Volvo 242 T6 -82 Race-ready

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
T Landholm
Forumsberoende

Re: Volvo 242 -82 Vitmotor och ZF -Update!!

Inlägg av T Landholm »

Ser kalasbra ut :thumbright: Kontakten är väl bara jorda på första bästa? :wink:
Tommy Landholm
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Inlägg av Daniel Ireståhl »

wunderbaum_glidarn skrev:Ser kalasbra ut :thumbright: Kontakten är väl bara jorda på första bästa? :wink:
Jo, det är klart att det går. Men jag vill veta vart den sitter standard, annars kommer jag fundera på det i en halv evighet. :P
Karl Buchka
Forumsberoende

Inlägg av Karl Buchka »

Sitter inte den på själva stereon? Vill minnas att det sitter en jordplint på baksidan.
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Inte hänt så jättemycket men lite i alla fall...

Monterade ihop hela instrumentbrädan efter fläkt bytet och passade på att smörja in alla delar i vinylglans. Blev ett väldigt lyft och instrumentbrädan kändes nästan som ny. Passade på att byta alla trasiga lampor. Svårt att se lysterna på bilden...

Bild

Sen tog jag ner instrumentpanelen igen och började måtta lite på en ny instrumentpanel.

Bild

Kan inte bestämma mig om jag ska ha kvar det mittersta fläktutblåset eller inte. Några synpunkter angående detta?

Tänkte använda mig av samma fästmetod som den gamla panelen så har gjort ett par bitar man fäster clipsen i. Den är inte helt färdig på denna bild.

Bild

Ska göra klart alla fästen och sådant så ska panelen byggas klart i höst. Avslöjar inte mer för tillfället då jag har finfina planer för den :)
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Instrumentpanel kommer förmodligen bli utan mittenfläkten.

Har äntligen fått tag i en ny förardörr i rätt färg, eller ja jag fick tag i ett par dörrar till 242.

Två kompletta dörrar felfria i plåten med mindre rost i nederkanten. Verkar inte vara genomgående utan merparten ytrost, inget jättejobb att fixa. Satt även kompletta svarta dörrsidor på dessa dörrar. 1000 kr kändes som ett rätt bra pris, eller...?

Får försöka fixa på den nya dörren snart, men det är nästan så en omlack skulle behövas. Vi får se.
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Stannade till i Umeå och köpte dessa godingar...

Bild

Sellholms 50mm fjäderben, kanske lite overkill till detta bygget men när priset kändes så pass bra så kunde jag inte stå emot :)

Har försökt hitta om man kan se vad det är för fjäder och dämpare som sitter på. Är det någon som vet om man kan utläsa detta någonstans på fjäderbenet?
rocker_dude
Ganska mycket laddtryck

Re: Volvo 242 -82 Vitmotor, ZF och Sellholms

Inlägg av rocker_dude »

Daniel Ireståhl skrev:Sellholms 50mm fjäderben, kanske lite overkill till detta bygget men när priset kändes så pass bra så kunde jag inte stå emot :)

Har försökt hitta om man kan se vad det är för fjäder och dämpare som sitter på. Är det någon som vet om man kan utläsa detta någonstans på fjäderbenet?
Ser riktigt bra ut! tyvärr brukar sellholm vara dåliga med att märka fjädrarna...
244 turbo -82

Johan Karlsson
Standard_trailboss_250@hotmail.com
Karl Buchka
Forumsberoende

Inlägg av Karl Buchka »

Du tog alltså vägen om Umeå när du körde från Göteborg till Småland? :hihi:

Kör upp till Göteborg imorgon. Vill du ha dina prylar eller?
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Karl Buchka skrev:Du tog alltså vägen om Umeå när du körde från Göteborg till Småland? :hihi:

Kör upp till Göteborg imorgon. Vill du ha dina prylar eller?
Haha, ja du vet... kom på villovägar på vägen hem :)

Ja, det hade ju varit trevligt men du skickade väl dem med paketet? Eller var det bara diffen?
toyotaslaktarn
För lite laddtryck

Inlägg av toyotaslaktarn »

hej häftigt bygge!! vilken svets anväder du? tig svets eller?
Karl Buchka
Forumsberoende

Inlägg av Karl Buchka »

Skickade bara diffen på posten. Ville hålla kostnaden nere.

Blev dock lite struligt när vi skulle flyga. Fick inte plats med alla dom jävla plastburkarna till huvudcylindrarna. Mamma ska posta dom imorgon.
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

toyotaslaktarn skrev:hej häftigt bygge!! vilken svets anväder du? tig svets eller?
Tack så mycket!
Ja, har endast använt mig av TIG-svets.
Karl Buchka skrev:Skickade bara diffen på posten. Ville hålla kostnaden nere.

Blev dock lite struligt när vi skulle flyga. Fick inte plats med alla dom jävla plastburkarna till huvudcylindrarna. Mamma ska posta dom imorgon.
Det är lugnt, inte direkt så att jag ska bygga klart bilen i helgen ;) förresten så får jag nog vänta med att hämta dem tills efter helgen då jag ska åka hem i helgen. Kan komma förbi er på måndag eftermiddag och hämta dem? Får bli en liten spännande överraskning :)
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Då jag inte visste vad det var för fjäder och dämpare som sitter på fjäderbenen jag köpt kontaktade jag Sellholms för att se om dem kunde hjälpa mig.

Dem var mycket tillmötesgående och det var inga problem att få hjälp, fjädern som har 7 aktiva varv och tråddiameter på 13.6mm hade en fjäderkonstant på 90N/mm och används oftast för asfalt. Dämparen är progressiv 390-190@0,52m/s och är den vanligast sättningen för grus till Volvo.

Man var tvungen att plocka av toppmonteringen och översta fjäderskålen för att hitta en inristning på topptappen på dämparen för att kunna identifiera den, i mitt fall stod det FR11.1. Det fanns inget annat sätt att identifera fjädern utan att räkna antalet varv och tråddiameter.

Är det någon som har några synpunkter att köra denna setup på asfalt?
Da_Snake
För mycket laddtryck

Inlägg av Da_Snake »

Det kommer fungera prima, dämparen är väll i hårdaste laget egentligen men du ska ju ha en stor 6a där framme så det funkar nog fint.
Det är inga problem att åka till sellholm med benen om du vill ha annan sättning på dämparen senare.
Fredrik Ringhald
072-316 26 91
Bild
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Da_Snake skrev:Det kommer fungera prima, dämparen är väll i hårdaste laget egentligen men du ska ju ha en stor 6a där framme så det funkar nog fint.
Det är inga problem att åka till sellholm med benen om du vill ha annan sättning på dämparen senare.
Det kostade ca 1200 kr/st att få dämparen omschimsad inkl. slitdelar på en befintlig dämpare hos Sellholm. Någon som har några synpunkter på vad man bör köra med för dämpare och fjädrar i bakvagnen? Finns det några trevliga coilover alternativ där också?

Var tvungen att provmontera och testa bromsoksadaptrarna jag gjorde till fram R-oken tillsammans med fjäderbenet. Blev riktigt bra passform och det satt som en smäck, bromsarna ser rätt maffiga ut nu :) Ska leta upp några raciga belägg nu också.

Bild

Sen kom Kalle och Alex med delarna jag beställde från USA, tack så mycket för hjälpen! :thumbright:
Blev delar till bromsvågen, huvudbromscylindrar samt en varvräknare. Beställde även en torsendiff men den kommer lite senare.

Bild

Det börjar bli en del prylar som ligger på hög nu som bara väntas på att monteras, det som står i vägen är att jag måste få tag i ett vettigt garage. :?

Nån som vet om nåt bra i Göteborgs trakten?
Skriv svar