7,50 140,1064whp hästars volvo 4,a motor säljes

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a provkörd, Gashäng

Inlägg av Tommy Luhr »

Jag är inte längre säker på att den hoppat.
Kollade lite mer noggrant igår och det är mycket svårt att säga.

Känns ju underligt om den bara skall ha hoppas så där faktiskt.
Allt fram på motorn sitter med cylindrisk fastsättning och racklar inte loss i första taget.
Är märkningen på imna kamdrev jag inte är riktigt överens om jämt emot veven.
Kan ju varit så att jag monterat det fel från början med.

Den långa remmen är den som fungerar bäst.
Det jag trodde skulle bli det största problemet :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a provkörd, Gashäng

Inlägg av j björk »

Hur menar du, har du inga märkningar som du går efter när du monterar?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a provkörd, Gashäng

Inlägg av Jens Gustavsson »

Team X skrev:Håller inte med Jens om att bara bryta tändning , vi har övervarvat när vi hade det så .
Det finns så mycket bränsle kvar i insuget så vi varvade 10120 i loggen :-(
Bryt tändning också

mvh Björn S
vad har ni för kamaxlar då ni haft så mycket soppa i insuget på så höga rpm?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a provkörd, Gashäng

Inlägg av Tommy Luhr »

j björk skrev:Hur menar du, har du inga märkningar som du går efter när du monterar?
Från början nollade jag veven, justerade in kammarna med indikator.
Inga märkningar att gå efter.
Plockade isär efter bromsning, märkte upp allt.
Plockade ihop enligt märkning. funderar nu på om jag misstolkat märkningen jag gjort.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
MGP
Forumsberoende
Inlägg: 502
Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a provkörd, Gashäng

Inlägg av MGP »

På en sånn motor skulle man kansje ställa upp motorn med indikator klokkan varje gång tommy? tar ju inte så mycet mere tid, och mycet bätre på 16v toppen då man har pluggen rätt over, en 8v den e lite knotig :)

så man e 100% säkker på at TDC värkligen ar TDC :) typ 3mm lyft i TDC, kansja man har 2mm typ... vil man ju inte ha :)

Kolla på nytt me klokkan nu och se om marken stammer, d e intresant.

mvh
MG Performance
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a provkörd, Gashäng

Inlägg av Tommy Luhr »

Nollningen på veven är mycket nogrannt ställd med indikator.
Det är kamdreven jag märkt upp bara.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a provkörd, Gashäng

Inlägg av Fredde Holmgren »

Det är ju enkelt kolla på tryckarna med ett skjutmått bara när du har veven nollad så att det inte är helt fel, jag märker aldrig upp nåt.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a provkörd, Gashäng

Inlägg av Tommy Luhr »

Har inte haft tid att riva den än. Blir tyvärr dåligt med tid när man driver eget och har ett hus som smårenoveras i varje ände.
Men skall försöka få av ventilkåpan idag och få lyfta på kammarna.
Har ju laschcaps på denna modellen, dock specialgjorda men ändock.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a provkörd, Gashäng

Inlägg av Tommy Luhr »

Har plockat av toppen.
Har kraschat 8 avgasventiler.
Nått måste ha stått fel.
Flödade om toppen med.
307 på avgas och 330på insug
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a provkörd, Gashäng

Inlägg av Kadett4wd »

nejdå.. det måste inte stått fel.
Jag har krökt alla avgas förut pga ventilsläpp.(övervarv)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a provkörd, Gashäng

Inlägg av Tommy Luhr »

Ja den kan ju ha släppt. Har hårt fjädertryck men behöver värre antagligen
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a provkörd, Gashäng

Inlägg av Tommy Luhr »

har fått lite tips på att varvstoppet kan vara problem. Skall se över detta vad det står på.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a provkörd, Gashäng

Inlägg av Tommy Luhr »

här är det två bilder på felet
Bild
Bild
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a provkörd, Gashäng

Inlägg av Kadett4wd »

vad har du för frigång mellan kolv å ventiler?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a provkörd, Gashäng

Inlägg av Tommy Luhr »

3-4mm ca, gjorde om detta och det blev kanon :)
Har varit mycket noga med detta.
Håller på i ventildjungeln och letar efter vettiga ventiler.
Skulle behöva några som är längre än std för att slippa lashcapsen
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar