avgasmottryck

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

för mig funkar det utmärkt, ska prova en storlek mindre avgashus i bänken hade ja tänkt få se om det går få lite mer respons utan att strypa....har en hx-50 med 72mm turbin och 19's hus, ska prova 16. Hade mottryck på 0,1 bar under laddtrycket vid de höga laddtrycken när jag bänkade.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

phredde skrev:för mig funkar det utmärkt, ska prova en storlek mindre avgashus i bänken hade ja tänkt få se om det går få lite mer respons utan att strypa....har en hx-50 med 72mm turbin och 19's hus, ska prova 16. Hade mottryck på 0,1 bar under laddtrycket vid de höga laddtrycken när jag bänkade.
Det låter ju vettigt, vad är det för värden på dina kammar Phredde?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

fredde du skulle få testa ett större avgashus också så att avgastrycket sjunker ca 0.5 bar och se hur mycket effekten ökar.
Användarvisningsbild
Armin
För mycket laddtryck
Inlägg: 191
Blev medlem: lör nov 06, 2004 9:26 pm
Ort: Västerås/turbocity
Kontakt:

Inlägg av Armin »

så nanometern skall altså in i grenröret? eller i avgas systemet?
Supra singelturbo homemade edition 9,65/263kmh
Borg warner 86mm 2010 1147whp 1115Wnm
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Inlägg av Daniel Bjälevik »

Armin skrev:så nanometern skall altså in i grenröret? eller i avgas systemet?
I grenröret före turbin förslagsvis ;)

Mvh Bjäle
Bild
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

hur löser ni det rent prakiskt? det blir ju ganska varmt...


Jag tänkte ha ett långt rör mellan grenrör och tryckmätaren, och på så sätt förhoppningsvis inte få så mycekt värme i mätaren.
Användarvisningsbild
Armin
För mycket laddtryck
Inlägg: 191
Blev medlem: lör nov 06, 2004 9:26 pm
Ort: Västerås/turbocity
Kontakt:

Inlägg av Armin »

ska nog fixa en sån!

kan man montera det på en avgas kanal på grenröret eller måste det varar på kollektorn så att säga jag har ju EGR plugg i varje kanal och tänkte använda mig utan en av dom..
Supra singelturbo homemade edition 9,65/263kmh
Borg warner 86mm 2010 1147whp 1115Wnm
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

den ska sitta just före avgas turbinen
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

ja tänkte kolla vad ni tror om detta.

jag kommer köra en najs mergekollektor, men med rören placerade så att jag kan sätta en vägg i mitten så det blir 'pulssplit'
Väggen kommer sticka ned en bit in i avgashuset, kanske 4-5cm(singel inlopp på turbon)

Sen sitter wastegaten nedanför denna plåt inne i avgashuset, (special)

låt kritiken flöda..

Mvh
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Ante Karlsson »

Hej!

Jag hade 0,7 bar i avgasmotryck vid 1,8 bars laddtryck på min förra motor. 16v b230 spis.

Detta med en GT42 . 69mm turbin A/R 1.22 .

Mvh Ante
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

När jag körde min 1.3liters wankel så hade jag en T04E med 1.15 avgashus och när jag laddade 1.1bar så hade jag 0.3bar mottryck. Redan då märkte jag att turbon inte räckte till vid höga varv och tänkte byta till 1.30 i avgashus. Som jag lärt mig så får du mer toppeffekt ju mindre mottryck du har, men har du 0 i mottryck när du nått toppen så har du säkert ganska seg laddtryckskurva med mycket turbolag.

Enligt SL Turbo så är allt mellan 0.1-0.3bar mottryck bra, mer mottryck och det är dags att byta turbo.

Man borde ju även kunna få mottryck om grenröret är dåligt byggt eller med för små rör. Likaså mot wastegaten.

På min nya 2.0liters wankel kommer jag åka med GT45 med 1.72 på avgassidan. Den kommer nog bli ganska lagom.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

en wankel måste väl i stort sett ha lågt avgasmottryck.
risk att bränna tätningar o grejs annars har jag för mig.
+ att en wankel har väl nästan problem med för hög temp på avgaserna?
timturbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: sön sep 25, 2005 4:58 pm
Ort: Outside Borås

Inlägg av timturbo »

Någon som vet ungefär hur de blir med 940 grenrör och HX40 vid 1.5bar??

Blir de alldeless för högt mottryck eller kan de funka på ett budgetbygge??
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Ante - Arvika skrev:Hej!

Jag hade 0,7 bar i avgasmotryck vid 1,8 bars laddtryck på min förra motor. 16v b230 spis.

Detta med en GT42 . 69mm turbin A/R 1.22 .

Mvh Ante
bra siffror, hur stor är kompressorn? och hur mycket effekt gav motorn ungefär, kamaxlar?

min S81 på B20 med 61mm in 69-70ut ger ca 1.2 bar avgastryck vid 1.6bar. vid lägre tryck ca 1.2 bar så blir avgastrycket ca 0.6-0.7bar.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Tegheim skrev:När jag körde min 1.3liters wankel så hade jag en T04E med 1.15 avgashus och när jag laddade 1.1bar så hade jag 0.3bar mottryck. Redan då märkte jag att turbon inte räckte till vid höga varv och tänkte byta till 1.30 i avgashus. Som jag lärt mig så får du mer toppeffekt ju mindre mottryck du har, men har du 0 i mottryck när du nått toppen så har du säkert ganska seg laddtryckskurva med mycket turbolag.

Enligt SL Turbo så är allt mellan 0.1-0.3bar mottryck bra, mer mottryck och det är dags att byta turbo.

Man borde ju även kunna få mottryck om grenröret är dåligt byggt eller med för små rör. Likaså mot wastegaten.

På min nya 2.0liters wankel kommer jag åka med GT45 med 1.72 på avgassidan. Den kommer nog bli ganska lagom.
hadde du värkligen bara 0.3 bar avgastryck vid 1.1 bar ladd :shock:

på peters BMW 02 turbo med T04E trim 60 57mm in 65 ut och 1.15avgashus så blev avgastrycket på höga rpm lika högt som laddtrycket (vid 1.6bar), men det såg hyfsat ut vid lägre ca 0.6 bar vid 1.0bar.

SL:s utalande, vid vilket laddtryck skulle det bli 0.1-0.3bars avgastryck? (lät lågt :? )

GIK förespråkar dubbla avgastrycket mot laddtrycket som axeptabelt :wink:
Skriv svar