Honda MT/MB bästa trimcylindern?

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Re: Honda MT/MB bästa trimcylindern?

Inlägg av Kadett4wd »

Christer Söderman skrev:Här är en film på mig veterligen den rappaste mb5 hondan. Lyssna på soundet.. kolla tiden å hastigheten...
http://www.youtube.com/watch?v=fwUhj7lCuNw" onclick="window.open(this.href);return false;
mvh Chrille
är juh att jämnföra äpplen och päron..
Vad vägde det där ekipaget?
Säkert hälften mot mitt om man räknar komplett med förare.
Kan juh ta väck ljuddämparen på min samt filma bredvid utan att ha mikrofon inbäddad i skumgummi så låter nog min lika om jag sätter på yngsta grabben på moppen,, han väger typ hälften mot mig.

Min moppe är inte byggd för ETT ändamål ska ni komma ihåg, dragrace kan vara skoj att testa men väldigt sekundärt.
Skulle jag valt den banan skulle jag juh inte byggt moppen tyngre än std.
Nej den här är byggd för att kunna hävda sig om så krävs, mao inte hamna sist, men med massvis med körglädje på andra områden än dragrace.
Och motorn är långt ifrån färdigtunad, allt har skett med buttdynon i kallt blött väglag samt däckbränning i garaget.
Ljuddämparen på min,,, det är en -05 RM85 dämpare,, de har lagkrav att inte låta över 94dB, därav är min ganska tyst,,, sköööönt =)

Men givetvis på internet,, ta ned alla och visa att de inte ska sticka upp å tro de är bra för det finns alltid nån annan som är värre.

Just precis,, Det finns alltid nån som är värre,, och därav kan man väl glädjas åt det lilla?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Bra skrivet Kadett4wd :D
Dänniz 073-8447664
Christer Söderman
För mycket laddtryck

Inlägg av Christer Söderman »

[/quote]

är juh att jämnföra äpplen och päron..
Vad vägde det där ekipaget?
Säkert hälften mot mitt om man räknar komplett med förare.
Kan juh ta väck ljuddämparen på min samt filma bredvid utan att ha mikrofon inbäddad i skumgummi så låter nog min lika om jag sätter på yngsta grabben på moppen,, han väger typ hälften mot mig.

Min moppe är inte byggd för ETT ändamål ska ni komma ihåg, dragrace kan vara skoj att testa men väldigt sekundärt.
Skulle jag valt den banan skulle jag juh inte byggt moppen tyngre än std.
Nej den här är byggd för att kunna hävda sig om så krävs, mao inte hamna sist, men med massvis med körglädje på andra områden än dragrace.
Och motorn är långt ifrån färdigtunad, allt har skett med buttdynon i kallt blött väglag samt däckbränning i garaget.
Ljuddämparen på min,,, det är en -05 RM85 dämpare,, de har lagkrav att inte låta över 94dB, därav är min ganska tyst,,, sköööönt =)

Men givetvis på internet,, ta ned alla och visa att de inte ska sticka upp å tro de är bra för det finns alltid nån annan som är värre.

Just precis,, Det finns alltid nån som är värre,, och därav kan man väl glädjas åt det lilla?[/quote]

Du tolkar mitt inlägg 100% fel, jag skrev INTE det inlägget för att nedvärdera dig och ditt bygge utan ville bara visa vad som är möjligt med en honda motor. Det finns stor potensial i dom motorerna. Din maskin har en bit kvar än dit men som du själv skriver så är den långt ifrån färdigtunad. Maskinen på filmen är mycket färdigtunad. Det ingår ty jag att jämföra sig med dom som har kommit längre för att sporra sig själv att komma ännu längre!
Åxå typiskt internet, att tolka folk i en text och sedan tro att alla vill en illa.
mvh Chrille
SödermanRacing
2StrokeEngineDesign
FetZally
50cc 1.9/9.35 110km/h
90cc 1.9/8.49 137.35km/h

Zally R8
1.76/8.18 127.65km/h
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

japp,, men för att undanröja felaktiga tolkningar så ska man skriva och förklara hur man menar.

Jag vill ändå fortfarande inte tro den där maskinen är mycket vassare än min.
Ljudet lurar örat så väldigt, jag har väldämpat samt kameran satt inbäddad i skumgummi för att minska vindbrus etc etc, vad som hände var att det blev ett dovt muller.

Jag kan juh sätta min maskin i ett fjäderlätt aluchassi och få min att låta vassare samt kanske även göra häftigt resultat på strippen.
Jag borde väga mitt ekipage, jag väger fullmunderad med vinterjacka,hjälm å grejs ganska precis 115kg.
Moppen väger säkert 15kg mer än en std MT5,pga större hjul, bredare däck, kraftigare gaffel, kraftigare sving.
Fastän min är drevad för 120km/h plus så drar den upp utan bekymmer på slangen och då har jag 12-13cm längre sving än std mt5 samt min vikt att dra upp,krävs juh lite maskin för att orka vrida upp hjulet i luften.
Allt är juh kvar på min,, elsystem,lysen,,, tyngre batteri 12v kåpor,, ja rubbet.
Enda som är lättare är väl svänghjulet ;)

Som sagt äpplen och päron,, så jag förstår fortfarande inte varför den där filmen skulle upp, alltså.. örat kan juh inte avgöra vilken som är snabbast mellan min och hans då det är så tydliga skillnader.

Här är min missuppfattning: du borde veta bättre än så innan man kastar upp en film och säger det är den vassaste, alltså ställa jämnföreseln först och sedan behandla data i skallen och kanske posta efteråt.

Mao,, jag trodde i min enfald att så skett och det skulle ändock visas att det fanns en fränare.
///AMG
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

helt onödigt inlägg nu men vars är gilla knappen från facebook :thumbright:
Dänniz 073-8447664
moddlaren
För mycket laddtryck

Inlägg av moddlaren »

Kadett4wd skrev:japp,, men för att undanröja felaktiga tolkningar så ska man skriva och förklara hur man menar.

Jag vill ändå fortfarande inte tro den där maskinen är mycket vassare än min.
Ljudet lurar örat så väldigt, jag har väldämpat samt kameran satt inbäddad i skumgummi för att minska vindbrus etc etc, vad som hände var att det blev ett dovt muller.

Jag kan juh sätta min maskin i ett fjäderlätt aluchassi och få min att låta vassare samt kanske även göra häftigt resultat på strippen.
Jag borde väga mitt ekipage, jag väger fullmunderad med vinterjacka,hjälm å grejs ganska precis 115kg.
Moppen väger säkert 15kg mer än en std MT5,pga större hjul, bredare däck, kraftigare gaffel, kraftigare sving.
Fastän min är drevad för 120km/h plus så drar den upp utan bekymmer på slangen och då har jag 12-13cm längre sving än std mt5 samt min vikt att dra upp,krävs juh lite maskin för att orka vrida upp hjulet i luften.
Allt är juh kvar på min,, elsystem,lysen,,, tyngre batteri 12v kåpor,, ja rubbet.
Enda som är lättare är väl svänghjulet ;)

Som sagt äpplen och päron,, så jag förstår fortfarande inte varför den där filmen skulle upp, alltså.. örat kan juh inte avgöra vilken som är snabbast mellan min och hans då det är så tydliga skillnader.

Här är min missuppfattning: du borde veta bättre än så innan man kastar upp en film och säger det är den vassaste, alltså ställa jämnföreseln först och sedan behandla data i skallen och kanske posta efteråt.

Mao,, jag trodde i min enfald att så skett och det skulle ändock visas att det fanns en fränare.

EFTER 600 METER ÄR JUST DEN HONDAN UPPE I ÖVER 150 KM så nog går den bra ,ca 170 kg med förare väger den. men den är inte värst det finns en gilera som är värre bägge på ca 88cc
mvh
jkruus
Christer Söderman
För mycket laddtryck

Inlägg av Christer Söderman »

EFTER 600 METER ÄR JUST DEN HONDAN UPPE I ÖVER 150 KM så nog går den bra ,ca 170 kg med förare väger den. men den är inte värst det finns en gilera som är värre bägge på ca 88cc
mvh

Det är ingen idé Moddlarn. Infon tolkas som att vi försöker nedvärdera så det är bättre att avsluta.
Chrille
SödermanRacing
2StrokeEngineDesign
FetZally
50cc 1.9/9.35 110km/h
90cc 1.9/8.49 137.35km/h

Zally R8
1.76/8.18 127.65km/h
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Skrev aldrig att jag trodde den där gick dåligt, så ni behöver inte bevisa nåt för mig.
Vad jag vill påvisa att man kan inte jämnföra nåt man inte vet nåt om(min maskin, jag har givetvis inte lagt upp ALL info om den,finns en del grejer jag mörkat siffror på) mot en man 'har koll på'.
Vem vet, min kanske är en underdog, kanske även är en totalflopp.. I filmen vill jag tro att det är den där Lasse´s son som kör, typ 65kilo tung(fått starka indicier på det,samt föraren ser väldigt liten ut,, typ som en 15årig fjunis ser ut...)
Och moppen kanske väger 60-70kg(en std MT5 väger 79kg), det får jag inte ihop till 170kg.... 130 är nog mera sanningen.
Det är juh nästan vad JAG väger....
Faktum,, jag vägde mitt ekipage idag efter en tur till en grossistfirma med stor våg,, där man för övrigt väger äpplen och päron.. ;)
Moppen vägde 91kg samt jag vägde 112kg med hjälm å hela balunsen.
203kg att dra på.... och i filmen kanske 2liter mera soppa i tanken än vid vägningen ;)

Så lek med tanken att mitt ekipage skulle väga hälften, då borde den juh varva ur dubbelt så fort..... och mao låta vassare, och sen om jag tar väck ljuddämparen.. uj uj.. rena raketen då det kollas på film.

Sen kan vi dra en annan grej,, hur mycket har era maskiner kostat er?
Jag läste nåt om 40000kr för två motorer,,, hualigen, jag renoverar mitt kök billigare...
Min har kanske kostat 5500-6000kr och jag tycker DET är dyrt, (hela moppen runt 8000-9000kr)
Moppe åkandet ska i mitt tycke fortfarande vara en lek.
Då är det inte så dyrt att rasa maskin ;)

Btw,,, till min nye bekant i telefon:
Jag drog ur maskin på 6an idag,,,,,, Å dra åt fan.. vet inte nå hur fort den går, på 5an vet jag exakt enligt GPS,, men det ökade bra på 6an.
Måste se över gaffellagringen tror jag,, börja bli vingligt *lol*
///AMG
moddlaren
För mycket laddtryck

Inlägg av moddlaren »

Det låter som den fattiges försvars tal pengar skall rulla en del köper nya bilar en del båtar somliga åker utomlands någon samlar på guld, jag skulle kunna lägga 100,000 utan o blinka på en motor, pengar skall rulla o man får inget ta med sig när man dör, köpte en portnings utrustning o den har kostat mej ca 30,000 nu mer vem bryr sig?

Japp föraren heter Lasse men jag har aldrig sett hans son, därimot har ägaren till hondan en son men han heter rickard och kör väldigt sällan samt är större än Lasse som kör på filmen.

gör ett väldigt ovetenskapligt test, det är ganska exakt 50 meter mellan sidomarkeringarna på vägen ställ dej still vid en o axelerera 4st markeringar bort kolla gps,en och tiden det tagit o jämför mot Lasses tid o fart. Varför inte sätta grabben på han är säkert liten som en räka det gör gott.

i toppspeed spelar vikten ingen större roll det tar bara lite längre tid att komma upp i fart, i Dragracing spelar vikten en betydligt större roll.

Gileran jag talade om är helt original ljus tuta o batteri till o med försäkrings pappret ligger i ramen för att den inte skall vara lättad, tror det är en YZ 80 luftkyld cylle på den och 163km på 88 cc

Min 69cc gör bara 140 på GPs och är inget märkvärdig alls bara köpe prylar ihopa skruvat och orört, och du jag har ljud dämpare.

Ps den som har mest grejor när man dör vinner:-))
jkruus
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Du jag har nog en hel del grejer i garaget så jag behöver inte skryta om hur pengar måste flöda.
Varför ska jag göra ett ovetenskaligt test?
Det är juh bara å slå på GPS´en å kolla, jag har bara inte gjort det på 6an ännu då jag varit försiktig med att dra ur den på 6an,, luftkyld och icke färdigtunad helt.
På 5an vet jag exakt, men jag skriver inga siffror då det är en väldig faktor till massa tjafs.

Och jag vet att vikten inte spelar nån större roll i topspeed, men däremot min sittställning, jag sitter rakt upp precis som man gör på en cross.
Jag är inte heller tappad i farstun som liten så jag har lärt mig en del om huruvida kilon´n har betydelse i dragrace vs topspeed.

Jag tycker det bara verkar som om du(moddlaren) och Christer är självutnämnda mästare och vi andra är lågt stående som skall bedja inför mästarna.
Mao rätt så fjantigt, jag hade till en början väldigt öppen inställning till er båda, men ni har båda jobbat bra på att förändra den.

En liten grej,, jag har trimmat tvåtaktare i ca 29år vid det här laget så nåt har juh fastnat i ryggraden.
///AMG
Kristoffer Helle
Forumsberoende

Inlägg av Kristoffer Helle »

men i helvette? varför diskutera hur fort en kid på 50kg åker på stripen? Denna tråd var rolig med massa fin info. men nu skiter ni ner den? why?
Kadett4wd provade nogot som inte många har testat för, och fylde på med lite tips och info. rolig tråd at lesa, tils ni hamnade på "mopedforum" nivå
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
smokke
Forumsberoende

Inlägg av smokke »

en sån här grunka kan va trygg att ha när det börjjar gå undan och det känns fladdrigt,made in kina men wattefukk,kostar juh inte skjortan men det fonkar ju:

http://www.superbilligt.se/product/r-6290/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh///
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Kristoffer Helle skrev:men i helvette? varför diskutera hur fort en kid på 50kg åker på stripen? Denna tråd var rolig med massa fin info. men nu skiter ni ner den? why?
Kadett4wd provade nogot som inte många har testat för, och fylde på med lite tips och info. rolig tråd at lesa, tils ni hamnade på "mopedforum" nivå

Korrektomundo... =)
///AMG
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

smokke skrev:en sån här grunka kan va trygg att ha när det börjjar gå undan och det känns fladdrigt,made in kina men wattefukk,kostar juh inte skjortan men det fonkar ju:

http://www.superbilligt.se/product/r-6290/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh///

Asbra, det där ska beställas på pronto ;)
///AMG
Turbopastorn
För lite laddtryck

Inlägg av Turbopastorn »

Men så här är det med dessa "gubbar", tror att de vet allt å kan allt. Om ni nu inte bryr er i pengar, så vafan åker ni då inte på tävlingar som passar era moppar, istället för att förpesta detta Forum också?
Skriv svar