare alltid har och alltid kommer att vara lite smygbög.
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket 28/3 Nygamla bilde

Inlägg av Karl Buchka »

Fick ett motivationsryck med CADen och det har artat sig rättså rejält med en del konstruktioner. Uprightsen börjar närma sig efter ungefär 20 revisioner. De övre monteringarna i bilderna är nog rätt nära vad de slutgiltiga kommer se ut som. Hela uprighten kommer vara i 4130 plåt så det håller nog rätt bra. Reviderade också de övre dämparinfästningarna och rören som sitter i chassit.

Bild
Övre länkarmsinfästningen i chassit kommer se ut ungefär så här. De korsgående rören svetsas i ramrören med kopiösa mängder plåt.

Bild
Fullt komprimerat och fullt utslag vänster. Enligt Lotus Shark kommer hjulvinkeln vara runt 30 grader vid fullt rattutslag. Detta resulterar i en svängradie på ~5m (mätt utifrån ytterhjulet).

Bild
Plåten runt undre infästningen i uprighten är jag inte helt nöjd med. Kommer nog lösa sig självt när det blir dags att bygga.

Bild
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
alex b
För mycket laddtryck
Inlägg: 147
Blev medlem: tis feb 19, 2008 7:10 am
Ort: Los Angeles

Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket 28/3 Nygamla bilde

Inlägg av alex b »

Styrväxeln är placerad framför de undre länkarmarna och i samma plan som alla undre fästpunkterna för att minimera bumpsteer (ligger på 0.3 grader max just nu). Problemet med detta är att med max komprimerad hjulupphängning och fullt styrutslag vill styrarmen och fälgen ockupera upp samma utrymme. Ritade upp en fräst yttre styrarm som kröker runt fälgen och har bra frigång runtom.

Bild
Wikstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 490
Blev medlem: mån maj 17, 2010 3:27 pm
Ort: Boden

Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket 28/3 Nygamla bilde

Inlägg av Wikstrom »

Ni är mycket mycket störda människor på att bygga sånt som alla andra vill ha, men inte ens funderar på att köpa om ännu mindre att tillverka...
Detta är så jävla grymt
Johannes wikström
0768486335

"Så en Rejäl vebo är ett måste i vart hushåll om de ska bli nå ordning på livet." - Jonas N
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket 28/3 Nygamla bilde

Inlägg av Karl Buchka »

Haha, tackar. Är nog mest nyfikenheten som överträffar förståndet. :doh: :wink:

Brorsan fyndade som fan på eBay. Fick hem en C5 Corvette diff som rullat mindre än 5000 mil för $200 inkl. frakt.

Bild
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Skriv svar