VOLVO 142 Taksänkt, b230fk turbo fixar 4-link, startad 06/17

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
MACKE142
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 11, 2010 8:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: VOLVO 142 Taksänkt, motorbyte b230fk turbo ombygnation 2

Inlägg av MACKE142 »

UPDATE 03/4

nu har motorn kommit i så nu händer lite lite saker

slängde upp ormboet i fräsen och planade av flänsen
Bild
Bild
Bild

sen vart de lite svart färg
Bild

avgasbandage är ju ett måste så det var ju bara att börja linda gick nästan åt 2 rullar :shock:
Bild

klippte till 4,5m bitar och la dom i vatten med citronsyra i, gick lätt att linda då :D
Bild

och för att vara de första grenröret man lindade så vart man riktigt nöjd :P
Bild

fått tillbaka ventilkåpan från lack, ska nog slipa Volvo texten sen
Bild

fixat lite uttag till diverse grejer
Bild

sen vart det en polering
Bild
Bild
Bild

svarvade om de fula original 3 spåriga remhjulet så det vart lite snyggare :D
Bild
Bild
Bild

delarna har börjat att landa
Bild
Bild
Bild

ska göra om lite så det ser snyggare ut bakifrån för baljan som tanken sitter i syndes lite bakifrån så ska vinkla upp den en bit
Bild

lackat bromsservot och cylindern
Bild
rotkkiv
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: tis sep 14, 2010 9:12 pm
Ort: Stöde

Re: VOLVO 142 Taksänkt, motorbyte b230fk turbo ombygnation 0

Inlägg av rotkkiv »

Snyggt idag igen :thumbright:


Bli svarvning i morrn :)
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: VOLVO 142 Taksänkt, motorbyte b230fk turbo ombygnation 0

Inlägg av T Landholm »

Riktigt snyggt som vanligt :thumbright:

Hur mycket fick du ta med fräsen för att den skulle gå "rent" alltså hur mycket hade flänsen slagit sig? :)

Sedan funderade jag på ventilkåpan och oljelocket, om du tänkte rakställa vore det snyggare med ett rakt oljelock, borde vara en baggis för dig :mrgreen:
Tommy Landholm
MACKE142
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 11, 2010 8:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: VOLVO 142 Taksänkt, motorbyte b230fk turbo ombygnation 0

Inlägg av MACKE142 »

rotkkiv skrev:Snyggt idag igen :thumbright:


Bli svarvning i morrn :)
Tackat Nilsson :D

Låter kanonbra de :thumbright:
wunderbaum_glidarn skrev:Riktigt snyggt som vanligt :thumbright:

Hur mycket fick du ta med fräsen för att den skulle gå "rent" alltså hur mycket hade flänsen slagit sig? :)

Sedan funderade jag på ventilkåpan och oljelocket, om du tänkte rakställa vore det snyggare med ett rakt oljelock, borde vara en baggis för dig :mrgreen:
Man tackar man tackar :D

kommer faktist inte i håg hur mycket jag tog men skulle gissa på ca 1mm :scratch:

jo skulle ju göra det men då skulle ju grejerna in på lack så de vart ont om tid :doh: men har ändå planer på att bygga en i aluminium sen. men det kanske går att göra nått snyggt med lutningen :hey:
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: VOLVO 142 Taksänkt, motorbyte b230fk turbo ombygnation 0

Inlägg av RoGGaH »

Tjusigt!
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
opelkrut
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:57 pm

Re: VOLVO 142 Taksänkt, motorbyte b230fk turbo ombygnation 0

Inlägg av opelkrut »

riktigt fränt bygge (Y) du verkar vara noga med detaljerna! :)
MACKE142
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 11, 2010 8:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: VOLVO 142 Taksänkt, motorbyte b230fk turbo ombygnation 0

Inlägg av MACKE142 »

RoGGaH skrev:Tjusigt!
tackar :D
opelkrut skrev:riktigt fränt bygge (Y) du verkar vara noga med detaljerna! :)
tack så mycket :D jo vist det är ju detaljerna som gör det hela :P
MACKE142
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 11, 2010 8:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: VOLVO 142 Taksänkt, motorbyte b230fk turbo ombygnation 0

Inlägg av MACKE142 »

Börjat att dra i hop sig inför Sundsvall Custom och Hot Rod 2011 som är i helgen så jobbar för fullt för att få bilen klar, och framsteg på bilen betyder ju uppdatering :)

UPDATE 13/04

bränsletrycksregulatorn och bromsservon har kommit på plats
Bild

Köpt en 40L fuelcell
Bild

klätt in bakre dörrsidorna och fått baksäte på plats
Bild
Bild

byggt ett helt nytt bagage och fått tanken på plats
Bild

Varit till Motornord och handlat lite
Bild

Svarvat en ny växelspak
Bild
Bild

Hämtat fronten från lackeraren och börjat att montera i hop den
Bild
Bild
Bild

Kommer en uppdatering på torsdag eller på fredag också :)
rotkkiv
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: tis sep 14, 2010 9:12 pm
Ort: Stöde

Re: VOLVO 142 Taksänkt, motorbyte b230fk turbo ombygnation 1

Inlägg av rotkkiv »

som vanlit :thumbright:
kommer nog förbi å kikar på den i gärde till helgen
Peltonen_
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: mån apr 04, 2011 10:39 pm

Re: VOLVO 142 Taksänkt, motorbyte b230fk turbo ombygnation 1

Inlägg av Peltonen_ »

va har man missat ? vill ha mer uppdates :D
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: VOLVO 142 Taksänkt, motorbyte b230fk turbo ombygnation 1

Inlägg av jonas landin »

Var har du köpt klädseln till baksätet!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Reedlig
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: mån jan 04, 2010 11:03 am
Ort: Oravais,Finland

Re: VOLVO 142 Taksänkt, motorbyte b230fk turbo ombygnation 1

Inlägg av Reedlig »

riktigt fint projekt:) kommer följas
Richard Redlig
MACKE142
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 11, 2010 8:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: VOLVO 142 Taksänkt, motorbyte b230fk turbo ombygnation 1

Inlägg av MACKE142 »

jonas landin skrev:Var har du köpt klädseln till baksätet!
Jula :thumbright:
Reedlig skrev:riktigt fint projekt:) kommer följas
tackar tackar :D det tycker jag :P

UPDATE 27/4

Fått hem lite mer delar :D

silikonslangar
Bild

lite mera an-kopplingar o slang
Bild
Bild

adapter från 3/8" NPT till an8 så jag kan använda an8 till oljekylaren
Bild

meckat i hop lite slangar
Bild

svarvat an12 svetsanslutning till oljereturen
Bild
Bild

svarvade även an4 svetsanslutning och en adapter från m14x1,5 till an4 som sitter i blocket
Bild
Bild

kammremssats
Bild

ny regskylts belysning
Bild

AN slangar/kopplingar monterad

till och från oljekylaren
Bild
Bild

oljereturen
Bild

oljetilförsen
Bild

Bild
Bild

tryckrör
Bild

lite helhet över motorn
Bild
Bild
Bild

Bytt styrstagen så de går att svänga med aset :P
Bild

byggt ihop utblåsen, började kl 23:00 kvällen innan utställningen men klar vart dom :D
Bild
Bild

Bild

på väg till utstälningen fredag 15 aprill
Bild

stält upp bilen inför utställningen
Bild

sen när bilen kom hem så var det dags att riva den igen :?
Bild

ska köra med fördelaren i blocket så fick ta och byta ut axeln mot en med kuggar i
Bild

köpt mig en ZF från en M3 så ska svetsa om den nu för b230
Bild

byggt en avdragare men får ändå inte i sär den, sitter ingående så jädra hårt eller är det nått annat som är vajsing :?: får i sär den ca5mm. TIPPS ÄR VÄLKOMNA
Bild
Bild
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: VOLVO 142 Taksänkt, motorbyte b230fk turbo ombygnation 2

Inlägg av ogge »

har du släppt på skruvarna på andra sidan?
har du tagit ur tätningsringen vid ingående axeln och tagit bort låsringen där?
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
MACKE142
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 11, 2010 8:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: VOLVO 142 Taksänkt, motorbyte b230fk turbo ombygnation 2

Inlägg av MACKE142 »

ogge skrev:har du släppt på skruvarna på andra sidan?
har du tagit ur tätningsringen vid ingående axeln och tagit bort låsringen där?
japp dom borta och tätningen och låsringen är borta men den kommer ändå inte i sär :thumbdown: Eller sitter den så jädra hårt i ingående axeln :?: jag vågar inte pressa hur mycket som helst
Skriv svar