VOLVO 142 Taksänkt, b230fk turbo fixar 4-link, startad 06/17

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
rotkkiv
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: tis sep 14, 2010 9:12 pm
Ort: Stöde

Re: VOLVO 142 Taksänkt, motorbyte b230fk turbo ombygnation 0

Inlägg av rotkkiv »

Vart de nån provstart i veckan? :)
VolvoKrille
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: mån maj 03, 2010 8:29 pm

Re: VOLVO 142 Taksänkt, motorbyte b230fk turbo ombygnation 0

Inlägg av VolvoKrille »

Du har fått till nå jävulskt fint bygge :) kul med folk som kan det dom gör. Riktigt ball färg! vad heter färgkoden?
Hogdalracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
Ort: Strömstad
Kontakt:

Re: VOLVO 142 Taksänkt, motorbyte b230fk turbo ombygnation 0

Inlägg av Hogdalracing »

Tjena macke!

fasen va fin bilen blir, kul att du köpt MS och innovate Bredbandslamndasond,, får du kanske hjälpa mig att få igång mitt när ja börjar bygga igen :D

mvh
Volvo 164 WT
MACKE142
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 11, 2010 8:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: VOLVO 142 Taksänkt, motorbyte b230fk turbo ombygnation 0

Inlägg av MACKE142 »

ojojoj här var det tomt på uppdatering :shock: har inte blivit så jätte mycke jobbande i sommar då jag bestämde mig för att inte besikta den denna sommar utan väntar till nästa vår och gör en SFRO besiktning så slipper jag hålla på att bygga om motorn.

Vad som har hänt på bilen är att alt är monterat förutom några smådelar, avgassystemet är helt klart. Sen har jag haft problem med platts för generatorn för den platts som var tänkt för generatorn kom det ett stag i vägen. Så efter att inte hittat nån lämplig generator på skroten så blev det att beställa en mini generator så den hamdade mellan insuget och styrväxen. Där i mellan vart det också tajt så det fans inte nå mycke att sjustera på så då blev det till att tillvärka ett spänhjul som jag spänner remmen med men har ändå inte hittat nån lämplig rem då den ska vara så tajt som möjligt då det inte går att sjustera så mycke.

I går beställde jag MSD tändkablar och tändstift så ska lite sånt monteras.

Bilder kommer snart då insperationen moste komma tillbaka :wink:
opelkrut
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:57 pm

Re: VOLVO 142 Taksänkt, motorbyte b230fk turbo ombygnation 0

Inlägg av opelkrut »

ja jag saknar dina bilder! måste ha något att vila ögonen på när man sitter hemma och har tråkigt! fortsätt med det grymma jobbet du gör så kommer du ha den finaste 140ian på länge! :)
dennis-volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 113
Blev medlem: mån jul 07, 2008 2:01 am
Ort: Osby

Re: VOLVO 142 Taksänkt, motorbyte b230fk turbo ombygnation 0

Inlägg av dennis-volvo »

grymt bygge! hänt nått mer? längesen update nu hehe.
tänkte även höra me dej vad du körde för tillsats material när du svetsade ihop lådan?

Mvh Dennis
Dennis
Total extas racing

Volvo 945 om603 "superturbodiesel"
MACKE142
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 11, 2010 8:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: VOLVO 142 Taksänkt, motorbyte b230fk turbo ombygnation 0

Inlägg av MACKE142 »

UPDATE 08/01

Nu har jag äntligen fått ur bilderna ur den gamla datorn så det kan bli en update.
Har tyvär inte tagit så mycke bilder så alt som är gjort är inte med men det får duga.

Motorn är nästan klar bara lite små saker som ska fixas, sen måste jag lära mig styrsystemet så man kan få i gång motorn.


turbo o wastegate på plats
Bild

Bild

Gjorde fästen till MSD tändkablarna
Bild

fixat klart avgassystemet och monterat det
Bild
Bild
Bild

pumpen på plats och elen fixad
Bild


köpte en 50A minigenerator för det var lite ont om plats
Bild

gjorde ett fäste för generatorn med ett spänhjul på så remmen går att spänna
Bild

byggde om den sen lite så man kunde justera mer genom att vrida den också
Bild
Bild

Wastegate returrör
Bild

och ett vattenrör av rostfritt
Bild

liten helhetsbild
Bild

generatorn på plats
Bild
Bild

givare till elfläkten
Bild

fixat lite mätare. Varvtal, Laddtryck, Oljetemp, Vattentemp
Bild

Ja motorn är snart klar bara lite småsaker kvar att göra
Bild
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende
Inlägg: 676
Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Ort: Haninge

Re: VOLVO 142 Taksänkt, motorbyte b230fk turbo ombygnation 0

Inlägg av Deztallica »

Grymt snyggt!
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Användarvisningsbild
Göte
För mycket laddtryck
Inlägg: 467
Blev medlem: tor sep 09, 2004 6:29 pm
Ort: Nybro

Re: VOLVO 142 Taksänkt, motorbyte b230fk turbo ombygnation 0

Inlägg av Göte »

Jäkligt fräscht :thumbright:

Två tankar;
Varför har du kylaren så "långt" från intercoolern? Blir det inte att all luft ta den lätta vägen runt istället för igenom kylaren.

Jag har haft BTR nästintill identiskt som du, jag hade problem att när motorn rörde sig så gängade 90* an kopplingen ur sig, du kanske inte har så mycket rörelse men håll ett öga på det :wink:
Ingenting är omöjligt,
det omöjliga tar bara
lite längre tid...
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: VOLVO 142 Taksänkt, motorbyte b230fk turbo ombygnation 0

Inlägg av Toffe »

Satan sånt fint bygge, därimot skulle ja göra om slangen från fuelrailen till btr. ja fick göra en 90g ut från railen och sedan en sväng på slangen till en 90g in i btr. men du kanske har din motor stumt?

sjukt vilken energi du har, avundsjuk ja


EDIT: såg Götet han före mig... Finns flera som gjort samma grej tydligen :doh:
E.Hansen.
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: sön aug 08, 2010 10:45 pm
Ort: Bredvid grannen

Re: VOLVO 142 Taksänkt, motorbyte b230fk turbo ombygnation 0

Inlägg av E.Hansen. »

Fy fan så fint :)
3B für alles, bitte.
MACKE142
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 11, 2010 8:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: VOLVO 142 Taksänkt, motorbyte b230fk turbo ombygnation 0

Inlägg av MACKE142 »

Deztallica skrev:Grymt snyggt!
tackar Deztallica :)
Göte skrev:Jäkligt fräscht :thumbright:

Två tankar;
Varför har du kylaren så "långt" från intercoolern? Blir det inte att all luft ta den lätta vägen runt istället för igenom kylaren.

Jag har haft BTR nästintill identiskt som du, jag hade problem att när motorn rörde sig så gängade 90* an kopplingen ur sig, du kanske inte har så mycket rörelse men håll ett öga på det :wink:
tackar så mycke :)

varför dom sitter så långt i från varandra var för att det bara blev så :scratch: Kylaren går inte att flytta fram nå mer och intercoolern passade så bra där den sitter för anars hadde jag behövt byggt synliga stag uppe i fronten :thumbdown:
men tack för tippset, ska tänka på de om de kyler dåligt då kanske man får göra nå plåtar mellan IC och kylaren.

Ska kolla på slangen också så den inte gängar upp sig.
Toffe skrev:Satan sånt fint bygge, därimot skulle ja göra om slangen från fuelrailen till btr. ja fick göra en 90g ut från railen och sedan en sväng på slangen till en 90g in i btr. men du kanske har din motor stumt?

sjukt vilken energi du har, avundsjuk ja


EDIT: såg Götet han före mig... Finns flera som gjort samma grej tydligen :doh:
tackar så mycket :) nej stum är den inte men hårdare kuddar sitter det sen ska det nog dit ett momentstag också
E.Hansen. skrev:Fy fan så fint :)
tack :)
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: VOLVO 142 Taksänkt, motorbyte b230fk turbo ombygnation 0

Inlägg av Toffe »

Problemet med slangen är inte att den gängar upp sig, utan att motorn virdder sig så slangen blir urdragen ur slangkopplingen.
Användarvisningsbild
Oskara
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: mån dec 15, 2008 8:06 pm
Ort: Oskarshamn

Re: VOLVO 142 Taksänkt, motorbyte b230fk turbo ombygnation 0

Inlägg av Oskara »

Grymt fint bygge,, Ett insug skulle du lätt få bygga åt mig ;)
Skulle vara kul att höra lite effektsiffror osv ? :) Lycka till!
Oskar A
MACKE142
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 11, 2010 8:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: VOLVO 142 Taksänkt, motorbyte b230fk turbo ombygnation 0

Inlägg av MACKE142 »

Nu har det varit dött i denna tråd för länge så en uppdatering får det bli :)
UPPDATE 03/03

Just nu håller jag på med 4-link upphängningen till bakaxeln.


fixat en svarv
Bild

har haft lite problem med vart jag ska sätta expansionskärlet till kylaren, men då gjorde jag ett som sitter mellan intercoolern och kylaren för där ska det ju ändå sitta en plåt. rymmer 0,9L
Bild
Bild

locket
Bild
avluftningshål
Bild

monterat
Bild

fyllde växellådan med olja med hjälp av tryckluft, funkade klockrent :thumbright:
Bild

svarvat en hållare för gängsnitt till svarven så man kan gänga i den
Bild
Bild
Bild

byggde en adapter från lilla BM till stora BM, (Lilla BM sitter på baksidan)
Bild

var och hämtade ett paket från bussgods som kom från Bakaxel.se
En 1031 med aussie locker.
Bild
Bild

svarvat hylsor till bussningarna och ett pressverktyg så man får i och ur bussningarna
Bild
Bild

fått hem lite 30x3 precisionsrör
Bild

tagit lite mått
Bild

kapat hål i golvet för lådorna till övre stagen,
Bild

på måndag ska skära ut fästena till bakaxeln och fixa tunnlarna till övre stagen
Skriv svar