hx52 på 2.3L?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

hx52 på 2.3L?

Inlägg av Robert Markström »

som rubrik, kom över en mycket fräsch sådan för mycke vettiga pengar.

just nu har jag en h1e med 14 avgas. fick känna på den idag och mätte upp den.


ca!
komp.
in: 66
ex:98

avg:
84 / 70mm

och det jag reagera på var det minimala avgasshuset, 11ans. men det kanske finns de till dessa. hur som haver.

det jag är mest nyfiken över är vad man kan förvänta sig i spool med denna "bjässe" jämnfört med h1e:n?

börjar bygga runt 2500 som det är nu med stort axialspel och slitet bakre lager i turbon.
har dock bytt de igår då lagrena passa från min kina hx35a :shock:


uppskattar åsikter :thumbright:
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: hx52 på 2.3L?

Inlägg av niclas_ab »

När du säger "börjar" bygga ladd så blir det en rätt vag beskrivning av hur det funkar.
Jag kör en nästan likadan turbo(HX55) på 2,4L 4:a. Den kan bygga positivt tryck innan 2000rpm. Men när man får ordentligt laddtryck är ju nått annat... och väldigt beroende på vilken växel man kör på.
1:ans växel kanske man får 1,5 bar vid varvstopp(8000rpm) medan man på 5:ans växel kan ha 1,5bar vid 4500rpm.
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: hx52 på 2.3L?

Inlägg av Robert Markström »

ca 2 hg vid 24oorpm vid segdragning sen släpper det på bättre å 1 kilo kommer , ja vart det nu var :? 3500?

den går över 100 kpa vid 2000rpm.

det jag var nyfiken på är om det funkar med detta agg, kändes nästan lite litet avgashusets volym men turbin är
ju fortf större än i min h1e :roll:
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: hx52 på 2.3L?

Inlägg av Robert Markström »

ingen som har tankar kring det lilla avgashuset?
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: hx52 på 2.3L?

Inlägg av j björk »

Många är ju skeptiska vad man har sett, men få har provat.
Det skulle ju vara intressant att se vad du kommer fram till om du bara byter turbo och märker skillnaden.
Jag tror kökarmicke här på forumet har kört med en sådan turbo för länge sedan.
(eller också blandar jag ihop det med någon annan som bygger 5:a)
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: hx52 på 2.3L?

Inlägg av Robert Markström »

som det är nu hänger turbon nere vid motorfästet vars någon hx52 iiiiinte får plats så ska jag byta måste jag bygga nytt grenrör :doh: därför jag frågar liksom, hade det bara vara byta fläns så hade den redan suttit där :thumbright:
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: hx52 på 2.3L?

Inlägg av Xuri »

med en hx40 på min 2.3a dock utan twinentry så hade jag maxladd 1.5 bar först vid 4700rpm, även om den laddade 2 hekto vid 2000rpm segdragning... totalt värdelös setup.. den hade 56/65 IN/UT..
Aldrig mer holset :P
Jens Hedlund.
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: hx52 på 2.3L?

Inlägg av jonas landin »

Å de inlägget sa ju mycket!!?????????
...totalt värdelös setup... Vilken setup???
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: hx52 på 2.3L?

Inlägg av mattias »

Xuri skrev:med en hx40 på min 2.3a dock utan twinentry så hade jag maxladd 1.5 bar först vid 4700rpm, även om den laddade 2 hekto vid 2000rpm segdragning... totalt värdelös setup.. den hade 56/65 IN/UT..
Aldrig mer holset :P
Det säger väl mer om din setup än om turbon. De flesta har betydligt bättre resultat så länge turbon är frisk och anläggningen rätt byggd.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: hx52 på 2.3L?

Inlägg av Jens Gustavsson »

håller med där mattias.
jag har sett väldigt tidiga laddtryck med sånna turbos och de har väldigt låga avgastryck samtidigt. finns nästan igen motor som är för liten eller som har för liten sugmotoreffekt för att de ska fungera bra bara runtomkring grejorna samspelar och är rätt instälda.

åkte med sävar rogers 240 och till och med på hans standard B21a -75 med den extra trötta A kamaxeln så kändes turbon trög än fast sugmotor effekten är typ 90 hk. han har ett ajden grenrör, delorto 40 med små halsringar och en STS 50mm westgate.

jag bytte också från en liten Borg varner S200 till en mycket större Holset HX40 den laddade lika tidigt men avgastrycket sjönk från 1.9bar till 1.1bar på 2.0Bars laddtryck, effekten ökade ca 30hk på samma laddtryck :thumbright: .

vad gällande Hx52 med det lilla avgashuset och propellern så gillar jag de ej. bättre att gå på en HX55 med 66mm in och 82mm ut med ett 25# avgashus men du behöver lite sugmotoreffekt för att åka en sån turbo men de är väldigt lättdrivna för sin storlek :thumbright:

mvh jens
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: hx52 på 2.3L?

Inlägg av Robert Markström »

tack Jens :thumbright: precis vad jag ville veta. då får min gamla h1e hänga kvar där nere ett tag till!

//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: hx52 på 2.3L?

Inlägg av Xuri »

jonas landin skrev:Å de inlägget sa ju mycket!!?????????
...totalt värdelös setup... Vilken setup???
portad 531 topp. ca 8 kompa..
enem v16 turbo kamaxel.
dan gyldmark grenrör
50mm wg...

så segladdat å jävligt... kändes som de tog en sekund från växling till laddtryck..

Med org grenrör, portad 530 topp, borg warner s200g turbo så har jag istället max vridmoment vid 3600 istället för 5100 som med hx snurran... och inte långt ifrån samma effekt vid samma ladd heller.
Jens Hedlund.
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: hx52 på 2.3L?

Inlägg av Kökarmicke »

Jag åkte hx52 #10huset på min femma ett tag jo, tycker femman slog igång den rejält tidigt, trots att jag hade ett hyffsat stort w-gate läckage. Tallriken red på mellanväggen såg jag när jag rev, hade någon form av twinentry-lösning på den.
Det går ju alltid att byta till ett större avgashus om man inte e nöjd, typ ett 16hus tycker jag funkar bra.
Den lösning jens skriver om har ingen här nere på ön eller nån jag känner på svenska sidan prövat, vi har alltid åkt med mindre avgashus, med gott resultat :) Det beror väl på hur man bygger sin setup antar jag
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Re: hx52 på 2.3L?

Inlägg av peppe »

Jag skulle personligen inte banka på en 55:a med #25 hus, eller ja ska du köra rakt fram och är duktig på växla är det väl inga problem.

Nu har jag inte prövat #25 på något, men en 55:a med #19 hus på en lagomt upphottad 2.7 liters 6:a, och det var en lämplig alltiallo turbo på just den motorn.
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: hx52 på 2.3L?

Inlägg av robban »

Håller med peppe..

..Sen måste det inte vara en 82mm turbin den är ovanlig, de vanligare är 78 och 80. Är nog bara 25:ans avgashus som har 82 ut. Men tanke på att trådskapare var fundersam på respons så tar jag förgivet att det inte är en ren dragracing motor och därmed avråder jag oxo att köra 25:ans avgashus i onödan.

Robert: Har du som mål att åka med 850hk i motorn? I annat fall tycker jag du kör med stor kompressor i onödan oxo. Lättare att tipsa om turbo om man vet vad ändamålet är.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Skriv svar