Jensas Swedish Racing Motors. Ny Web shopp öppnad!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (sugmotor bromsning)

Inlägg av Roger Berglund »

jag vet att det kanske är en dum fråga men.. jag har några dellorto munstycken som ni kan få låna ? :).
antar att professorn har en hel bunt själv. men tänkte bara meddela att det finns några iaf.
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (sugmotor bromsning)

Inlägg av Tommy Luhr »

vad har ni för halsringar?
intressant:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (sugmotor bromsning)

Inlägg av Jens Gustavsson »

42mm kör vi på.

roger kan va bra att veta om vi plötsligt behöver nåra. föresten du har inte 4st 40-50 acc munstycken vi får låna? :)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (sugmotor bromsning)

Inlägg av Tommy Luhr »

vi körde 41mm på 2150 motorn. skulle nog må bra av ytterligare större. uppdatera ofta :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (sugmotor bromsning)

Inlägg av Roger Berglund »

jag hade par 40 i turbo förgasarna men dom sitter i bilen och jag tänkte ut å köra imorgon kväll satt..men på söndag eventuellt kan du få låna dom :)
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (sugmotor bromsning)

Inlägg av Jens Gustavsson »

glöm första "vrid" raden i bilden nedan.





recept ....


96x85mm B21 (folkrace?)

405 med 46x38 ej flödad eller speciellt värsting portad. snabb förbränning och 0.8mm klämspalt

GL 72 med ca 270 grader /1.27mm och 15.3mm lyft, 104nock vinkel, installerad +- 0 adv.

12.0:1 kompa.

dellorto 48 med 42 halsring, 190 soppa/170 luft, AP insug och långa trattar. (Bensin 98 oktan ron)

4:2:1 grenrör med (utvändiga mått) 41mm prim, 51mm sek och 2.5" kollektor ca 85cm längd.

tändning ca 12grader vid tomgång och 28 grader över 4000rpm. (tappar med mera förtändning)

testade även med ett timo steg 3 med 44/54mm, 2.5" och 95cm långt men då tappa vi ca 20 nm under 5000rpm och bara ca 5 hk mer pik :thumbdown:

vi behöver ca 200 huvud och 180 luft för att få rätt lamda kurva.

13.9 bar BMEP vid max vrid/5000rpm.




Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (sugmotor bromsning)

Inlägg av Jens Gustavsson »

inga kommentarer?

en jag har är att jag tror kompan och förbrännings hastigheten blev för hög därför blev nog effekten lidande sen tror jag det är turbuläns i insugnings Kanalen därför vridet faller så fort på högre rpm.

vi kommer att testa ett par pull till senare i veckan några ideer om vad vi ska prova då?

tål den mer adv på kamaxeln eller kommer den spika då? den ger nu 272nm/ 13.9bar BMEP?

jag har uppdaterat lite motor info också.

mvh jens och robin
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Jensas STS Speed shop (sugmotor bromsning 209hk)

Inlägg av jacobson_se »

Är det plana kolvar eller grop?
Hur stämmer arean på insug mot pistonflowdemand?
Sjunker effekten om ni magrar den?
Sjunker effekten med högre tändning vid både max vrid och max effekt?
Vad har ni för stift och är dom olika i färgen runt om isolatorn?


/Christer
Bromsning av motorer. Flödestestning med Flowquick. Topplocksportning. Motorbyggnation.
Laserskärning mm
Jönköping.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7005
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (sugmotor bromsning 209hk)

Inlägg av Erland Cox »

Med den tändningen skulle jag gissa att kompet är alldeles för högt.
Tändningen ska ligga runt 35 grader.
Motorn lämnar ingen effekt heller i förhållande till vad det är för grejer.
Konstig B21 med 96 i borr? Vad är det för volym i förbränningsrummen?
Om du efterställer kammen så att den stänger senare tål den mer tändning och kommer förmodligen att ge mer effekt.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (sugmotor bromsning 209hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Christer

fråga 1 vet ej

fråga 2 vet ej några närmare data på topp har ej portat, flödat eller mätt den.

fråga 3 den är inte spesiellt känslig på soppa mängd värkar det som men vi har inte testat så mycket med det än.

fråga 4 ja

fråga 5 B8ES tror jag och ja de ser väldigt lika ut. svart ring och ljust porslin och bygel.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (sugmotor bromsning 209hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Erland Cox skrev:Med den tändningen skulle jag gissa att kompet är alldeles för högt.
Tändningen ska ligga runt 35 grader.
Motorn lämnar ingen effekt heller i förhållande till vad det är för grejer.
Konstig B21 med 96 i borr? Vad är det för volym i förbränningsrummen?
Om du efterställer kammen så att den stänger senare tål den mer tändning och kommer förmodligen att ge mer effekt.

Erland
jo jag tror kompet är för högt också. vi ska testa lite högre tändning nästa test om vi får lamdan lite fetare nu när vi har justerat in förgasare, kam mm bättre.

nä den borde släppa mer effekt men den vill inte andas bra över 5500rpm värkar det som?? vi har testat kortare trattar och fetare grenrör men vi känanr bara några hk över 5500rpm sen förlust mot 25nm vid 4500rpm :thumbdown:

jo den är borrad till 96mm med x mm tjocka cylinderväggar :) 50cc förbränings rum med 0.8mm klämspallt skulle det va.

ja men tappar man inte mycket vrid med senare kam? hur mycket vrid ska en sån här stor motor ge? vridet är nästan viktigare än effekten i denna motor.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7005
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (sugmotor bromsning 209hk)

Inlägg av Erland Cox »

Vridet är det nog inget fel på men du borde kunna få runt 230 hästar.
Din konstiga tändning tyder på att något är fel.
Efterställd kam minskar cylindertrycket och låter dig öka tändningen som ett test.
Funkar det vet du att kompet måste ner.
50cc + 6cc med 615cc ger 12:1 och med det kompet borde det inte vara några problem.
Jag gissar att förbränningsrummet är mindre än så.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (sugmotor bromsning 209hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

ska det gå att åka 35 grader på 12:1 med 0.8mm klämspalt och 98 oktan?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7005
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (sugmotor bromsning 209hk)

Inlägg av Erland Cox »

Jag tycker att det borde gå med aluminiumtopp och så pass mycket kam ja.
Du har väl inte särskilt stora squishytor på den toppen eller är den inte alls upptagen i förbränningsrummet?
Du kanske skulle ta och kolla så att 0 verkligen är 0 på remskivan, det är inte alltid så.
Har du spiktratt så du kan höra om den spikar när den får mer tändning?
Tändsystemet kan också vara kass så att det inte klarar mer cylindertryck?

Erland
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (sugmotor bromsning 209hk)

Inlägg av Tommy Luhr »

senaste motorerna som jag gjort ligger på 12,5:1
2150n gick bäst på 34grader tändning.
v-power.
Fråga så skriver jag..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar