940 Guldboxen. MS II V3 PnP inköpt!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
940 Guldboxen
För mycket laddtryck

Re: 940 Guldboxen. Update 1/5-11 UPPSTARTAD!!

Inlägg av 940 Guldboxen »

Efter 2 dagar slit i helgen med hjälp av en polare i fredags och eget skruvande i lördags så vred jag på nyckeln idag!

Eller nåväl, faktiskt redan igår kväll.

Svårstartad med dåligt batteri o allt, men sen hoppa den igång o gick, men utan någon tomgång alls..
Upptäckte att jag satt vakuumslangen på wg'n ovansidan ovanför membranet misstänker jag, så flyttade det till sidan av wg huset och allt lirade mycket bättre. Har dragit den till insuget.

Vart ett missöde med oljeläckage igår kväll så hela avgasbandaget på grenröret blev dränkt... kul värre med massa olja där. Har rykt bra både igår och idag. Började brinna vid kollektorn t.o.m!

Men provkörde och noterade att den började spoola vid 4500rpm och hade fullt ladd på hela 0.4bar vid 5000rpm! Bra bottenstyrka i den märkte jag.. men något fel med laddet är det ! :/

Så ska starta upp den ett par gånger till och hoppas på att olja förbränns på grenröret och sedan ska jag felsöka laddtrycket.. kanske läckage nånstans. Eller jag som kopplat fel?

OBS INGEN PUTS HÄR INTE!

Kom med tips! Och ös kommentarer ;)

Bild

Bild

Bild
Anders Morén

Tack till:

Kenny o fellsan för lackering!

Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!

www.garaget.org/drift-is-the-shit
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende

Inlägg av lyyski »

Riktigt gött med uppstart;)

Men ladd först vid 4500rpm ? lite väl sent?

Fungerar din laddtryckstyrning bra annars?
MVh
940 Guldboxen
För mycket laddtryck

Riktigt gött med uppstart!

Nej laddtryckstyrningen funkar inte så bra alls just nu, har nog för mjuk fjäder i wg'n misstänker jag. Satt en stor och en mindre i den från början som båda var stenhårda att pressa ihop. Men bytte ut dem mot en större mjuk som nästan gick att trycka ihop för hand.. Den ger ett tryck på 0.4bar enbart verkar de som.

Så misstänker wg'n inte orkar hålla stängt, där av att den inte bygger nå nämnvärt med ladd innan. Tror jag kommer börja bygga ladd nånstans runt 3000rpm och ha fullt kanske vid en 4000-4500rpm.

Så ska kika närmare på det! ;)
Anders Morén

Tack till:

940 Guldboxen
För mycket laddtryck

Re: 940 Guldboxen. Ny turbo o lite småpill!

Nu så har jag lindat om grenröret, gjort om olja in och oljereturen. Dock inte helt nöjd med oljereturen, men ska inte gå många mil så här heller..

Bytt ut min sega KKK K27 till en Schwitzer S200 54/65 från 2005, gissar på att den turbon är lite trevligare, mindre avgashus dessutom! Lite mindre i alla fall..

Ikväll ska jag bygga klart den, bara downpipe o lite småpill!

Bild
Anders Morén

Tack till:

940 Guldboxen
För mycket laddtryck

Re: 940 Guldboxen. IT'S ALIVE!

940 Guldboxen skrev:Hejsan!

Tänkte slänga ut min projektråd här på Savar också! Hoppas att man kanske får lite feedback här. :lol:

Bilen är en 940 -96 ltt.
Anders Morén

Tack till:

940 Guldboxen
För mycket laddtryck

Jepp, skruva ihop allt idag och tog en provrunda! Börjar ladda vid 3000rpm nu istället och har fullt ladd strax efter 4000rpm.. BANG säger det bara så slår varvräknaren i varvstopp. Laddar nånstans runt 0.9bar nu.

Ska upp lite till i laddtryck. Och har redan kastat ur min KG2T kamaxel som är gjort för högt mottryck, vilket inte jag har.. så därför slänger jag i sugkamaxeln Vx3 istället för att den har mindre nockvinkel bl.a.

Misstänker att jag kommer tjäna minst 500rpm i tidigare laddtryck i alla fall.

Nämnde jag att den går redigt mycket bättre nu än den någonsin gjort till 100 utan att stressa den för mycket? ;-)

Bild

Bild
Anders Morén

Tack till:

Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende

Inlägg av Deztallica »

Berätta gärna hur du upplever kamaxelbytet. Funderar också på att köra Volvokam.
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
940 Guldboxen
För mycket laddtryck

Deztallica skrev:Berätta gärna hur du upplever kamaxelbytet. Funderar också på att köra Volvokam.

Upplever det positivt än så länge, dock så fick jag lite brott med kamremmen innan jag skulle åka så inte helt säker på inställningen än..

Den bygger ladd runt 2400rpm nu, då har jag ett ladd på 0.2bar, men sen dröjer det till 4000rpm, då kommer den igång ordentligt och laddar 0.9bar, sen säger det bara PANG och över 4000rpm så har jag varit uppe i 1.5-1.6bar.

Ska ställa ner laddregleringen lite senare hehe.

Men KG2t kamaxeln är ju gjort för små avgashus, därför jag bytte. Är sugen på någon vettigt eftermarknads, vet inte vad än bara...

Men tycker jag borde kunna få lite värre ladd lite tidigare också, skulle tycka jag borde kunna få 1.2bar runt 3500rpm i alla fall..

Men kanske beror lite på sprutet också!
Anders Morén

Tack till:

Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende

Inlägg av Deztallica »

Jag åker nu med Enem's K15 turbo kam, dock tillsammans med en 16T.
Den har fint register och på deras rekommenderade inställning fick man en väldig extra knuff vid 5000rpm och uppåt. Men trots 16T så är den otroligt trög innan laddtryck, och så vill jag inte minnas att den var.
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
940 Guldboxen
För mycket laddtryck

Deztallica skrev:Jag åker nu med Enem's K15 turbo kam, dock tillsammans med en 16T.
Den har fint register och på deras rekommenderade inställning fick man en väldig extra knuff vid 5000rpm och uppåt. Men trots 16T så är den otroligt trög innan laddtryck, och så vill jag inte minnas att den var.
Okej! Har du ställbart kamdrev? Nej när jag hade Vx3 kamaxeln så drog bilen hårt över hela registret med en extra knuff på toppen tyckte jag. Men sen monterade jag KG2t kamaxeln och då blev bilen mest tråkig kändes det som.

Men nu är detta orättvist sagt, för jag har aldrig ställt in den kamaxeln med indikatorklocka som man ska heller..
Anders Morén

Tack till:

Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende

Inlägg av Deztallica »

Jag har ställbart kamdrev och ställt den med indikatorklocka efter Enem's rekommendationer. Du har nog rätt i beskrivningen "tråkig". Jag skulle vilja prova min V-kam igen, men kan ej shimsa (inga verktyg el. shims) och vet ingen som gör det här som har tid heller.

Förresten, är det bara min "citera"knapp som inte finns på senaste inlägget?
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
940 Guldboxen
För mycket laddtryck

Deztallica skrev:Jag har ställbart kamdrev och ställt den med indikatorklocka efter Enem's rekommendationer. Du har nog rätt i beskrivningen "tråkig". Jag skulle vilja prova min V-kam igen, men kan ej shimsa (inga verktyg el. shims) och vet ingen som gör det här som har tid heller.

Förresten, är det bara min "citera"knapp som inte finns på senaste inlägget?

Okej, ställbart är nästan ett måste egentligen. Indikatorklocka också, borde nog skaffa mig en egentligen. Jo lite drygt o schimsa när man måste lossa kamaxeln igen, men så gör ju jag, funkar ju.

Dem senaste inläggen blir så, man måste trycka på besvara och sedan välja citera därifrån.
Anders Morén

Tack till:

Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende

Inlägg av Deztallica »

Titta det fungerade ju! :thumbright:
Ja, ställbart kamdrev och indikatorklocka är ju bra.
Vart hittar man shims?
940 Guldboxen skrev:

Okej, ställbart är nästan ett måste egentligen. Indikatorklocka också, borde nog skaffa mig en egentligen. Jo lite drygt o schimsa när man måste lossa kamaxeln igen, men så gör ju jag, funkar ju.

Dem senaste inläggen blir så, man måste trycka på besvara och sedan välja citera därifrån.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
940 Guldboxen
För mycket laddtryck

Volvo har väl skulle jag tro, men annars lokala motorrenoveraren köpte jag schims hos! Uppmätta och klara, så bara kika vad du behöver och handla :)
Anders Morén

Tack till:

940 Guldboxen
För mycket laddtryck

Re: 940 Guldboxen. Bromsa!?

Detta ska göras inom närmsta framtiden:

- Dra ny jord/ström till bblambdan
- 3 grader högre tändning (lite mer effekt, förhoppningsvis lite tidigare spool)
- Ställbart kamdrev
- Leta rätt på en bra och stöddigare kamaxel

Sen funderar jag faktiskt på att bromsa skiten, mest på skojs skull. Men kommer inte nå mer än 350hk i motorn i och med spridarna på 490cc som flödar 668cc @ 5bar soppatryck (om nu orginal pumpen pallar)

Men tycker den förtjänar det innan nästa säsong då det faktiskt kommer bli seriöst motorbygge!

Nån som har tips på bänkningsställen runt Uppsala/västerås eller nåt däromkring?
Anders Morén

Tack till:

Skriv svar