7aans 940 turbo "RödeBaron" såld..
- freddan302
- Forumsberoende
Re: 7aans 940 turbo (sleeper) SKIT MS! hjälp?
Hade typ samma problem med mitt MS2 när vi skulle börja mappa min.. Typ ett "varvstopp" kändes det.
För mig vid 5500rpm.
Mattias Sandgren som mappade fixade till det på min bil, han kan kanske ge dig några tips?
För mig vid 5500rpm.
Mattias Sandgren som mappade fixade till det på min bil, han kan kanske ge dig några tips?
Ford Mustang -1995
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
Hade samma problem vid min första uppstart, jag körde in ny firmware i boxen och blev av med det problemet iaf.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
är det jordat enligt anvisningar? står tändningen rätt ? alltså kollat så t.ex. 10 grader i MS stämmer med verkligheten ?
dumma frågor kanske men ändå grundläggande för att lokalisera problemet.
dumma frågor kanske men ändå grundläggande för att lokalisera problemet.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det som händer är att vid 3900rpm så stänger han av tändningen precis som ett varvstopp. Jag har stängt av alla "skydd" som kan störa och även stängt av launch å allt annat skit som kan strula med ikke!
Nu ska jag blåsa rent och kasta in en lite nyare firmware och se vad som händer, ska leka lite med simulatorn här för att se vad som händer.
Tändning strobbades förra året när vi körde med den och iom att vi triggar på orginaltrigger på svänghjulet så ska det så klart stämma, men att tro är att inte veta.
Har även provat att låsa tändningen på tex 10grader men ändå så smäller det. Ska testa en ny vr-givare oxå.
Jordningen är utförd som den ska och vr-kabeln har skärmen ansluten vid jordpunkten på boxen.
Nu ska jag blåsa rent och kasta in en lite nyare firmware och se vad som händer, ska leka lite med simulatorn här för att se vad som händer.
Tändning strobbades förra året när vi körde med den och iom att vi triggar på orginaltrigger på svänghjulet så ska det så klart stämma, men att tro är att inte veta.
Har även provat att låsa tändningen på tex 10grader men ändå så smäller det. Ska testa en ny vr-givare oxå.
Jordningen är utförd som den ska och vr-kabeln har skärmen ansluten vid jordpunkten på boxen.
Nya stift ny tändspole nya tändkablar volvo orginal ny fördelare och ny rotor...
men de måste va nått i boxen som dödar gnistan.. den går ju inte rent alls.. flimmrar och hoppar satan i lamdan men de är nog för den inte går på alla burkar tackvare misständningar...
vart ju inte nådigt less väntata i 1år på uppstart så bara skuter och smäller det :/
Hanky ska väll lägga upp lite loggar på hur de serut han fick åka hem igår och fundera på va de kan vara hehe..
varför lyckas alla andra och få deras bilar och gå bra på Megasquirt utom jag?
men de måste va nått i boxen som dödar gnistan.. den går ju inte rent alls.. flimmrar och hoppar satan i lamdan men de är nog för den inte går på alla burkar tackvare misständningar...
vart ju inte nådigt less väntata i 1år på uppstart så bara skuter och smäller det :/
Hanky ska väll lägga upp lite loggar på hur de serut han fick åka hem igår och fundera på va de kan vara hehe..
varför lyckas alla andra och få deras bilar och gå bra på Megasquirt utom jag?
Micke Grönlund
Långt ifrån alla, jag har strulat med mitt MS sedan jag vred nyckeln för första gången, har fortfarande problem med smällar på höga varvtal, men efter att ha gjort alla ombyggntioner och lösningar som finns by the book har allt succesivt blivit bättre.
Kör du lågohmiga spridare?
Kör du lågohmiga spridare?
Mercedesknegare
Hanky har lött in motstånd för dom spridarna jag har iaf
så de är han som har koll på det där, jag letade spridare efter vad han sa att jag skulle ha.. dock köpte jag spridarna för drygt 1år sedan så jag kommer inte ihåg hehe 

Micke Grönlund
MS=sjukdom som Peter sa...
http://www.projekteffekt.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jo men de måste ju lira lixom, finns ju många på skogenracing som åker med ms och de verkar ju funka klanderfritt..
henke har iaf fixat en ny firmware och en ny mjukvara för att mappa med som har bättre triggerlogg.
ska även strobba tänningen och byta triggergivaren
se om vi får nån framgång ikväll då..
henke har iaf fixat en ny firmware och en ny mjukvara för att mappa med som har bättre triggerlogg.
ska även strobba tänningen och byta triggergivaren

Micke Grönlund
Kolla över pottarna också, jag lyckades flytta upp mitt triggerfel i varvtal genom att nolla båda och sedan vrida den yttre några varv medurs
Mercedesknegare
- backeliten
- MS-Guru
- Kontakt:
Nu har jag inte läst varje inlägg, men lite info om ms:et skulle underlätta.
MS-1 eller MS-2? Vilken programversion?
Kör du originaltrigger eller någon annan trigger?
Vem har gjort MS boxen och har den de blå eller gråa justerpottarna invändigt?
Har du provat att polvända VR givaren? Om du har en MS-2 kan du göra det i mjukvara.
Har du gjort en ny kabelstam eller använder du originalhärvan?
"Jordningen är utförd som den ska" innebär?
Jordat ms:et i motorblocket? Jordat sensorer i ms kontakten?
Vad kör du för tändstift och vad har du för laddtid på tändspolen, (antar att du kör originalspole med fördelare) Läste nånstans att du kör med switch tabels, är du helt säker på att den är avslagen så du inte har slagit igång stageing av spridare?
Sen är det som sagt loggar som gäller, de kan tala om en hel del vad som händer precis där ni får problem. Har du en MS-2 kan även processorn meddela vad som har hänt genom loggar, tex triggerfel osv.
Skicka en MSQ fil och logg filer till mailen i min signatur kan jag kolla om jag ser något uppenbart fel i configurationen eller loggarna.
MS-1 eller MS-2? Vilken programversion?
Kör du originaltrigger eller någon annan trigger?
Vem har gjort MS boxen och har den de blå eller gråa justerpottarna invändigt?
Har du provat att polvända VR givaren? Om du har en MS-2 kan du göra det i mjukvara.
Har du gjort en ny kabelstam eller använder du originalhärvan?
"Jordningen är utförd som den ska" innebär?
Vad kör du för tändstift och vad har du för laddtid på tändspolen, (antar att du kör originalspole med fördelare) Läste nånstans att du kör med switch tabels, är du helt säker på att den är avslagen så du inte har slagit igång stageing av spridare?
Sen är det som sagt loggar som gäller, de kan tala om en hel del vad som händer precis där ni får problem. Har du en MS-2 kan även processorn meddela vad som har hänt genom loggar, tex triggerfel osv.
Skicka en MSQ fil och logg filer till mailen i min signatur kan jag kolla om jag ser något uppenbart fel i configurationen eller loggarna.
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
jonas.back(at)swetune.se
Ursäkta OT men vad är det för skillnad på de blå och gråa justerpottarna?, har gråa i mitt MSV3
Mercedesknegare
kom på en grej här , förmodligen inte detta som är felet men måste skriva ut det så har jag inte dåligt samvete sen.
när jag o polarn mappa hans bil med 1000cc spridare så hade den tendenser till ( "varvstopp" ) misständningar när man gick under ett visst tal i öppnings tid, kommer ej ihåg exakt men tror det var nånstans runt 1,5 ms eller så. Grejen var ju den att han monterat spridar motstånd och ställt in MSet på att han körde med lågohmiga spridare ( vilket det var ) när han egentligen tack vare motstånden körde hög ohms så öppnings tiderna blev hel galet. han tog bort motstånden och bilen gick MYCKET bättre än innan, han fick även bilen (1.8 mazda turbo) igenom SBP med 1000cc spridare + MS @ BF95
Förövrigt kör han MS2 v.3 !
när jag o polarn mappa hans bil med 1000cc spridare så hade den tendenser till ( "varvstopp" ) misständningar när man gick under ett visst tal i öppnings tid, kommer ej ihåg exakt men tror det var nånstans runt 1,5 ms eller så. Grejen var ju den att han monterat spridar motstånd och ställt in MSet på att han körde med lågohmiga spridare ( vilket det var ) när han egentligen tack vare motstånden körde hög ohms så öppnings tiderna blev hel galet. han tog bort motstånden och bilen gick MYCKET bättre än innan, han fick även bilen (1.8 mazda turbo) igenom SBP med 1000cc spridare + MS @ BF95

Förövrigt kör han MS2 v.3 !
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
MS-2 Extra 3.1.0_release,backeliten skrev: MS-1 eller MS-2? Vilken programversion?
Japp orginal 60-2 triggerbackeliten skrev: Kör du originaltrigger eller någon annan trigger?
jag har gjort den, blåa justerpottar.backeliten skrev: Vem har gjort MS boxen och har den de blå eller gråa justerpottarna invändigt?
Japp provat att köra både falling och raisingbackeliten skrev: Har du provat att polvända VR givaren? Om du har en MS-2 kan du göra det i mjukvara.
Egentillverkadbackeliten skrev: Har du gjort en ny kabelstam eller använder du originalhärvan?
Kommer inte ihåg i huvudet hur jag gjorde med sensorjorden... Men ms:et är iaf jordat inne i kupen där orginal styrsystem är jordat.backeliten skrev: "Jordningen är utförd som den ska" innebär?
Tändstiften vet ja inte vad det är förnågot, troligtvis orginalstift.backeliten skrev: Vad kör du för tändstift och vad har du för laddtid på tändspolen, (antar att du kör originalspole med fördelare) Läste nånstans att du kör med switch tabels, är du helt säker på att den är avslagen så du inte har slagit igång stageing av spridare?
Vi ska testa att leka lite i kväll igen, funkar det inte då så fixar jag loggar och msq så får vi se vad vi missat...backeliten skrev: Sen är det som sagt loggar som gäller, de kan tala om en hel del vad som händer precis där ni får problem. Har du en MS-2 kan även processorn meddela vad som har hänt genom loggar, tex triggerfel osv.
Tändstiften är volvo orginal som ska va till 940turbo 
Tändspolen är en Msd blaster2 och provade även och byta till orginal spolen men de vart ingen skillnad..
somsagt får knåpa på lite mer ikväll och se om vi når nån framgång

Tändspolen är en Msd blaster2 och provade även och byta till orginal spolen men de vart ingen skillnad..
somsagt får knåpa på lite mer ikväll och se om vi når nån framgång

Micke Grönlund