problem med rpm signal. ms1v3 ,sida nr7 SIGNAL!
Moderator: backeliten
Re: problem med rpm signal. ms1v3 ,sida nr3 (Ändrad topic)
pm är skickat till backeliten.
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Re: problem med rpm signal. ms1v3 ,sida nr3 (Ändrad topic)
backeliten skrev:Att bara vrida pottarna i botten gör att du fasvänder signalen på de flesta boxarna. dvs signal och jord på givaren blir omvända. Har du provat att fasvända den?
Du har även en bygel till på kortet, TSEL till VRIN eller VRINV, det spelar också roll vilken polaritet du får.
Du måste göra mätningen om du ska veta med säkerhet att ingången fungerar som den ska.
Alt att du skickar boxen så den kan bli injusterad.
Ja lödde ju bort r52 potten. Ja antar du menar att ja ska prova mäta pottarna med osilioscop?
Boxen har tidigare körts på en BMW så lättast är kanske att byta till BMW vr givare?
Lr köpa ny box igen hehe......
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Re: problem med rpm signal. ms1v3 ,sida nr3 (Ändrad topic)
Har aldrig varit med om att man behövt tagit bort hysterespotten, Funkat klockrent på alla Volvo VR givare. Ställer man pottarna med oscilloskop eller efter backelitens guide där man mäter spänningarna och ställer efter det så bör man få signal. Kan behöva justeras men man ska få signal iaf.
Har du prövat löda om VR-givaren efter steckas förslag? Boxen prövad i stimulator så att triggerkretsen funkar?
Har du skickat boxen till backeliten?
Har du prövat löda om VR-givaren efter steckas förslag? Boxen prövad i stimulator så att triggerkretsen funkar?
Har du skickat boxen till backeliten?
Chevelle SS -65
Re: problem med rpm signal. ms1v3 ,sida nr3 (Ändrad topic)
Ja ska skicka den ikväll. Så ja låter han kolla över så får vi se vad jag ska åtgärda.
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Re: problem med rpm signal. ms1v3 ,sida nr3 (Ändrad topic)
Om bygglingarna är rätt jorda å skärmningen samt kontakter är ok så brukar man få nån typp av signal, om än dålig. Har fått igån volvo bmw opel utan att behövt löda om grejer i boxen. Måste vara ett udda bekymmer du har 
klas

klas
343 GL -88, 764 Turbo -88 kolla in på http://www.rsport.se" onclick="window.open(this.href);return false; Man blir aldrig fullärd 

Re: problem med rpm signal. ms1v3 ,sida nr3 (Ändrad topic)
Jag hoppas det är ett udda fel så inte jag bara är dum i huvet efter allt detta!...
Boxen är skickad till backeliten nu iaf.
Hoppas han finner nån lösning annars får ja prova bygga om trigger med BMW givare.
Boxen är skickad till backeliten nu iaf.
Hoppas han finner nån lösning annars får ja prova bygga om trigger med BMW givare.
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
problem med rpm signal. ms1v3 ,sida nr3 (Ändrad topic)
Om nu backeliten inte hittar något fel i boxen så tycker jag att du ska kolla jorden som går fram till VR-givaren. På min bil ville inte MSet ge jord även fast det i schemat stod att den pinen jag satte den på skulle vara jordad. Mät mellan kontaktstycket till VR-givaren och mot jordad punkt, t.ex. Insuget.
Chevelle SS -65
Re: problem med rpm signal. ms1v3 ,sida nr3 (Ändrad topic)
Kanon ja får kolla det!
Min jord från givaren går ju ihop med en samlad jordpunkt från ms så där sitter ju dom flesta jord.
Min jord från givaren går ju ihop med en samlad jordpunkt från ms så där sitter ju dom flesta jord.
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Re: problem med rpm signal. ms1v3 ,sida nr3 (Ändrad topic)
I megamanualen rekommenderar dom att man sätter minuspolen för VR på pin 2 då den är nära den kretsen på v3.0 och alla sensor jordar på pin 19 MAT CLT TPS.
klas
klas
343 GL -88, 764 Turbo -88 kolla in på http://www.rsport.se" onclick="window.open(this.href);return false; Man blir aldrig fullärd 

Re: problem med rpm signal. ms1v3 ,sida nr3 (Ändrad topic)
Ska nog löda om kablarna idag , sen borde backeliten få min box idag då ja skicka den i tisdags.
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
- Sleeper_86
- Forumsberoende
- Inlägg: 896
- Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
- Ort: Kalmar
Re: problem med rpm signal. ms1v3 ,sida nr3 (Ändrad topic)
Har haft i stort sett samma problem med mitt MS2V3 med extrakoden 2.1.0 i igår. Ingen rpm signal, men hade ca 300 mV i DB37:an. Rätt vad de var så fick jag signal, fick igång skrotet och började justa tändning. När jag fått rätsida på det, och tryckte på burn så tappade den signalen. Spårlöst borta, kom tillbaka någon gång ibland. med samma resultat hela tiden.
Bytte sedan till ver 3.1.0 som kompisen körde i sin box, å funkat klockrent sen dess.
Kör min VR-givare likadant, dock polvänd, men #2 & #24 och skärmen till gemensam jord på insuget.
Bytte sedan till ver 3.1.0 som kompisen körde i sin box, å funkat klockrent sen dess.

Kör min VR-givare likadant, dock polvänd, men #2 & #24 och skärmen till gemensam jord på insuget.
//Jimmy
Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Re: problem med rpm signal. ms1v3 ,sida nr3 (Ändrad topic)
backeliten hade hitta fel i min box. det var lött på fel vr ingång eller dylikt.
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Re: problem med rpm signal. ms1v3 ,sida nr3 (Ändrad topic)
Citerat från backeliten
"jag har kollat på boxen och VR ingången var felaktigt inställd.
Triggernivån låg på 3,8volt, dvs långt över det värde som givaren kan ge på startmotorn."
"jag har kollat på boxen och VR ingången var felaktigt inställd.
Triggernivån låg på 3,8volt, dvs långt över det värde som givaren kan ge på startmotorn."
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Re: problem med rpm signal. ms1v3 ,sida nr3 (Ändrad topic)
Låter som att det var pottarna som var felinställda?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm