Volvo 242 M60B40 Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Re: Volvo 242 m50b25 Turbo

Inlägg av reine »

Tonta_ har iallafall kollat upp främre kardanen, det är ifrån senare volvo 740 med grövre kardanen 50.8mm. den är ca 695mm lång. kommer mått på bakre senare :)

lord_nordkvist jorå man hoppas ju det blir lite riv i gammbiln iallafall :)
jo de blir ju m30 svänghjul. men det är samma "kugg" på m50 och m30 så det funkar.
men man måste fila hålen ovala i startmotorn så man kan flytta ut den lite då m30is svänghjul e större. har testa att drage runt motorn på starten och det funkar.. lite oljud men de slits väll till :)
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Re: Volvo 242 m50b25 Turbo

Inlägg av reine »

Lite har man fixat iallafall.
motorn är på plats med alla prylar.
ny koppling med plant m30, 4pucks sinter och sachs 765.
skruvade fast främre kardanen stumt i lådan för att kolla hur snett motor och låda satt..
dom satt en hel del snett.. så en ny växellådsbalk byggdes för att räta upp motorpaketet så kardanen hamna rakt och rätt..

kass bild på motorn

Bild

tog och byggde om spakställ och spak när ändå grejerna va nere..
handtaget till en domkraft fick de bli som spak..
fått dit mätarhållarna oxå

Bild

orginaltank och dragkrok och allt sånt där rat är bortplockat.
börjat med att få dit fuelcell.
ramen är byggd av en gammal säng :)

Bild


Bild

har fått an8 ditsvetsat på orginal fuelrailen.. vill ha riktiga kopplingar och ledningar så man slipper slangklämmor osv

Bild

Avgassystemet e snart klart oxå. ska bara helsvetsas på endel ställen.
3" med 2 burkar

Bild
Manne
För mycket laddtryck
Inlägg: 421
Blev medlem: ons nov 16, 2005 10:57 pm
Ort: Karlstad

Re: Volvo 242 m50b25 Turbo

Inlägg av Manne »

Gött :D
Mappning på gång? :)
Patrik Lindgren
Användarvisningsbild
Brag-Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån maj 04, 2009 7:10 pm
Ort: Ledsjö

Re: Volvo 242 m50b25 Turbo

Inlägg av Brag-Jr »

ser riktigt bra ut!
M.Brag svets & konstruktion
Volvo Pv 600hk
242 M50B25 Turbo
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Re: Volvo 242 m50b25 Turbo

Inlägg av reine »

Manne nja, kanske blir start nästa månad med lite tur..
har kvar hela soppasystemet och lite sånt småpill :)
men den ska köras i sommar annars blir det skroten :lol:

Brag-Jr Tackar. blir du klar me din räser i sommar?
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Re: Volvo 242 m50b25 Turbo

Inlägg av reine »

har handlat lite prylar till soppasystemet.

alu-rör som ska tåla e85 1/2"

Bild

lite AN-kopplingar, 2 genomföringar, 2 honor och 2 hanar AN 8 till rör.

Bild

Är lite stort med an8 men det blir det ändå för det finns mer prylar med an8 tex y-kors fuelrail osv..

en magnetventil har jag oxå handlat..
blir svart festo-slang med push in kopplingar till hela vacuumsystemet.

Bild
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Volvo 242 m50b25 Turbo

Inlägg av Stener »

Vart köpte du bränsleröret?
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Re: Volvo 242 m50b25 Turbo

Inlägg av reine »

köpte röret och kopplingarna på h2m
A.Johansson
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: sön aug 30, 2009 3:24 pm
Ort: Strömsund

Re: Volvo 242 m50b25 Turbo

Inlägg av A.Johansson »

Lite bilder som visar att han inte bara sitter och äter glass i solen:)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
hockne
För mycket laddtryck
Inlägg: 277
Blev medlem: tor okt 01, 2009 4:13 pm

Re: Volvo 242 m50b25 Turbo

Inlägg av hockne »

Nice, film då? ;)
Audi s4 2.2 Turbo Avant
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Re: Volvo 242 m50b25 Turbo

Inlägg av reine »

hockne Nja film får du vänta på nån månad :)

inte gjort mycket i helgen...
började med att kapa lite slang och försöka få fast AN-kopplingarna vettigt..
men lyckades med ungefär 1 av 10. när man fått dit skiten så det ser bra ut så "provdrar" man dom hårt och då känns det som dom sitter halvdåligt.. och endel drog man lös ifrån slangen.
går det få fast dom riktigt på teflonslang??
hoppade iallafall över de och for och pressade på riktiga kopplingar..

Bild

sen började jag på lite i skuffen med pump och filter.

Bild

och sist så blev de till att riva wg igen för jag vart inte nöjd med tätheten sist..
bytte oringar,skruvar,kopplingar,täta med gängtätning och slipa lite osv.. så nu är den faktiskt riktigt tät :thumbright:
passade på att ta bort den snygga lila färgen oxå

Bild

mer än så blir det inte den här veckan..
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: Volvo 242 m50b25 Turbo

Inlägg av JohanK »

Men är det "AN".slangar du använder till kopplingarna?, AN-storlekarna brukar ju vara rätt special, AN8 ska exempelvis ha 1/2" innerdiameter.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Volvo 242 m50b25 Turbo

Inlägg av mattias »

Om jag var du skulle jag undvika kopplingar och slang för "push-in" på wastegaten, åtminstone under membranet på varma sidan..
Det finns bra slangar som tål värme, antingen vita (bäst) eller svarta, för push-in, men undvik helst.
Det finns hårdmetall-lösningar du kan använda den bit av motorutrymmet som är varmt, sen vanlig armerad gummislang (bränsleslang) eller plast resten av vägen.


Det var "bra skit" med dina bränsle-kopplingar. :thumbright:
Liksom, varför köra AN hit och dit när det finns hydraulik-firmor som har fina grejer rakt över disk?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Re: Volvo 242 m50b25 Turbo

Inlägg av Stener »

Tack för att du fixade till den lila WG:n! :D
Chevelle SS -65
hockne
För mycket laddtryck
Inlägg: 277
Blev medlem: tor okt 01, 2009 4:13 pm

Re: Volvo 242 m50b25 Turbo

Inlägg av hockne »

mattias skrev:Om jag var du skulle jag undvika kopplingar och slang för "push-in" på wastegaten, åtminstone under membranet på varma sidan..
Det finns bra slangar som tål värme, antingen vita (bäst) eller svarta, för push-in, men undvik helst.
Det finns hårdmetall-lösningar du kan använda den bit av motorutrymmet som är varmt, sen vanlig armerad gummislang (bränsleslang) eller plast resten av vägen.


Det var "bra skit" med dina bränsle-kopplingar. :thumbright:
Liksom, varför köra AN hit och dit när det finns hydraulik-firmor som har fina grejer rakt över disk?

+ sjukt mycket billigare och bättre.
Men visst ser det fint ut med an.
Men för min del så blir det hyd ;)





Ja jag får väl vänta ett tag till på filmen, min bil kommer ut 2012.
Så jag får leva på att se på er andra som kör.
Audi s4 2.2 Turbo Avant
Skriv svar